مخالفت کنگره ونزوئلا با قانون گذاری مجلس موسسان

مخالفت کنگره ونزوئلا با اقدام مجلس موسسان جدید برای قانون گذاری موجب شده تا بحران سیاسی این کشور وارد مرحله تازه‌ای شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، کنگره ونزوئلا که در کنترل مخالفان قرار دارد روز شنبه مخالفت خود را با وضع قوانین توسط مجلس موسسان اعلام کرده است.

مجلس موسسان ونزوئلا با دستور نیکولاس مادورو رئیس جمهور این کشور فعالیت خود را رسما آغاز کرده است.

مخالفت کنگره ونزوئلا با فعالیت مجلس موسسان پس از آن اعلام شده است که 12 کشور منطقه آمریکای لاتین به همراه آمریکا روز جمعه تاکید کردند، هم چنان کنگره ونزوئلا را به عنوان تنها نهاد مشروع قانون گذاری به رسمیت می شناسند و اقدامات مجلس موسسان هیچ گونه مشروعیتی ندارد.

مخالفان توانستند در سال 2015 میلادی کنترل کنگره را در دست بگیرند ولی دادگاه عالی ونزوئلا که به رئیس جمهور وفادار است، اکثر قوانین مصوب کنگره را رد کرده است.

مجلس موسسان روز جمعه اعلام کرد که مسئولیت وضع قوانین کشور را بر عهده می گیرد. بلوک کشورهای موسوم به گروه لیما شامل پرو، آرژانتین، برزیل، کانادا کلمبیا و 7 کشور دیگر منطقه به همراه آمریکا از این اقدام مجلس موسسان انتقاد کرده و قانون گذاری مجلس موسسان را شورش در برابر قدرت و اختیارات کنگره ارزیابی کرده اند. از آغاز درگیری های خشونت آمیز در ونزوئلا بیش از 125 نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

هدف اصلی مادورو از تشکیل مجلس موسسان، اصلاح قانون اساسی است و مخالفان بر این باورند که رئیس جمهور ونزوئلا قصد دارد پایه و اساس حکومت خود را مستحکم کرده و منتقدان را بیش از پیش سرکوب نماید.

جناح اکثریت پارلمان ونزوئلا گفته است مقصود نهایی مجلس موسسان انحلال یا سلب کامل اختیارات پارلمان و زمینه سازی برای ادامه زمام داری نیکلاس مادورو است. اعضای مجلس موسسان در نخستین اقدام خود، دادستان کل ونزوئلا را از کار برکنار کردند و هشدار دادند که ممکن است او را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

مادورو بحران اقتصادی کنونی را ناشی از توطئه خارجی و مخالفان خود را ، عوامل بیگانه معرفی کرده است.

منبع: تسنیم

802

کد خبر: 828327

وب گردی

وب گردی