خراسان شمالی در زیرساخت‌های توسعه صنعت اسب ترکمن ضعیف است

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی گفت: زیرساخت‌های توسعه صنعت اسب ترکمن در استان فراهم نشده و ضعیف است.

به گزارش ایسکانیوز، علی مبارکی رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی با بیان اینکه به ازای هر اسب، یک اشتغال می‌توان ایجاد کرد، گفت: یکی از دغدغه‌های مهم در مناطق مرزی اشتغال است که با توسعه صنعت اسب می‌توان اشتغال پایدار ایجاد و این دغدغه را رفع کرد.

مبارکی اظهار کرد: یک هزار سر اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد، ۶۰۰ سر اسب در شهرستان راز و جرگلان، ۲۷۰ سر اسب در مانه و سملقان و ۱۳۰ سر اسب نیز در بجنورد و سایر شهرستان‌ها پرورش‌یافته‌اند.

وی بابیان اینکه خراسان شمالی خاستگاه اسب اصیل ترکمن در کشور است، عنوان کرد: اما این استان به لحاظ زیرساخت‌های توسعه صنعت اسب ضعیف است.

مبارکی با بیان اینکه احداث پیست استاندارد در خراسان شمالی، مطالبه بسیاری از اسب‌داران است، گفت: پاشنه آشیل تمام فعالیت‌های سوارکاری در این استان وابسته به این مهم است.

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی اشاره‌ای نیز به مشکلات موجود در باشگاه‌های سوارکاری داشت و افزود: صدور مجوز برای این راه‌اندازی این باشگاه روندی طولانی دارد و از سویی اکثر این باشگاه‌ها فاصله زیادی با مرکز شهر دارند.

مبارکی خواستار تأمین مالی باشگاه‌های سوارکاری به‌منظور برگزاری کلاس‌های آموزشی و بهره‌گیری پرورش‌دهندگان اسب استان از دانش روز مربیان تراز اول ایران و دنیا شد.

صنعت اسب یکی از قابلیت‌های خراسان شمالی است

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی با اشاره به برگزاری سالانه جشنواره ملی اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی، اظهار کرد: این جشنواره‌ها که با قضاوت داوران خارجی برگزار می‌شود، تأثیرات بسیاری برافزایش قیمت اسب‌های استان دارد.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد جایگاهی دائمی برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی در نظر گرفته شود چراکه ۴۰ درصد اعتبارات این بخش، هزینه آماده‌سازی زمین می‌شود.

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی، صنعت اسب را یکی از قابلیت‌های استان برشمرد و بر ضرورت ایجاد شهرک اسب و تسهیل موانع این امر تأکید کرد.

مبارکی با اشاره به اینکه زمینه صادرات اسب اصیل ترکمن از خراسان شمالی باید فراهم شود، عنوان کرد: با ایجاد این استان به‌عنوان پایلوت گمرک صادرات اسب و تأمین اعتبار در این خصوص، شاهد صادرات اسب در سال ۹۷ خواهیم بود.

وی اخذ تأییدیه سازمان جهانی دامپزشکی و نیز صدور شناسنامه ژنتیکی را از زیرساخت‌های توسعه صادرات اسب برشمرد و گفت: با فراهم کردن تمهیداتی به منظور صدور رایگان شناسنامه ژنتیک برای اسب می‌توان بخش صادرات را رونق بخشید.

وی با اشاره به فعالیت پنج شرکت تعاونی درزمینهٔ پرورش اسب در خراسان شمالی، تصریح کرد: برای ثبت این شرکت‌ها محدودیتی وجود ندارد و به‌منظور ایجاد شهرک اسب نیز آمادگی خود را با آن‌ها اعلام می‌کنیم.

کد خبر: 827073

وب گردی

وب گردی