طرح تفصیلی منطقه۲۲به کمیسیون ماده ۵ ارجاع شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در حال حاضر سند بازبینی شده طرح تفصیلی منطقه ۲۲ به کمیسیون ماده ۵ داده شده ‌است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، پژمان پشمچی زاده در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد ۱۲ ساله معاونت معماری و شهرسازی شهرداری گفت : با ارائه آماری از بلند مرتبه های پایتخت تعداد بلند مرتبه ها را ۷۹۵ ساختمان عنوان کرد و گفت: ۱۹۵ بلند مرتبه پایتخت فاقد پروانه ساخت است.

معاون شهردار تهران با بیان این که در دوره چهارم شورای شهر تهران ۵۰ مصوبه در حوزه شهرسازی به تصویب اعضای شورای شهر رسیده که از این میان ۳۵ مورد از مصوبات انجام و مابقی در حال اقدام است، گفت: طرح جامع به عنوان یک سند بالادستی تکالیف زیادی را بر عهده نهادها، سازمان‌ها و شهرداری گذاشته است ،اگر قرار باشد شهرداری تهران یک تنه بار این طرح را به دوش بکشد، نمی توان به همه ابعاد طرح عمل کرد.

پشمچی زاده با بیان اینکه متأسفانه این روزها برخی عنوان می‌کنند که حال تهران خوب نیست، گفت: این بیانات بی توجهی به اقداماتی است که طی سال‌های اخیر انجام شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برنامه‌ریزان شهری و تصویب کنندگان طرح جامع و تفصیلی نگاه اصلاحی داشتند گفت: اگر به موقع این طرح مورد پایش قرار نگیرد ضد توسعه می‌شود و می‌بینید که به دلیل برخی سیاست‌ها جمعیت پذیری تهران افزایش یافته و بر همین اساس پیشنهاد دادیم که در بازنگری طرح جامع کاهش ۵۰۰ هزار نفری جمعیت تهران مورد تاکید قرار گیرد چرا که پایش طرح تفصیلی و جامع جزء تکالیف قانونی است که نباید آن را به حال خود رها کرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ۸۶۳ هکتار از پهنه مسکونی کم کرده و ۸۳۳ هکتار به پهنه جی(G) اضافه کردیم، گفت: ظرفیت تهران را حدود ۱۰ میلیون نفر در طرح جامع پیش بینی کرده‌ام که بر همین اساس پیشنهاد کاهش پهنه مسکونی را داده‌ایم که این کاهش پهنه موجب می‌شود شاهد کاهش ۵۰۰ هزار نفری جمعیت پذیری تهران باشیم که این پیشنهاد به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شده و امیدواریم مصوب شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه طی این سال‌های اخیر به سرانه فضای سبز افزوده شده، افزود: اگر پهنه نمایشگاه بین‌المللی تهران با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی به پهنه جی(G) تغییر یابد ۵۵۰ هکتار فضای سبز دیگر نیز به سرانه سبز تهران اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی طی این سال‌ های گذشته قیمت مسکن کاهش یافته و علاقه به ساخت و ساز کمتر شده گفت: با سیاست هایی که در منطقه ۱۲ تهران اجرا شد، ارزش مسکن در این مطنقه افزایش یافته است.

پشمچی زاده در ادامه با اشاره به روند صدور پروانه های ساختمانی گفت: در ارائه پروانه های ساخت به رفع موانع فنی پرداخته می شود و شورای معماری مناطق در ۲ مرحله تصمیم گیری می کند.

وی با بیان اینکه زمان صدور پروانه از ۱۲۰ روز به ۵۵ روز کاهش یافته است گفت: کارشناسان ایده های کارشناسی معماران را در جایی که با طرح جامع مغایرت داشته باشد سنجش می کنند.

پشمچی زاده با بیان اینکه از سال ۷۰ تا کنون ۵۰۰ هزار پروانه صادر شده است و سالیانه دو درصد نوسازی انجام شده است، گفت: از ابتدای ابلاغ طرح جامع و تفصیلی حدودا سالیانه ۱.۴ درصد نوسازی انجام شده و می‌توان گفت که عمر مفید ساختمان‌ها حدودا ۷۰ سال است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ۱۴۸۹ پروانه ساخت در معابر کمتر از شش متر صادر شده که متوسط ساختمان ۴.۴ طبقه است، گفت: پس ببینید اینگونه نیست که برخی‌ها می‌گویند در کوچه‌های شش متری برج‌های ۵۰ طبقه وجود دارد و باید اعلام کنم بیشترین فراوانی عرضه در گذرهای ۱۲ متری است که متوسط ساختمان ۴.۹ طبقه بوده است.

پشمچی زاده با بیان اینکه در پنج سال اخیر به طور متوسط سالیانه ۸۰ هزار واحد مسکونی احداث شده است، ادامه داد: اگر هر خانواده را سه نفر در نظر بگیریم ۱۴۴ هزار نفر به ظرفیت جمعیت تهران اضافه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرانجام بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ گفت: سند بازبینی شده طرح تفصیلی منطقه ۲۲ را به کمیسیون پنج داده‌ایم که اولین جلسه کارشناسی آن نیز برگزار خواهد شد اما قبول کنید که طرح توسعه شهری موتور نیست که ترمز آن را به یکدفعه بکشیم و هر گونه اصلاحات زمانبر است.

در پایان پشمچی زاده گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت مناطق تاریخی تهران ارائه کرد و هنگامی که تصاویر به خیابان ۳۰ تیر رسید

مهدی چمران گفت: شهرداری برای بهسازی خیابان ۳۰ تیر اقدامات زیادی انجام داده اما شهرداری منطقه آن را خراب کردند و جلوی خیابان را تبدیل به قهوه‌خانه کردند که مردم در آن کالباس می‌خورند و هر چه به شهردار منطقه ۱۲ در این خصوص تذکر دادیم گوش نکرد و گویا شهردار مذکور خودمختار شده است.

705

کد خبر: 826835

وب گردی

وب گردی