مردم بوشهر از دیرباز ژن دریانوردی دارند

امام جمعه بوشهر با اشاره به تاریخچه دریانوردی دراین استان گفت: مردم استان بوشهر بخاطر 937 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس، از دیرباز ژن دریانوردی دارند و دریانوردان بزرگی نیز داشته‌اند.

به گزارش اسکانیوز، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر امروز (چهارشنبه 4 مرداد ماه) در نشست با مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیران عامل شرکت‌های تابعه و جمعی از کاپیتان‌ها، فرماندهان و مهندسان با بیان اینکه مسئله دریا و مدیریت آن یک مقوله استراتژیک است، اظهار داشت: در نظم نوین جهانی، یکی از شاخص‌های برتری و موفقیت، مدیریت دریا بویژه کشتیرانی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه ترانزیت دریایی در حوزه مدیریت دریا جایگاه بسیار مهمی دارد، افزود: سنگین‌ترین عرصه‌های حمل و نقل به شکل دریایی صورت می‌گیرد و بالطبع عرصه ارزآوری و ارتباطات اقتصادی یک کشور با جهان خارج در عرصه‌های مهم از طریق دریا است.

صفایی بوشهری تصریح کرد: مقوله دریا و دریانوردی و ترانزیت یک بخش مهم، استراتژیک و دانش بنیان است و از دیرباز هر کسی که وارد مقوله دریا و دریانوری می‌شده با مقوله علم همراه بوده است.

امام جمعه بوشهر با اشاره به نقش کشتیرانی در عرصه‌های مختلف دریایی، گفت: کشتیرانی تنها مبحث جابجایی دریایی نیست بلکه یک بحث فوق ترانزیت، اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی و فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر موفقیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بسیار چشمگیر دانست و بیان کرد: اهمیت کشتیرانی آنقدر زیاد است که در زمان جنگ تحمیلی تمامی کشتی‌های ما هدف قرار می‌گرفتند، در حال حاضر نیز نیروهای مهم کشتیرانی کشور تحریم می‌شوند و از نظر سیستم بانکی و بیمه برایشان مشکلاتی ایجاد می‌شود که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با تأکید بر اینکه در عرصه امور استراتژیک مانند کشتیرانی باید نگاه‌ها درون‌زا و برون‌نگر باشد، خاطر نشان کرد:در عرصه کشتیرانی، باید درون‌زایی هم در آموزش و تولید منابع انسانی کارآمد و دانایی محور و هم در ساخت شناورها داشته باشیم.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه در عرصه‌های روابط بین الملل بی تردید همیشه دچار چالش‌های برونی می‌شویم افزود: در این عرصه به اشکال مختلف جلوی ارتباط کشور با جهان خارج را دچار مشکل می‌کنند، در این رابطه لازم است که برنامه ریزی تمامی حالات محتمل صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به تدوین سند دانش‌بنیان در عرصه جلوگیری از بحران‌ها تاکید کرد: در تمامی حالات باید یک سند دانش بنیان تدوین شود که بدانیم در هر زمان، جغرافیا و شرایط چه سیاست راهبردی داشته باشیم.

آیت‌الله صفایی بوشهری یکی از این حالات را مسئله تبادلات ارزی دانست و افزود: باید طرحی ایجاد شود که این مسئله حل شود و یکی از این راه حل‌ها، ایجاد بانک‌های چند ملیتی است.

امام جمعه بوشهر با اشاره به تاریخچه دریانوردی در استان بوشهر، تصریح کرد: مردم استان بوشهر بخاطر 937 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس، از دیرباز ژن دریانوردی دارند و دریانوردان بزرگی نیز داشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: استان بوشهر از دیرباز و هم اکنون نیز با وجود شرکت‌های مخلتف مانند شهید محلاتی و صدرا، در ساخت سخت‌افزار‌های دریایی و شناورها، صاحب سبک بوده است.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه استان بوشهر در زمینه جغرافیای زیست بوم دریایی و کشتیرانی یک فضای بسیار مناسبی است، اظهار داشت: توسعه صنعت ساخت و تعمیر کشتی و تولید قطعات با رویکرد و زمینه‌ روحی که مردم استان بوشهر دارند خیلی می‌تواند به توسعه این صنعت در استان بوشهر کمک کند و این یک مزیت است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه موسسه شهید محلاتی و شرکت صدرا در استان بوشهر دارای شرایط بسیار خوبی هستند، افزود: الحمدالله شرکت صدرا در سال‌های اخیر با ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تحول بسیار خوبی پیدا کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به آتش سوزی اخیر در اسکله بندر کنگان، گفت: بخش عظیمی از این آتش سوزی متأسفانه به سبب نبود امکانات استاندارد اطفای حریق و مشکل دیگر نیز عدم استاندارد هندسه و فضای اسکله و تراکم شناورها بوده است.

آیت‌الله صفایی بوشهری در همین رابطه تأکید کرد: توسعه اسکله‌ها و تخصصی کردن آنها به اسکله‌های مختلف از جمله صیادی و تجاری و دیگر عرصه‌ها در پیشگیری از این حوادث و از آن طرف، توسعه و پیشرفت خیلی می‌تواند کمک کند.

امام جمعه بوشهر اظهار داشت: در این رابطه تقاضا می‌شود که با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، استانداردی تنظیم شود که این مشکل در استان بوشهر حل شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صیادان در پی این آتش سوزی، افزود: این آتش سوزی ضعیف‌ترین قشر جامعه در استان بوشهر را تحت تأثیر قرار داد که از شریف‌ترین، پاک‌ترین و کوشاترین قشر ما هستند، این افراد دارای درآمد ثابتی نیستند و تمام درآمد آنها از طریق دریا تأمین می‌شود که با این آتش سوزی و از بین رفتن شناورها، دچار مشکلات جدی شده‌اند.

آیت‌الله صفایی بوشهری تصریح کرد: اگر این عزیزان بخواهند یک کشتی برای خود بخرند یا بسازند این یک کار زمان‌بر و هزینه‌بر است به همین خاطر ضروری است که عنایت و کمک‌های ویژه ای به این عزیزان شود که بتوانند خود را از لحاظ مالی بازسازی کنند.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه الان مسئله بیمه این افراد دچار بحران است و این یک مشکل جدی است، تأکید کرد: مسئله بیمه کردن این عزیزان و حمایت 100 درصدی بیمه از آنها ضروری است.

901

کد خبر: 820466

وب گردی

وب گردی