شکست همه پرسی اقلیم کردستان عراق پیش از آغاز

روزنامه بین المللی الحیات امروز (یکشنبه) گزارش داد: با نزدیک شدن به زمان آغاز همه پرسی 25 سپتامبر در اقلیم کردستان، همه تلاش‌ها برای لغو این همه پرسی پس از شکست آخرین دور از مذاکرات هیات کردها در بغداد بی نتیجه مانده است .

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، الحیات گزارش داد: پس از اعلام موضع برخی مقامات اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی در زمینه پذیرش پیشنهاد جایگزین همه پرسی و عدم برگزاری آن در کرکوک تنش‌ها در میان جریانهای کرد در آستانه همه پرسی افزایش پیدا کرده است.

موضع گیری حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق علیه همه پرسی و مخالفت با برگزاری آن باعث می شود که «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان پس از برگزاری احتمالی همه پرسی از صلاحیت لازم برای گفتگو با بغداد (دولت مرکزی) برخوردار نباشد.

در همین راستا، ساکنان کرکوک از روز گذشته به انبار کردن مواد غذایی روی آورده اند تا در صورت وقوع هرگونه مساله امنیتی دچار مشکل نشوند.

روز گذشته مقامات ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان به طور جدی با برگزاری همه پرسی مخالفت کرده و زمان را برای برگزاری آن نامناسب توصیف کردند. این موضع البته با مخالفت «نجم الدین کریم» استاندار کرکوک که مواضع نزدیک به بارزانی دارد، مواجه شد. در نهایت «پاول طالبانی» پسر رهبر حزب اتحادیه میهنی با صدور بیانیه ای از موافقت دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق با تعویق همه پرسی و پذیرش پیشنهاد بین المللی خبرداد. البته با وجود این که پسر طالبانی ساعتی بعد بیانیه خود را تکذیب کرد اما همچنان تا شب گذشته اظهار مواضع مقامات کرد در این زمینه ادامه داشت. «ملابختیار» از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان در این باره تاکید کرد: ما تصمیم نهایی خود را درباره مخالفت با برگزاری همه پرسی 25 سپتامبر به اطلاع بارزانی رسانده ایم و پیشنهاد بین المللی در این زمینه را پذیرفته ایم.

در پی مطرح شدن این مواضع بارزانی و شورای عالی همه پرسی اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه هایی از مخالفت با تعویق همه پرسی و برگزاری آن در روز 25 سپتامبر (دوشنبه هفته جاری) خبر دادند. این مواضع باعث شد که در نهایت مذاکرات هیات بلندپایه مقامات کرد در بغداد بی نتیجه پایان یابد.

در این میان مهمترین مشکل برای اجرای کامل همه پرسی مدنظر بارزانی در اقلیم کردستان عراق، انتشار برخی اخبار درباره ممانعت حزب طالبانی از برگزاری آن در کرکوک است. طالبانی در کرکوک قدرت کامل را از لحاظ سیاسی و امنیتی در دست دارد و به راحتی می تواند از برگزاری همه پرسی در این شهر جلوگیری کند. این در شرایطی است که دو شهر اربیل و دهوک طی روزهای اخیر شاهد تبلیغات فراوانی در ارتباط با همه پرسی بوده و در مقابل شهر سلیمانیه شاهد چنین تبلیغاتی نبوده است. گمانه زنی ها از این مسئله حکایت دارد که سه حزب اصلی حاضر در سلیمانیه یعنی اتحادیه میهنی (طالبانی)، حزب تغییر و جریان اسلامی حتی در صورت برگزاری همه پرسی در این شهر، زیر بار پذیرش نتایج آن نخواهند رفت و به مذاکره با بغداد به صورت یکجانبه خواهند پرداخت.

در صورت ادامه اختلافات میان دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق تا ساعات منتهی به همه پرسی، حزب بارزانی در نهایت مجبور به برگزاری این همه پرسی در مناطقی که بر آن ها سیطره دارد می شود، مناطقی که شامل کرکوک نیست.
براین اساس، اجرای این سناریو شکست بزرگی برای تلاش های بارزانی که طی ماه های اخیر همه تلاش خود را بر اجرای همه پرسی متمرکز کرده ، محسوب می شود.

بارزانی در نظر دارد با وجود همه مخالفت های بین المللی و تعارض جدی همسایگان عراق و همچنین مخالفت داخلی احزاب کرد و دولت مرکزی همه پرسی مدنظر خود را برگزار کند.

کد خبر: 840025

وب گردی

وب گردی