رئیس سیا: آزمایش موشکی جدید کره شمالی، تعجب برانگیز نیست

مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز یکشنبه گفت که تعجب نمی کند اگر کره شمالی یک آزمایش موشکی دیگر انجام دهد.

به گزارش ایسکانیوز خبرگزاری رویترز از واشنگتن، وی یادآور شد که کره شمالی در ماه جولای (تیر - مرداد) و در بحبوحه تشدید تنش بین واشنگتن و پیونگ یانگ، دو آزمایش موشکی انجام داد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به کره شمالی به شدت هشدار داده است و مقام های کره نیز، رهبر واشنگتن را به سوق دادن شبه جزیره کره به آستانه جنگ هسته ای متهم کرده اند.
در همین حال، مایک پمپئو گفت: تقریبا مطمئنم که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به تلاش برای توسعه برنامه موشکی اش ادامه می دهد، از اینرو تعجبی ندارد اگر یک آزمایش موشکی دیگر انجام شود.
کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد که تا اواسط ماه اوت (24 مرداد) طرح شلیک چهار موشک میانبرد برای فرود در نزدیکی جزیره گوام تکمیل می شود.
گوام که تقریبا هفت هزار کیلومتر تا آمریکا فاصله دارد، به دلیل میزبانی از پایگاه نیروی دریایی و پایگاه نیروی هوایی آمریکا، هدفی قابل توجه برای کره شمالی تلقی می شود.
ترامپ روز جمعه در توییتی اعلام کرد که راهکارهای نظامی آمریکا در حال حاضر آماده برای به اجرا در آمدن است، به محض اینکه از کره شمالی عملی غیرمعقول سر زند. رئیس جمهوری آمریکا در عین حال از چین خواسته است کره شمالی را تحت فشار بیشتری قرار دهد.
با وجود تهدیدهای ترامپ، مقام های ارشد امنیت ملی آمریکا گفته اند که رویارویی نظامی با کره شمالی، قریب الوقوع نیست.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، مقام های مزبور در عین حال احتمال جنگ با کره شمالی را قوی تر از همین احتمال در یک دهه پیش، ارزیابی کرده اند.
رئیس سیا با اعلام اینکه در حال حاضر جنگ قریب الوقوع نیست، یادآور شد که تلاش پیونگ یانگ برای ساخت یک موشک بالستیک با قابلیت هدف قرار دادن آمریکا، یک تهدید بسیار جدی است و دولت واشنگتن قصد دارد با این تهدید به همین نحو رفتار کند.
در همین حال، هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ با اعلام اینکه آمریکا در مقایسه با یک هفته قبل، به جنگ با کره شمالی نزدیکتر نشده، گفت که واشنگتن اکنون بیش از یک دهه پیش به جنگ نزدیک است.

منبع: ایرنا

۸۰۱

کد خبر: 826137

وب گردی

وب گردی