سواحل مکران را دریابید/ اتخاذ تدابیر هوشمندانه در راستای توسعه اقتصادی

مسئولان معتقدند که بخش خصوصی باید سکاندار اصلی سرمایه گذاری در کشور باشد بنابراین دولت با بستر سازی لازم برای سرمایه گذاری می تواند منطقه مکران را از بی‌رونقی نجات دهد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ دریای عمان و سواحل مکران یکی از گنجینه های بزرگ، ارزشمند است تا جایی که این منطقه دارای قابلیت های توریستی و پتانسیل اقتصادی در بخش های مختلف دارد. متاسفانه طی سالیان گذشته پتانسیل‌های این منطقه مورد غفلت واقع شده به گونه ای که این امر سبب خروج نیروهای بومی این منطقه به استان های دیگر شده است.


بنابراین رهبرانقلاب طی بازدیدی تاکید بر توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی در این منطقه داشتند. بیانات رهبر معظم انقلاب باعث شد که مسولان کشور توجه بیشتری به توسعه این منطقه داشته باشند. به گونه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکیدات فراوانی بر استفاده از ظرفیت‌های دریا در مسیر پیشرفت کشور و نیز در مقاطع مختلف بر اهمیت این منطقه تصریح کرده و سواحل عمان را به مثابه گنجی عظیم برای کشور دانستند.


همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفته بود که چندین کشور در همسایگی ما هستند که آرزوی قطعه کوچکی از ساحل و راهیابی به دریای آزاد را دارند. به طوری که سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری و مشارکت در اجرای خط ریلی چابهار_ زاهدان_ مشهد، بر تسریع در ساخت و راه اندازی این خط ریلی تأکید دارند.


بنابراین تلاش دولت تدبیر و امید در دوره کوتاه مسئولیتش این بوده که مسائل کشور را بخوبی شناسایی، به توانمندی ها و ظرفیت های سراسر کشور توجه و امید را در مردم زنده کند.


اکبر ترکان مشاور رییس جمهور نیز با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت سواحل مکران گفته بود توسعه در این منطقه با تکیه بر امنیت پایدار با توجه به استقرار نیروی دریایی ارتش در منطقه بدون هیچ گونه نگرانی انجام خواهد شد.


بنابراین توسعه بنادر چابهار در اسکله های شهید بهشتی و شهید کلانتری، توسعه فضای کسب و کار و جاذبه های توریستی، توسعه نیروگاه‌ها، احداث سومین هاب انرژی در این منطقه، رونق صادرات و گسترش تعاملات بین‌المللی زمینه را برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال فراهم کند.


در همین راستا مهمترین تکیه دولت در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور بر محوریت بخش خصوصی است؛ مسئولان معتقدند که بخش خصوصی باید سکاندار اصلی سرمایه گذاری در کشور باشد و دولت نیز بستر سازی لازم برای سرمایه گذاری را انجام می دهد تا بخش خصوصی بتواند سرمایه گذاری و فعالیت کند؛ بخش خصوصی نیز باید با استفاده از اندیشمندان و نخبگان، تولیدی عرضه کند که هم برای مردم به صرفه و هم در مجامع بین المللی قابل عرضه باشد.


بنابراین انتظار می‌رود که دولت دوازدهم با تدوین برنامه‌های مدون در جهت جذب توریست و تعامل با کشورهای‌ منطقه بستر را برای شکوفایی منطقه مکران فراهم سازد چرا که این منطقه پتانسیل فراوانی برای توسعه دارد.


گفتنی است مکران سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختری پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب شرقی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.

402

کد خبر: 824840

وب گردی

وب گردی