رفراندوم را به رسمیت نمی شناسیم

وزارت امور خارجه ترکیه روز دوشنبه همزمان با آغاز همه پرسی برای استقلال منطقه کردستان عراق اعلام کرد؛ علیرغم هرگونه نتیجه ای که در این همه پرسی به دست آید، آنکارا این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا همه پرسی استقلال کردستان عراق را به رسمیت نمی­ شناسد.

وزارت خارجه ترکیه با اشاره به این که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان ثبات و امنیت منطقه را با مخاطره مواجه می‌سازد، اعلام کرد: اگر این همه پرسی به تهدید امنیت ملی ترکیه منجر شود، اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق ،­ به­ رغم درخواست دولت عراق و جوامع بین المللی برای به تاخیر انداختن و یا لغو آن از صبح روز دوشنبه آغاز شد. مسعود بارزانی رئیس کردستان عراق روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در حضور خبرنگاران خارجی، تاکید کرد که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

به رغم آن که ترکیه در روزهای گذشته مواضع شدیدی در قبال کردهای عراق درپیش گرفته، اما تاکنون هیچ گونه اقدام تنبیهی در قبال اقلیم کردستان اعمال نکرده است در حالی که ترکیه کارت­ های بسیاری برای مقابله با پروژه استقلال اقلیم کردستان در دست دارد. با این وجود هفته گذشته یکی از غول های نفتی روسیه به نام روس نفت قراردادی یک میلیاردی با حکومت اقلیم کردستان برای توسعه خطوط لوله گازی این منطقه امضا کرد. خط لوله ­ای که از ترکیه عبور می­کند. بسیاری براین باور هستند ترکیه سیاست متناقصی در قبال کردهای عراق درپیش گرفته در حالی که مواضعی شدیدی علیه آنان در موضوع رفراندوم دارد در موضوعات دیگری از جمله سرمایه گذاری شرکت روس نفت، سکوت معنی داری اتخاذ کرده است.

کد خبر: 840399

وب گردی

وب گردی