روسیه و مجارستان در بیم و امید همکاری‌های هسته‌ای

همکاری‌ مسکو و بوداپست در زمینه "انرژی" و "فعالیت هسته‌ای" همواره طی دیدار سران دو کشور مورد تاکید قرار می‌گیرد اما این موضوعات منتقدان زیادی نیز در داخل مجارستان دارد.

به گزارش ایسکانیوز ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی دیدار خود با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در بوداپست در 6 شهریور سال جاری تاکید کرد که "توسعه نیروگاه هسته‌ای مجارستان از سال آینده آغاز می‌شود".

بر اساس گزارش‌ها، برخی از احزاب سیاسی مجارستان در جریان سفر اخیر پوتین به بوداپست مخالفت خود را اظهار کرده و از حکومت اوربان به دلیل نزدیک شدن بیش از حد به روسیه انتقاد کردند.

در 24 دی ماه سال 1392، در جریان سفر اوربان به روسیه، قراردادی برای ساخت و احداث دو واحد نیروگاه هسته‌ای در مجارستان امضا شد. هزینه احداث این دو نیروگاه هسته‌ای حدود 3 میلیارد دلار بود. حدود 40 درصد برق مصرفی مجارستان هم اکنون توسط نیروگاه هسته‌ای تامین می‌شود که با همکاری متخصصان روسی ساخته و احداث شده است.

افزون بر آن، مسکو در قالب این توافق قرار بود 10 میلیارد یورو به مجارستان قرض دهد. در این توافق نوسازی نیروگاه "پاکس" با قابلیت تولید 40 درصد از برق مصرفی مجارستان نیز پیش‌بینی شده بود.

پس از موافقت پارلمان مجارستان با توسعه تنها راکتور هسته‌ای این کشور، اعضای حزب مخالف موسوم به حزب سبز به صورت آشکار با این طرح مخالفت کردند. برخی از آنها با در دست داشتن تابلوهایی که بر روی آن نوشته بود "ما مستعمره هسته‌ای روسیه نمی‌شویم!" اعتراض خود را اعلام کرده بودند.

منتقدان اعتقاد داشتند که مجارستان در زمینه انرژی به شدت به روسیه وابسته است و در این صورت وابستگی بیشتری پیدا خواهد کرد. آنطور که بیان شده است این مخالفت‌ها همچنان ادامه دارد.

منبع: تسنیم

802

کد خبر: 831966

وب گردی

وب گردی