مدیریت مصرف بنزین با قیمت‌گذاری پلکانی/ سبد سوخت متنوع شود

کارشناس ارشد سیستم های انرژی دانشگاه شریف گفت: پیاده‌سازی مدل پلکانی قیمت‌گذاری و تعیین نرخ براساس فوب خلیج‌فارس، می‌تواند جلوی مصرف بی‌رویه بنزین در کشور را بگیرد.

محمدجواد ساکت کارشناس ارشد سیستم های انرژی دانشگاه شریف، در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که آیا حذف سهمیه بندی در رشد بالای مصرف بنزین نقشی داشته است؟ اظهار کرد: مصرف بنزین با حذف سهمیه بندی یک روند صعودی داشته است به طوری که احتمال می‌دادند با حذف سهمیه بندی و کارت سوخت، میزان مصرف سوخت کاهش پیدا کند در حالیکه هم‌اکنون علاوه براینکه کاهش پیدا نکرده بلکه با رشد 8 درصدی مواجه شده است.

ساکت تصریح کرد: عوامل بسیاری در این خصوص دخیل بوده که یکی از این عوامل، حذف سهمیه بندی بود تا جاییکه مدام شاهد ثبت رکورد تازه ای در مصرف بنزین هستیم.

پژوهشگر حوزه انرژی اضافه کرد: مصرف بنزین در سال 95 حدود 106 میلیون لیتر بوده در حالیکه در 16 شهریورماه امسال از مرز 105 میلیون لیتر عبور کرده است و این امر نشان می‌دهد که ما هنوز نتوانستیم مصرف بنزین را در کشور مدیریت کنیم.

کارشناس ارشد سیستم های انرژی دانشگاه شریف، با بیان اینکه حدود 67 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید و مابقی وارداتی است، اظهار داشت: بایستی مسوولان کشور در این زمینه برنامه اصولی را اتخاذ کنند تا مصرف بنزین در کشور مدیریت شود. در گذشته با وجود سهمیه بندی و کارت سوخت، تا حدودی مصرف مدیریت می‌شد اما اکنون با وجود سوخت جایگزین هر روز شاهد افزایش مصرف بنزین در کشور هستیم.

ساکت تاکید کرد: مدل قیمت گذاری پلکانی شاید یکی از عواملی باشد که بتوان جلوی مصرف بی رویه بنزین را بگیرد. بنابراین پیاده‌سازی مدل‌های قیمت‌گذاری تعیین نرخ براساس فوب خلیج‌فارس می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

او تاکید کرد: علاوه بر سهمیه بندی و مدل پلکانی بایستی سوخت جایگزین نیز در دستور کار باشد چرا که باعث می شود مصرف سوخت در کشور مدیریت شود. هم‌اکنون کشورهای آلمان، انگلیس و برزیل سبد سوخت خود را متنوع کرده و حتی به سمت خودروهای الکتریکی حرکت کردند که باید این شرایط در کشور ما نیز اعمال شود.

ساکت، در پاسخ به این سوال که چرا در کشور ما سی ان جی بیشتر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، گفت: منشاء این موضوع به کمبود جایگاههای سی ان جی در اکثر کلانشهرها برمی‌گردد چرا که احداث جایگاه به دلیل بالابودن قیمت زمین توجیه اقتصادی ندارد، همچنین اکثر خودروها پایه گاز نیستند که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

او خاطرنشان کرد: باید اصلاح قیمت بنزین در زیرمجموعه مدل پلکانی باشد تا علاوه بر مدیریت مصرف،بتوانیم خدمات بهینه را ارائه کنیم.

402

کد خبر: 836495

وب گردی

وب گردی