ترامپ تنها صدای متفاوت مناقشات اخیر

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا معتقد است ریشه مناقشات نژادی ایالات متحده هنوز هم از زندگی روزمره بسیاری از مردم این کشور پاک نشده است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره آن چه این روزها به حادثه شارلوتزویل شهرت یافته است بیان داشت: تعدادی از جریان های راست افراطی و طرفداران برتری سفیدپوستان که نسبت به تلاش طیف مخالف خود معترض بودند، مجسمه ژنرال رابرت لی، فرمانده نیروهای کنفدراسیون آمریکا که از قهرمانان آمریکایی متعلق به دوران برده‌ داری‌ست، مورد هجوم قرار داده و تلاش کردند تا آن را پایین بکشند. شخصیت های کنفدراسیون و مجموعا خود کنفدراسیون در تاریخ آمریکا، قهرمانان ملی محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: این کار در حالی انجام می شد که مخالفان تلاش می کردند اعتراضاتی را تدارک ببینند اما از آنجایی که فضای این شهر متشنج شده بود، پلیس تلاش کرد تظاهرات را متوقف کرده و به آن پایان دهد. این موضوع زد و خوردهایی را به وجود آورد و می توان گفت در نهایت تبدیل به جرقه ای اثرگذار برای افزایش تنش ها شد.

این کارشناس در ادامه اظهار داشت: تنش های بسیار جدی در آمریکا وجود دارد که حول مبارزات نژادی به وجود می آیند . گروه هایی هستند که تلاش می کنند تمام آثار مربوط به این اعمال را برچینند . این موضوع در روزهای گذشته نیز به مشاجرات جدی بدل شده است اما آنچه مسلم است این که شکاف های نژادی سر باز کرده اند و می توانند در آینده بدتر از گذشته شوند.

ابوالفتح درباره پیشنیه تاریخی مناقشات نژادی در آمریکا گفت: بحث تعارض نژادی از اولین روزی که پای یک انگلیسی ها به آمریکا باز شد وجود داشته است. این دعواها و مناقشات از آن زمان تاکنون پیوسته وجود داشته اند. بحث جدایی نژادی، تبعیض نژادی و جدال های فرهنگی پیوسته مطرح بوده و در لایه های اجتماعی جامعه نفوذ کرده است. بسیاری از مردم آمریکا در صورتی که نژادپرست نباشند، خواهان جدایی نژادی در این کشور هستند و بعید است که این مشکلات به این آسانی برطرف شود.

وی در ادامه تشریح کرد: تا زمانی که نژادپرستی و جدایی نژادی از ذهن مردم آمریکا خارج نشود، به نظر نمی رسد که این مشکل مرتفع شود. این را باید در نظر داشت که بافت نژادی آمریکا در حال تغییر است. سیاه پوستان و لاتین تبارها رشد به مراتب سریع تری نسبت به سفیدپوستان این کشور دارند که این امر ، جدال را شدت بخشیده است. سفیدپوستان به دنبال حفظ موقعیت گذشته خود هستند و رنگین پوستان به دنبال احقاق حقوق نادیده گرفته شده خود. این موضوع جدال و درگیری را شدیدتر و عمیق‌تر خواهد کرد.

این کارشناس در ادامه بیان داشت: ادغام نژادی وجود دارد، اما مشکل باز هم از جایی آغاز می‌شود که مردم این کشور تلاش می کنند فرهنگ بومی یا ملی خود را حفظ نمایند. زمانی که این موضوع ظهور و بروز می یابد، همجوشی نژادی در سطحی که انتظار می رفته، اتفاق نمی افتد. ایالات متحده کشوری تازه تاسیس است لذا همجوشی نژادی در این کشور به اندازه اروپا و آسیا نیست.

امیرعلی ابوالفتح درباره مناقشات نژادی جدی که آمریکا را دامن‌گیر خود کرده است اظهار داشت: این نگاه جدایی نژادی کماکان در آمریکا وجود دارد. با این که سیاهپوستان به بسیاری از حقوق خود دست یافته اند، اما کماکان سیاه پوستان در محله سفیدپوستان نمی توانند به راحتی زندگی کنند پس دو طرف تلاش می کنند از محله هایی که نژاد دیگر در آن غالب است دور بمانند. نوعی جدایی غیرمستقیم وجود دارد که باعث شده تا دنیای سفید و سیاه در این کشور ایجاد شود.

این کارشناس درباره برخوردهای جنجال برانگیز رئیس جمهور آمریکا با این حوادث بیان داشت: از طرفی صحبت های رئیس جمهور آمریکا موجب اعتراضات فراوانی شده است. وی در هر دو حزب با واکنش هایی منفی فراوانی مواجه شده است. دونالد ترامپ تنها صدای متفاوتی است که از سوی سیاست مداران آمریکا شنیده می شود. وی در روز اول سکوت کرد و در روز دوم هر دو طرف را سرزنش کرد. پس از آن تحت فشار افکار عمومی ناچار شد دوباره صحبت کند و بگوید نژادپرست ها و نئونازی های سفید پوست دست به خشونت زده اند.

وی تشریح کرد: پس از آن مجددا با واکنش های منفی بسیاری مواجه شد و تلاش کرد سخنان اولیه اش را توجیه کند و بگوید خشونت تنها از سوی این گروه نبوده است و طرف مقابل نیز دست به خشونت زده است. او گفت: اگر ژنرال لی برده دار بوده، توماس جفرسون و جورج واشنگتن نیز برده دار بوده اند. پس مجسمه آن ها را نیز باید برداشت. بنظر می رسد صدای بزرگ و واحدی در محکومیت این حوادث به گوش می رسد. در حالی که ترامپ تنها صدای متفاوتی است که چیز دیگری می گوید.

ابوالفتح درباره واکنش ها نسبت به این حمله گفت: کنگره آمریکا در حال حاضر در تعطیلات بسر می برد. اما سران آن شامل پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان، نانسی کلوسی، رهبر اقلیت دموکرات ها، میچ مک کانل و رهبر جمهوری خواهان سنا، از اثرگذارترین افرادی بودند که واکنش نشان دادند. آن ها این حادثه را محکوم کردند و موضع محکمی در مقابل رفتارهای نژادپرستانه اتخاذ کردند. البته وقوع چنین مواردی چندان دور از ذهن نبوده و نخواهد بود .

801

کد خبر: 827109

وب گردی

وب گردی