وجود 19میلیون حاشیه نشین چالش مهم اجتماعی  کشور

مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت که وجود 19میلیون حاشیه نشین با تنوع فرهنگ ها، قومیت ها و خواسته های متفاوت با کمترین امکانات و زیرساخت های رفاهی، آموزشی، بهداشتی و خدماتی یکی از چالش های مهم اجتماعی در جامعه است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، سید حسن موسوی چلک در همایش سلامت اجتماعی در یاسوج اظهار داشت که این تعداد حاشیه نشین در بیش از یکهزار و 100 منطقه و محله ناکارآمد شهری شامل بافت های فرسوده و حاشیه شهرها سکونت دارند.
وی با بیان اینکه هم اینک افزون بر 15میلیون و 200 هزار پرونده در زمینه مسایل اجتماعی در مراجع و محاکم قضایی وجود دارد، افزود: بخش عمده ای از این پرونده ها مربوط به ساکنان مناطق حاشیه نشین است.
موسوی چلک با تاکید بر اینکه حوزه اجتماعی و مسایل فرهنگی در سالیان متمادی از منظر برنامه سازان و متولیان امر مغفول مانده، تصریح کرد: براساس ارزیابی های انجام شده حدود 23 درصد مردم ایران حداقل دچار یک نوع اختلال روانی هستند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی، ورودی سالیانه به زندان های کشور را افزون بر 400 هزار نفر ذکر کرد و گفت: براساس طرح شناسی معتادان به مواد مخدر در کشور این آمار افزون بر 4 میلیون نفر است.
موسوی چلک افزود: بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر از این تعداد معتاد به مصرف دائمی و مستمر مواد مخدر هستند.
وی، شاخص نشاط و شادی در ایران را ضعیف دانست و گفت: آمار پرونده های مربوط به خشونت در خانواده های ایرانی رو به افزایش است.
وی با اشاره به آمار روز افزون مبتلایان به ایدز، گفت: میزان درصد مبتلایان به این معضل مهم اجتماعی در کشور در حالی که از سال 65 تا سال گذشته از 19 درصد تجاوز نکرده بود ظرف یک سال گذشته به بیش از 41 درصد رشد یافته است.
وی یادآور شد: هم اینک بیش از 66 هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند.
وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت یازدهم به حوزه آسیب های اجتماعی نیز گفت: سند سلامت اجتماعی و بهداشت روانی با تولیت سازمان بهزیستی و همکاری سایر نهادها و سازمان های متولی تدوین شده است.

705

کد خبر: 826033

وب گردی

وب گردی