انتظارات کارشناسان اقتصادی از وزیر اقتصاد آینده

یک کارشناس بازار سرمایه، بازگشت اعتماد و شادابی به بازار سرمایه و اصلاح ساختار مالی بانک ها را مهم‌ترین انتظار بازار سهام از وزیر جدید اقتصاد عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ مصطفی امید قائمی درباره مهم‌ترین نیازهای بازار سرمایه از وزیر اقتصاد دولت دوازدهم گفت: بازار سرمایه طی سال‌های اخیر رکود سنگینی را تحمل کرده و این در حالی است که عمده شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ در بازار سهام پذیرش و وارد شده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: طی سالیان اخیر اغلب ابزارهای مالی که باید در بازار سرمایه به کار گرفته شود، تعریف و اجرایی شده و حال آنکه هنوز جای خالی برخی ابزارها همچون اوراق بهادار قابل معاوضه با سهام و یا قابل تبدیل به سهام خالی است.

به گفته او با توجه به اقدام های صورت گرفته و ابزارهایی که طی سال های اخیر بکار گرفته شده از این پس باید بر روی فرهنگ سازی این ابزارها و مقررات جدید برای عموم سرمایه گذاران تمرکز شود تا با قانونمند شدن این ابزارها بتوان تعهدات دولت را نیز تسویه کرد.

نخستین مدیر عامل فرابورس ایران بر لزوم اصلاح ساختار مالی بانک ها و کاهش نرخ سود بانکی به عنوان اولویت‌های وزیر اقتصاد دولت دوازدهم تاکید کرد و افزود: بهترین مدل پیشنهادی به وزیر جدید اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار مدل مبتنی بر قیمت گذاری بازار عرضه و تقاضا و پرهیز از نظام قیمت گذاری دستوری است.

او افزود: عدم تعیین نرخ ارز دستوری یا نرخ سود دستوری در این زمینه و یا دستیابی به فرمولی که بتواند خوراک مصرفی پالایشگاهها و پتروشیمی های کشور را بر مبنای قیمت آزاد بازار و به طور شفاف تعیین کند، می‌تواند مدلی کارا برای بهبود شرایط کسب و کار در کشور باشد.

امید قائمی حمایت وزیر اقتصاد از بازار سرمایه و اهتمام وی برای کاهش نرخ سود را اصلی ترین مولفه برای تغییر جهت بازار سهام روی مدار صعودی در دولت جدید دانست و گفت: رعایت و تسویه تعهدات دولت به شرکت های خصوصی سازی شده باید در دستور کار وزیر اقتصاد دولت جدید قرار گیرد، چرا که عمده این شرکت ها پس از واگذاری سهام به یکباره با وضع عوارض مختلف و افزایش قیمت خوراک مواد مصرفی و قطع سایر حمایت ها مواجه شده اند که تبعاتی همچون دلسردی سرمایه گذاران از فرآیند خصوصی سازی در کشور و یا ورود به بازار سرمایه را در پی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: طی سال های اخیر معامله عمده چندانی در بازار سرمایه صورت نگرفته و این در حالی است که دولت با فروش اغلب دارایی ها و شرکت های خود در بازار سرمایه و سپس ایجاد تعهدات و وضع عوارض سنگین برای این شرکت ها مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است.

او تاکید کرد: بر این اساس وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی که رییس شورای عالی بورس نیز است، با هدف بازگرداندن شادابی به بازار سرمایه و توسعه فرهنگ سهامداری در کشور به دنبال حفظ حقوق مردم کشور و همچنین صاحبان سرمایه باشد.

منبع: فارس

403

کد خبر: 824083

وب گردی

وب گردی