شواهد جدید از آتش زدن روستاهای مسلمانان میانمار

سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از به آتش کشیدن روستاهای مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی دولت میانمار خبر داده و می‌گوید این تصاویر از تلاش سازمان یافته برای بیرون راندن مسلمانان به خارج از میانمار حکایت دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، سازمان عفو بین الملل تصاویر ماهواره ای را از میانمار منتشر کرده است و می گوید دولت میانمار تلاش دارد مسلمانان را از این مناطق پاکسازی کند. تصاویر ماهواره ای روستاها را پیش و بعد از آتش‌سوزی نشان می‌دهد.

حدود ۳۸۹ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که همواره در میانمار به عنوان "مهاجران غیرقانونی" از آنها یاد شده و گزارش‌های متعددی از سخت‌گیری دولت این کشور بر آنها منتشر شده است، در چند هفته گذشته و پس از شروع درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و شورشیان مسلح، آواره شده‌اند و بخش مهمی از آنها به بنگلادش گریخته‌اند.

مسلمانان روهینگیا چندین دهه است که در میانمار (برمه) زندگی می‌کنند اما دولت مرکزی هیچ گاه به آنها حق شهروندی اعطاء نکرده است.

دولت می گوید حدود ۳۰ درصد از روستاهای روهینگیا نشین در غرب میانمار خالی از سکنه شده است.

درگیری‌های اخیر در این منطقه که نهادها حقوق بشری آن را نسل‌کشی و پاکسازی قومی خوانده‌اند، دولت میانمار و رهبر سرشناس آن آنگ سانگ سوچی را در برابر انتقادهای گسترده بین‌المللی قرار داده است.

امروز (پنجشنبه) رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به ادامه خشونت ها در میانمار گفت: "دموکراسی در میانمار در معرض آزمون بنیادی قرار گرفته است."

آقای تیلرسون که به بریتانیا سفر کرده امروز در لندن گفت: "به نظر من جامعه جهانی باید یک صدا از این مهم حمایت کند که با شهروندان باید فارغ از قومیت آنها رفتار شود. این خشونت و اذیت و آزار باید متوقف شود."

802

کد خبر: 837084

وب گردی

وب گردی