چه مقدار سلاح اتمی در دنیا وجود دارد؟

با ششمین آزمایش کره شمالی تنش های موجود در جهان افزایش یافت. جهان کنونی دارای 14900 سلاح هسته‌ای است و این مقدار، قدرت از بین بردن میلیون‌ها نفر و ده‌ها شهر را دارد.

به گزارش ایسکانیوز ، صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نگرانی‌ها را بابت توانایی نظامی کره شمالی افزایش داده است . در حالی که رژیم پیونگ‌یانگ نیز این تنش‌ها را با آزمایش‌های موشکی به خصوص با ششمین آزمایش هسته ای خود بیشتر کرده است.

در این راستا کره شمالی اعلام کرد که با موفقیت ، یک بمب پیشرفته هیدروژنی را آزمایش کرده و بمب های دیگری را نیز به نوبت آزمایش خواهد کرد که این امر نشانگر افزایش توانایی قابل ملاحظه ای دربرنامه تسلیحاتی کره می باشد. ترامپ با افزایش تنش ­ها­ی سلاح‌های هسته‌ای اعلام نمود که کره شمالی آتشی را تجربه خواهد کرد که جهان هرگز مانند آن را ندیده است.

پیش‌ از این وزیر دفاع دونالد ترامپ، جیم ماتیس در پاسخ به استفاده پیونگ‌یانگ از سلاح های هسته‌ای ضمن تهدید بی پرده این کشور گفت: آمریکا به هرگونه تهدید کره شمالی با یک « واکنش نظامی بزرگ که موثر و قاطع خواهد بود » پاسخ می دهد ، این در حالی‌ است که این روزها صحبت بر سر گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای در سراسر جهان است.

ولادیمیر پوتین در همین راستاگفت: باید در سال 2017 ملاقاتی که باعث تقویت توانایی هسته‌ای شود را کلید زد و ترامپ نیز جهت پاسخگویی در توییتی نوشت :« تا زمانی که جهان به اهداف خود در زمینهٔ مبارزه با مواد هسته‌ای دست یابد، متعهد به انجام این کار می‌شویم و ایالات‌متحده‌ امریکا باید تا حد زیادی توانایی هسته‌ای خود را تقویت و گسترش دهد» این سخنان ترامپ باعث نگرانی در مورد ظرفیت هسته‌ای موجود در جهان شده است.

باوجود میلیون‌ها کیلو تن انرژی هسته‌ای که در حال استفاده در زمینه های نظامی هستند، جهان راه طولانی برای مقابله با تسلیحات هسته‌ای دارد. کشورهای سازنده حدود 15000 کلاهک دارند که کمتر از 10000 عدد آن در خدمت مقاصد نظامی هستند. بااین‌وجود انتظار می ­رود که با نظارت سازمان کنترل تسلیحات این مقدار نیز کمتر شود.

کدام کشورها دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند؟

در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای و زرادخانه هسته‌ای برای پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای چین، فرانسه، روسیه، انگلستان و ایالات‌متحده «توسط معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» قانونی تلقی شده و این کشورها نیز، متعهد به عدم افزایش این سلاح‌ها هستند.

از سوی دیگر 4 کشور پاکستان، هند، کره شمالی و اسرائیل نیز که جمعاً دارای 340 سلاح هسته‌ای هستند، معاهده منع سلاح هسته‌ای را امضا نکرده اند.

امریکا و روسیه بیشترین سلاح هسته‌ای را دارا می‌باشند که بدون در نظر گرفتن سلاح‌های از رده خارج‌شده ، 88 درصد این سلاح‌ها را با کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته‌اند.

سلاح هسته‌ای چقدر مرگبار است؟

جهان کنونی دارای 14900 سلاح هسته‌ای است و این مقدار، قدرت از بین بردن میلیون‌ها نفر و ده‌ها شهر را دارست. تخمین زده می‌شود که زرادخانه‌های ایالات‌متحده و روسیه قدرتی برابر با 6600 مگاوات را داراست که این مقدار برابر یک‌دهم کل انرژی دریافتی از خورشید در دقیقه می باشد.

با توجه به وب‌سایت NukeMap، بمب B-83 بزرگ‌ترین بمب موجود در زرادخانه امریکا است که در 24 ساعت اولیه توانایی کشتن 1.4 میلیون نفر را دارد و همان‌طور که شعاع تابش آن به 13 کیلومتر می رسد، ممکن است به 3.7 میلیون نفر آسیب بزند.

کد خبر: 833033

وب گردی

وب گردی