خیزش اوکیناوا

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است حضور نظامی آمریکا در اوکیناوای ژاپن می تواند با افزایش بیشتر تظاهرات های مردمی پایان یابد.

سالار نامدار، کارشناس مسائل ژاپن در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره حضور نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوای ژاپن گفت: جزیره اوکیناوا پس از جنگ جهانی دوم و مطرح شدن بحث حضور نظامی آمریکا در ژاپن، میزبان نظامیان این کشور شد. در حال حاضر قریب به 47000 آمریکایی در ژاپن حضور دارند که دست کم نیمی از آنان در این جزیره سکنی دارند.

وی درباره دلایل حضور نظامی آمریکا در این جزیره گفت: اوکیناوا یک جزیره مهم و استراتژیک محسوب می شود. از سوی دیگر ژاپن کشوری است که امنیت خود را به طور وابسته تامین می کند و در همین راستا امنیت فعلی آن به ایالات متحده آمریکا وابسته است. آمریکا نیز به دلایل استراتژیک ترجیح می دهد که در این منطقه از شرق آسیا حضور نظامی داشته باشد.

این کارشناس در ادامه تشریح کرد: از این جهت ، احساس نیازی دو طرفه میان دو کشور وجود دارد که باعث شده امنیت ژاپن و حضور نظامی آمریکا در شرق آسیا با یکدیگر گره بخورد و راهبردی برای هر دو طرف باشد. در عین حال حضور بخشی از نیروهای ارتش آمریکا در این جزیره دارای تاثیری دوگانه نیز می باشد.

نامدار درباره تاثیر حضور نظامی آمریکا در ژاپن بیان داشت: حضور آمریکا را از دو جهت می توان تحلیل کرد. تنش های موجود در شرق آسیا از طرفی به حضور آمریکا دامن می زند و از طرف دیگر حضور آمریکا در این منطقه به مشکلات شرق آسیا دامن می زند. باید این را به خاطر داشته باشیم که یکی از بحث های محوری کره شمالی، مخالفت با حضور آمریکا در شرق آسیا است. از طرفی با توجه به چنین معضلی، حضور آمریکا نیز دارای توجیه می شود و تداوم می یابد.

وی درباره دیدگاه مردم ژاپن به این امر گفت: نگاه مردم ژاپن به حضور نظامیان در این منطقه پیوسته با تردیدهایی همراه بوده است . البته این نگاه در ژاپن عمومیت دارد و الزما دال بر مخالفت نیست زیرا مردم این کشور نسبت به امنیت وابسته ژاپن به آمریکا مطلع هستند و عموما نوعی نیاز به آمریکا را احساس می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: اما اخیرا مخالفت ها با حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن ، به ویژه در جزیره اوکیناوا رو به افزایش بوده است . اخباری که دال بر تجاوز نظامیان امریکایی به زنان ساکن در جزیره اوکیناوا منتشر شده است باعث نوعی منفی نگری نسبت به آمریکایی ها شده است. سال گذشته نیز تظاهرات گسترده ای نسبت به حضور آمریکایی ها در این جزیره انجام شده بود .

نامدار درباره تاثیرات این اعتراضات در گذشته اظهار داشت: اعتراضات سال گذشته باعث شد آمریکایی ها به فکر خروج نیروهای خود از این جزیره باشند. در نهایت بخشی از این نظامیان از اوکیناوا خارج شدند و به جزیره گوام منتقل شدند. جزیره گوام نیز در اقیانوس آرام قرار دارد و یک قلمرو متعلق به آمریکا محسوب می شود. هرچند که این جزیره جزو خاک آمریکا تعریف نشده است.

وی در ادامه بیان داشت: مجموعا مردم این کشور کماکان تصور مثبتی نسبت به حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن ندارند و به این دلیل اعتراضاتی نیز صورت می پذیرد. خروج آمریکا به ساختار نظم فعلی جهان باز می گردد. در سطح خرد نمی توان در این موضوع تغییری ایجاد کرد. شاید در صورت گستردگی بالای تظاهرات های مردمی در ژاپن، آمریکا ناچار به خارج کردن پایگاه های خود از این کشور شود.

801

کد خبر: 826840

وب گردی

وب گردی