سازهایی که در رثای امام رضا(ع)  کوک شد

اهالی موسیقی هرسال به مناسبت ولادت امام رضا(ع) با تولید آهنگ های ماندگار تعلق خاطر و ارادت خود به امام رئوف با تولید موسیقی ابراز می کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، هنرمندان بسیاری از محمد اصفهانی گرفته تا محسن چاوشی در این سال ها درباره امام رضا (ع) قطعات موسیقی را خوانده و اجرا کرده اند، در میان این قطعات بعضی از آنها بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته اند، تعدادی از فعالین عرصه موسیقی هم هر سال قطعه ای را در رثای امام هشتم شیعیان در قالب نذر ارائه می دهند.

هنرمندان موسیقی این مرز و بوم با ساخت تصنیف هایی در ستایش امام هشتم شیعیان در واقع به نوعی ارادت خود را به این امام ابراز کرده اند.

یکی از محبوب ترین قطعه های ساخته شده برای امام رضا(ع) «ولایت عشق» است که محمد اصفهانی با همکاری بابک بیات برای سریالی به همین نام خوانده است. سریال «ولایت عشق» را مهدی فخیم زاده کارکردانی کرده است و با استقبال مخاطبان تلویزیون روبرو شد.

یکی از دلایل محبوبیت این قطعه، پخش آن در تیتراژ سریال «ولایت عشق» بود که در سال ۱۳۷۹ از شبکه یک سیما پخش می شد. این اثر از بهترین‌های کارنامۀ بابک بیات و محمد اصفهانی است.

اما ترانه «ولایت عشق» تنها قطعه ای نیست که محمد اصفهانی برای امام رضا (ع) خوانده است، او در میان آثاری که اجرا کرده اثر دیگری با نام « خیال کن که غزالم» دارد که در رثای امام هشتم شیعیان به بازار آمد. این قطعه با ترانه سرایی محسن رضوانی و آهنگسازی آریا عظیم نژاد است که به امام رضا (ع) تقدیم شده است.

«علیرضا افتخاری»، خوانندۀ موسیقی سنتی هم در کارنامۀ کاری خود چند قطعه را به امام هشتم تقدیم کرده است که یکی از معروفترین آنها «در حرم قدس» نام دارد که آهنگسازی آن را عباس خوشدل انجام داده است.

از دیگر هنرمندان عرصه موسیقی که در ستایش امام رضا (ع) قطعه ای را تقدیم کرده مجید اخشابی است.

صدای اخشابی بیشتر در تیتراژ سریال های ماه مبارک رمضان در سال های گذشته پخش می شد، این خواننده از سال 88 تا کنون نذر دارد که هر سال یک قطعه آهنگ را به امام رضا (ع) تقدیم کند.

قطعاتی که اخشابی تا کنون در ستایش امام هشتم شیعیان خوانده است، عبارتند از: «امام رضا»، « پرواز» ، «سکوت مهربان»، «بهارآیین»، «دل آهو» ، « دقایق حرم» و «نذر امسال». ترانه سرایی همه این آثار به وسیله اسحاق انور انجام شده و تنظیم قطعات بر عهده حمید اکبرزاده بوده است.

هنرمندان موسیقی پاپ هم از این قاعده مستثنی نبوده و با انتشار قطعاتی درباره امام رضا(ع) ارادت خود را به این امام ابراز کرده اند. از این میان ترانه «کلاغ روسیاه» از محسن چاوشی با استقبال بیشتری در میان مخاطبان رو به رو شده است. چاوشی در سال 1384 این قطعه را با شعری از امیر ارجینی و تنظیم رضا فوادیان روانه بازار موسیقی کرد.

غلامرضا صنعتگر از دیگر هنرمندان موسیقی پاپ است که قطعه « میشه ضامنم بشی» را در ستایش امام هشتم شیعیان خوانده است.

بابک جهانبخش هم که در عرصی موسیقی پاپ فعالیت می کند، قطعه « کاسه گندم» را با ترانه سرایی حامد عسگری و آهنگسازی مهران خالصی با همین مضمون به مخاطبان عرضه کرده است.

بهنام صفوی در کنار دیگر فعالان عرصه موسیقی قطعه ای را با ترانه سرایی سیدمحمد کاظمی در سال 1391 به مناسبت تولد این امام وارد بازار موسیقی کرد.

آنچه تا به این جا ذکر شد تنها بخشی از ابراز ارادت خوانندگان موسیقی به امام هشتم است که بررسی کامل این آثار مجال بسیاری را می طلبد که از حوصله این متن خارج است.

به نظر می رسد در گذشته موسیقی آیینی بیشتر مختص مدح و ثنای امام هشتم شیعیان بود اما در سالهای اخیر خوانندگان پاپ نیز سعی کردند با ساختن اهنگ های ماندگار از این قافله عقب نمانند و با فراخور زمان در مناسبت های مختلف قطعه آهنگ هایی را به یادگار بگذارند.

در پایان قطعه «کلاغ روسیاه» از محسن چاوشی که با امام رضا (ع) تقدیم شده است را می شنویم.

504

کد خبر: 822496

وب گردی

وب گردی