شاهسواری، داروغه زاده یا .../ دبیر کیست؟

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آنقدر حاشیه داشت که مدیران ارشد سینمایی را برای انتخاب دبیر سی و ششم به وسواس بیندازد. اما بعد از گمانه زنی‌ها فراوان به واقع دبیر کیست؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، هفت روز از وعده 10 روزه رئیس سازمان سینمایی برای معرفی دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گذشته است و محمدمهدی حیدریان تنها سه روز دیگر فرصت دارد تا شخصی را به عنوان دبیر مهم ترین رویداد هنری کشور انتخاب کند.

در این مدت رسانه ها گمانه زنی های متعددی را برای معرفی دبیر تازه جشنواره فیلم فجر داشته اند، در برخی از رسانه ها از مدیرعامل خانه سینما، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر و اسامی دیگری نام برده شده است.

اما دو تن از محتمل ترین گزینه هایی که پیش بینی می شود بر صندلی دبیری جشنواره ملی فجر تکیه زنند؛ منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما و ابراهیم داروغه زاده، معاون شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است که شاید با توجه به رویکردها و تجربه هایی که دارند بتوانند جشنواره ای به دور از حاشیه های پیش بینی نشده برگزار کنند.

جشنواره فیلم فجر در طول سی و پنج دوره برگزاری یازده دبیر داشته که به ترتیب این دبیران می توان به حسین وخشوری، سیدمحمد بهشتی، عزت‌الله ضرغامی، سیف‌الله داد، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا رضاداد، مجید شاه‌حسینی، مسعود شاهی، محمد خزاعی، محمدرضا عباسیان و محمد حیدری اشاره کرد که هریک تغییراتی را در دوره دبیری خود در این جشنواره اعمال کردند.

حال سوال بزرگ درباره جشنواره فیلم فجر این است که آیا سی و ششمین دبیر از میان 11 دبیر گذشته انتخاب خواهد شد یا فرد جدیدی مدیریت جشن بزرگ سینمای ایران را بر عهده خواهد گرفت.

**چرا دبیر فجر دیر معرفی شد

زمانی که حجت الله ایوبی، بهمن ماه سال 95، محمد حیدری، دبیر دوره سی چهارم و پنجم جشنواره ملی فجر را به عنوان سرپرست جشنواره سی و ششم انتخاب کرد نشان از آن داشت که تغییرات مهمی در سازمان سینمایی در جریان است و مشخص شد که اتفاقات پیش بینی نشده ای در جشنواره روی خواهد داد که باعث شده تا ایوبی برنامه ای برای انتخاب دبیر دوره سی وششم جشنواره نداشته باشد؛ اولین اتفاق پیش بینی نشده برای حجت‌الله ایوبی، عزل خود او پس از جشنواره فیلم فجر بود.

**حاشیه ها از کجا آغاز شد؟

در نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره، اولین جرقه حاشیه ها زده شد؛ حذف فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری یکی از این حواشی بود که محمد حیدری درباره دلایل حذف این فیلم گفته است: شورای پروانه نمایش و شورای عالی نظارت باید درباره این اثر تصمیم بگیرد. ضمن این که فیلم در هیات انتخاب مورد تایید قرار گرفت اما همه باید براساس قانون فعالیت کنیم.

در واقع اولین فیلم توقیفی سال 96 از همین جا مشخص شد، فیلمی که با نوع ساختش نشان داد شانس بسیار اندکی در اکران سال 96 خواهد داشت.

اما در زمان برگزاری جشنواره هم حاشیه ها کم نبودند؛ از داوری آثار و اشتباهاتی که درباره نامزد شدن برخی نام ها در بعضی بخش های جشنواره وجود داشت تا مطرح شدن بحث دو تابعیتی بودن تعدادی از داوران.

بسیاری از منتقدان هم نزدیک بودن جشنواره سال گذشته را به انتخابات ریاست جمهوری رویدادی بیشتر سیاسی تلقی کردند و برجسته شدن بحث دو تابعیتی بودن داوران را سوء استفاده ای برای انتخاب نشدن تعدادی از فیلم ها عنوان کردند.

تمام حاشیه هایی که در جشنواره سی و پنجم اتفاق افتاد به این سو پیش رفت تا سال 95 سینمای ایران بیش از آنکه در محیطی آرام شاهد رویدادی هنری و فرهنگی باشد به دنبال نشانه هایی برای انتخاب بعضی از فیلم ها به عنوان فیلم های برگزیره بگردد و این فستیوال مهم ایران تبدیل به میدانی برای تسویه حساب های سیاسی شود.

در نهایت همه حاشیه ها به اختتامیه ای رسید که یا تعدادی از برندگان برای گرفتن سیمرغ خود در سالن حاضر نشدند و یا آنانکه روی صحنه رفتند و جایزه گرفتند صحبت هایی همراه با طعنه را نثار هیات داوران کردند.

هر چند حجت الله ایوبی شاید به دلیل نزدیک بودن انتخابات با جشنواره سی و پنجم پیش بینی این اتفاقات را می کرد اما احتمالا هیچ گاه به این موضوع فکر نمی کرد که کمتر از یک ماه پس از برگزاری جشنواره از سمت خود برکنار شود.

**چرا وعده 10 روز دیگر داده شد؟

از زمان عزل ایوبی، رئیس سابق سازمان سینمایی و گذشت حدود هفت ماه از روی کار آمدن محمدمهدی حیدریان اما هنوز هیچ فردی به عنوان دبیر مهم ترین رویداد سینمایی کشور انتخاب نشده است با این حال، روابط عمومی سازمان سینمایی روز یکم شهریور خبر از انتخاب دبیر جشنواره سی و ششم تا 10 روز آینده داد و امروز هفت روز از آن تاریخ گذشته و تنها سه روز تا ضرب العجل سازمان سینمایی باقی مانده است.

با تمام وسواسی که برای انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر وجود داشت اما به نظر می رسد حاشیه های سال گذشته تنها عامل تاخیر در انتخاب دبیر جدید نبوده باشد.

مواردی از جمله انتخابات ریاست جمهوری، تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایگزین شدن فرد دیگری در سازمان سینمایی و ... همه و همه دلایلی شد تا معرفی دبیر مهمترین رویداد هنری کشور تا به امروز به تاخیر بیفتد.

حالا به نظر می رسد با اعلام معرفی دبیر جشنواره تا 10 روز آینده به نوعی ابقا شدن حیدریان در سازمان سینمایی نیز تایید شده است، بنابراین باید ماند و دید که تا 3 روز آینده کدام پیش بینی‌ها درست از آب در خواهد آمد.

501

کد خبر: 831419

وب گردی

وب گردی