نقش روباه ترکمن روی لباس تیم ملی

 پس از یوزپلنگ ایرانی، روباه ترکمن روی لباس تیم دانشگاهی کشور نقش بست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، با نقش بستن یوزپلنگ ایرانی روی لباس تیم ملی فوتبال کشور، جریان از حفظ نماد و نام گونه های در معرض خطر کشور روی لباس تیم های ملی به راه افتاده است. مدتی پیش همچنین با تفاهم سازمان محیط زیست و وزارت ورزش مقرر شد هر فدراسیون نماد و نام یکی از گونه های ارزشمند حیات وحش کشور را انتخاب و استفاده کند.

روباه ترکمنی که به عنوان نماد ورزش های دانشگاهی انتخاب شده، روی لباس این تیم نیز نقش بسته و قرار است ورزشکاران با این لباس ها در رقابت های بیست و نهمین یونیورسیاد دانشجویان جهان شرکت کنند.

همچنین روابط عمومی فدارسیون ملی ورزش های دانشگاهی در این باره اطلاعیه ای صادر کرده است: با توجه به انتخاب روباه ترکمنی به عنوان نماد فدراسیون دانشگاهی، دانشجویان شرکت کننده در رقابت‌های بیست و نهمین یونیورسیاد دانشجویان جهان با تصویر روباه ترکمنی روی پیراهن خود در این رویداد شرکت خواهند کرد.

بنا براین گزارش دراساس سیاست‌های دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، از جانوران در حال انقراض ایرانی به عنوان نماد هر فدراسیون روباه ترکمن به عنوان نماد ورزش دانشگاهی انتخاب شده بود.

لازم به ذکر است تابلوی نقاشی «روباه ترکمن» در بیست و هشتمین یونیورسیاد دانشجویان جهان به رئیس فدراسیون بین المللی ورزش‌های دانشگاهی (فیزو) اهدا شده بود.

روباه ترکمنی یا روباه سردم سیاه نوعی روباه است که در نواحی استپی، بیابانی، و نیمه‌بیابانی آسیای میانه زندگی می‌کند. این روباه کمی از روباه معمولی کوچکتر است و رنگ روشنی دارد.

پراکندگی این روباه در آسیای مرکزی است و از شمال قفقاز تا شمال‌شرقی چین را شامل می‌شود. کشورهای ایران (فقط در ناحیه ترکمن‌صحرا)، قزاقستان، روسیه، افغانستان، ترکمنستان، مغولستان، شمال چین، ازبکستان و پاکستان محل سکونت این جانور هستند.

شکار مهمترین تهدید علیه این جانور است. این حیوان برای پوستش شکار می‌شود و چون خیلی کند می‌دود شکارچیان به راحتی آن را می‌گیرند. در اواخر قرن نوزدهم در هر سال حدود ۱۰ هزار روباه ترکمنی برای پوستشان شکار می‌شدند.

700

کد خبر: 824876

وب گردی

وب گردی