غفلت از یک خطر

سوژه گزارش ما در رابطه با شیئی است که بعضی از افراد پای ثابت آن هستند اما خیلی دوست ندارند با آن دیده بشوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سیگار شیئی است که مصرف کننده آن بر این باورند که مضر است اما در عین حال دل کندن از آن برایشان بسیار سخت است، سیگارهایی که ته مانده آن بیش از 15 سال بر روی زمین باقی می ماند و روح و جان آنرا از بین می برد.

طبق آمارها سالانه 6 هزار میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می شود که 750 هزار تن ته سیگار از این میزان در جهان تولید می شود و این در صورتی است که در کشور ما نیز از جمعیت 80 میلیون نفر، 15 میلیون نفر سیگاری هستند که سالانه از این میزان افراد سیگاری بیش از 370 هزار کیلوگرم ته سیگار زیر پا له و در طبیعت رها می شود که همین موضوع نیز حجم وسیعی از آب و خاک کشورمان را آلوده و به چرخه زندگی مردم باز می گردد.

بنابراین گزارش تک تک شهرهای ایران با مشکل انداختن ته سیگار در خیابان ها و جوی ها مواجه هستند و این مسئله میزان نگرانی مردم را برای آب مصرفی و تصویه شده شان افزایش می دهد.

بر اساس نظر کارشناسان و مسئولان با توجه به اینکه ایران با مشکل بی آبی دست و پنجه نرم می کند به همین خاطر اگر سلامت آبهای مصرفی مردم به خطر بیفتند مجبور می شوند به سمت آبهای بسته بندی و دستگاه های تصویه بروند که هزینه های بسیار بالایی برای آنها خواهد داشت حالا این بماند که چه اندازه این آبهای معدنی از نظر بهداشتی بهتر است.

بر اساس نظر کارشناسان آلاینده هایی مانند ته سیگار، نیکوتین و مواد رنگی پفک برای سلامت آب خطرناک هستند و در این رابطه خود مردم باید سعی کنند با دور کردن این آلاینده ها از طبیعت برای سلامت جنگل ها، آبها و خاک گام بردارند در واقع بر اساس آزمایش های انجام شده در داخل هر ته سیگار بیش از چهار هزار ماده سمی وجود دارد که با رها سازی آنها در طبیعت نهرها، رودخانه ها، دریا و حتی خاک آلایندگی بسیار زیادی به طبیعت وارد می شود و این موضوع برای سلامتی تک تک افراد جامعه بسیار خطرناک است.

در همین خصوص فاطمه اکبرپور کارشناس محیط زیست با اشاره به آلودگی های فیلترهای باقی مانده از سیگار گفت: به خاطر عوامل خطرناکی که فیلترهای سیگار دارند اعم از فلزات سنگین، کروم و سرب برای گیاهان مضر هستند و این موضوع باعث اختلال رشد در گیاه می شود در واقع سیگارها مانع از تهویه خاک، تبادل اکسیژن و co2 بین خاک و هوا از بین می رود که این موضوع باعث خفگی و عوامل مختلف در بستر خاک می شود.

اکبرپور ادامه داد: طبق یک آزمایش جهانی در خصوص فیلترهای سیگار اگر ما یک فیلتر سیگار را در 96 ساعت در یک لیتر آب قرار دهیم بعد از این مدت آب حاصل از فیلتر سیگار برای مرگ ماهیان کفایت می کند و از آنجایی که ماهی از لحاظ اکولوژیکی شاخص خاصی دارد و هر چه برای او مضر باشد برای انسان نیز خطرآفرین است.

این کارشناس محیط زیست افزود: اگر بخواهیم یک آنالیز سرانگشتی داشته باشیم تمام این آلودگی ها به طبیعت برمی گردد و در نهایت به چرخه آب و خاک و آلوده شدن منابع آبی زیرزمینی ما چه زیرزمینی و چه سطحی را تحت شعاع قرار می دهد.

اکبرپور تصریح کرد: آلودگی های ناشی از ته سیگارهای بجا مانده در طبیعت هم جانواران میکروارگانیسم مفید و غیر مفید خاک و آب را به عنوان چرخه حیات تهدید می کند و اگر این چرخه اول حیات را تهدید نکند و موجب نابودی آنها نشوند به مرور در چرخه های بعدی وارد چرخه غذایی انسانها و حیوانات می شوند و سلامت زیستی انسان را تهدید می کند.

ته سیگارها یک ماده مصنوعی و غیر قابل تجزیه است و تصویه خانه ها قادر به تصویه کردن مواد عالی و سنگین آن نیستند و با ورود آن به چرخه زندگی انسان ها حیات افراد را مورد تهدید قرار می دهد پس بیاییم با کمی انضباط اجتماعی و رها نکردن ته سیگار در طبیعت عمر دوباره به خودمان و حیات کره زمین بدهیم و نسبت به این شی خطرناک و خطرات ناشی از آن نگاه صادقانه ای به آسیب های آن داشته باشیم و سلامت مردم و زمین را به نشانه نگیریم.

703

کد خبر: 820630

وب گردی

وب گردی