پوریا اخواص در بیست‌ودومین «شب آواز ایرانی» اجرا می کند

بیست‌ودومین «شب آواز ایرانی» با حضور صدیق تعریف، استاد آواز ایرانی و همچنین با اجرای ویژه پوریا اخواص برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، پوریا اخواص(خواننده) و سینا خشک بیجاری(نوازنده تنبک)، شنبه، 25 شهریور ماه در بیست و دومین «شب آواز ایرانی» به اجرای برنامه خواهند پرداخت، همچنین صدیق تعریف استاد آواز ایرانی به عنوان میهمان ویژه در این برنامه به تماشای رقابت گروه های شرکت کننده و استعدادهای آواز خواهند نشست.

بیست و دومین شب آواز ایرانی، شنبه 25 شهریور ماه، با حضور استادان و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی ایرانی، ساعت ۱۸ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود. در این برنامه، پوریا اخواص خواننده آواز ایرانی خود با نواختن ساز قیچک آوازش را رنگ آمیزی می کند و سینا خشک بیجاری با همراهی تنبک تسلسل ریتم و ضرباهنگ قطعات را یادآور می شود و همچنین صدیق تعریف استاد آواز ایرانی به عنوان میهمان ویژه در این برنامه به تماشای رقابت گروه های شرکت کننده و استعدادهای آواز خواهد نشست.

پوریا اخواص سال 1360 در تهران متولد شد. وی کارشناس زبان و ادبیات فارسى است و فراگیری آواز را از سال ١٣٧٣زیر نظر مرحوم سیدنورالدین رضوی سروستانی آغاز کرد و پس از آن با محسن کرامتی ادامه داد و دوره عالی آواز که شامل مرکب خوانی و نوعى دیگر از ردیف آوازى بود را نزد ایشان به پایان رساند.

در سال ١٣٨١ مبانى نظرى موسیقى و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی را نزد حسین علیزاده فرا گرفت و اخیراً نیز به هنرآموزى از مکتب آواز على اصغر شاه‌زیدى مشغول است. از فعالیت‌های اجرایی وی می توان از همکاری با گروه هم‌ آوایان (به سرپرستی حسین علیزاده) و اجرای کنسرت‌های متعدد در ژاپن، کانادا، آمریکا، هلند، انگلیس، فرانسه، بلژیک، ایتالیا، چین، باکو و ایران با این گروه و همچنین همکاری با گروه صنم، نیستان، سرو آزاد، گروه خورشید به سرپرستی مجید درخشانی، ارکستر ملى به رهبرى بردیا کیارس سال‌هاى ٨٩ و ٩٠ و نیز همکارى با گروه همنوازان حصار به سرپرستى على قمصرى اشاره کرد.

کسب دیپـــلم افتخار از فستیوال مغام آذربایجان و اخــذ تندیس مولانا از هفتمین و هشتمین فستیوال بزرگداشت مولانا در قونیه نیز از افتخارات هنری اوست. خوانندگی در آلبوم هاى موسیقى «سرود گل»، «باده تویى»، موسیقى متن سریال هاى «زیرتیغ» و «درچشم باد» به آهنگ‌سازى استاد حسین علیزاده همچنین آلبوم‌های «ای سرخوشان»، «یاد بى برگى»، «چاووشى»، «ریشه در خاک»، «سایه‌هاى مست» و «طعم تصنیف» از جمله آثار وی بوده است. او علاوه بر آواز، با نوازندگی کمانچه و قیچک و سه‌تار نیز آشنایی داشته و از سال 1384 در زمینه تدریس آواز فعالیت دارد.

سینا خشک بیجاری (نوازنده تنبک) متولد 1356 در تهران است. موسیقی را با ساز تنبک نزد زنده یاد داریوش زرگری آغاز کرد. سپس ساز دف را نزد بیژن کامکار ادامه داد و بربت را نزد محمد فیروزی و محمدرضا ابراهیمی آموخت. وی در سال1380 برنده جایزه بهترین موسیقی تئاتر فستیوال نمایش ایران شد.

هم‌چنین میهمان ویژه بیست و دومین شب آواز ایرانی صدیق تعریف، ردیف‌‌دان و خواننده آواز سنتی است که در سال ۱۳۳۵ در شهر پرهنر سنندج دیده به جهان گشود.

وی از بدو ورود به دانشگاه از طریق جلیل عندلیبی به استاد برجسته آواز محمود کریمی معرفی شد و از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ نزد وی به فراگیری آواز پرداخت. همچنین از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ نزد استاد سید نورالدین رضوی سروستانی با مکتب و شیوه آوازی حسین طاهرزاده به روایت نورعلی برومند و پس از آن در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴ در کانون چاووش به یاری نصرالله ناصح پور با شیوه و سبک آوازی عبدالله دوامی آشنا شد. در همین زمان در سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ با شیوه و سبک مکتب حسین طاهرزاده به اهتمام محمدرضا لطفی الفت بیشتر یافت.

اجرای اولین کنسرت رسمی صدیق تعریف در سال ۱۳۶۲با ارائه اولین آلبوم موسیقی او به نام «چاووش ۱۰» در دستگاه سه‌گاه باهمکاری گروه‌های «شیدا» و «عارف» به سرپرستی محمدرضا لطفی همراه بود. وی در سال ۱۳۶۴چند تصنیف کوتاه بر رباعیات ابوعلی سینا در سریال ابن سینا با آهنگ‌سازی استاد فرهاد فخرالدینی اجرا کرد. از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ قطعات و تصنیف‌های استادان قدیمی را در محضر علی اصغر بهاری فرا گرفت. در همین زمان از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ نزد مجید کیانی با مکاتب و شیوه‌های آوازی قدیمی ایران آشنا شد و از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۵ نیز از محضر رجب امیری‌‌فلاح بهره برد. تعریف از سال ۱۳۶۴ تا هم اکنون تدریس و تعلیم آواز ایرانی می‌کند. همچنین از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ در دانشکده تئاتر و سینمای دانشگاه سوره و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر نیز به تدریس موسیقی و آواز پرداخت. او در طول کار حرفه‌ای خود با موسیقی دانانی چون فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون، حمید متبسم، مجید درخشانی، حسین یوسف‌‌زمانی و گروه کامکارها همکاری کرده است.

از جمله آثار وی می توان به آلبوم‌های به یاد طاهرزاده (چاووش ۱۰) به آهنگ‌سازی محمدرضا لطفی، بوعلی سینا و امام علی به آهنگ‌سازی فرهاد فخرالدینی، آلبومی از آثار حسین دهلوی، گلگشت همراه با پشنگ کامکار، شیدایی به آهنگ‌سازی جلال ذوالفنون و آلبوم‌های آبگینه، ماه بانو، کردانه، ماه عروس، خیال‌انگیز و مهتاب اشاره کرد. از جمله شاگردان وی می توان به هنرمندانی چون سالار عقیلی، حسین علیشاپور، امیر اثنی عشری از خوانندگان نسل بعدی موسیقی ایرانی اشاره کرد.

در این نشست ماهانه که با هدف تجلیل از جایگاه هنر آوازخوانی، کشف و معرفی چهره‌های جدید شکل گرفته است، هنرمندان دیگری نیز اجرا خواهند داشت. علاقه مندان برای اطلاع از سایر بخش‌های برنامه می‌توانند‌ به اخبار تکمیلی در وب‌سایت مرکز موسیقی حوزه هنری به نشانی musicenter.ir مراجعه کنند.

بیست و دومین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه 25 شهریورماه ساعت 18 در تالار «سوره» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

503

کد خبر: 837383

وب گردی

وب گردی