70 درصد تلفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی  است

در نشست مشترک مدیران روابط عمومی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و آموزش و پرورش مطرح شد که 70 درصد تلفات رانندگی به دلیل خطاهای انسانی بوده و قابل آموزش در دوران مدرسه است.

به گزارش ایسکانیوز، نشست مشترک رؤسای مراکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و راه و شهرسازی با موضوع بررسی زمینه‌های مشترک همکاری در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

قاسم بی‌نیاز رئیس مرکز روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای جلسه با اعلام رقم خسارت سالانه ناشی از تلفات جانی در تصادفات جاده‌ای که بالغ بر 18 هزار میلیارد است، گفت: متأسفانه 70 درصد تلفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی بوده که قابل آموزش در دوران مدرسه است.

متأسفانه 70 درصد تلفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی بوده که قابل آموزش در دوران مدرسه است

وی ادامه داد: بیشترین آمار فوتی‌ها مربوط به افراد زیر 40 سال بوده که هنوز در سن آموزش پذیری هستند.

در این جلسه مشترک، مسئولین روابط عمومی هر دو وزارتخانه، اظهار کردند که ما در کشور به شدت به ارتقای فرهنگ ایمنی و مدارا و تحمّل نیازمندیم و این ارتقای فرهنگ باید به یک حساسیّت اجتماعی تبدیل شود.

جامعه ما باید به این مسائل حساس شده و فرهنگ ایمنی در رانندگی مانند بستن کمربند به امری عادی تبدیل شود.

اعضای حاضر در جلسه تأکید داشتند که با تکیه بر ظرفیت‌های آموزش و پرورش از جمله وجود 160 هزار مربی پرورشی، فضاهای آموزشی و کتاب‌های درسی، باید مفاهیم خاص و اضطراری که باعث حادثه می‌شود را به لحاظ فرهنگی به عموم جامعه آموزش داد تا از این موارد پیشگیری شود.

بی‌نیاز رئیس مرکز روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات پدید آمده بر اثر بحران حیات انسانی» و «بحران هویت» در حوزه راه و شهرسازی گفت: در بحران حیات انسانی سالانه حدود 16 هزار و 500 نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند و بحران هویت نیز به دلیل بی‌توجهی به نیازهای فرهنگیِ شهرهای جدید، گریبان گیر شهرها شده است.

وی افزود: ما در شهرسازی فقط نظر مهندسان را اعمال کرده‌ایم، نظر «هنرمندان»، «معلمان» و «ادبیان» در ساخت شهر تأثیری ندارد و تنها مهندسان برای ساخت شهر تصمیم می‌گیرند. این شیوه ساخت شهر به لحاظ قانونی ایرادی ندارد، اما باعث رشد فرهنگی نمی‌شود و به بحران هویت می‌انجامد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حیطه وظایف وزارت راه تا زمان ساخت راه و ایجاد وسایل ایمنی مانند گارد ریل، چراغ و... است و حیطه وزارت آموزش و پرورش هم فرهنگ سازی است، اما ضرورت دارد نهادهای دیگری که باید به تخلفات رانندگان رسیدگی کنند، برخورد مسئولانه‌تری نشان دهند.

مدیران روابط عمومی هر دو دستگاه، از آمادگی برای ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های فرهنگی، زیستی، شهری و انسانی خبر دادند.

فعالیت مشترک دو وزارتخانه شامل «فرهنگ سازی»، «معرفی مشاغل» و «تلاش برای تغییر نگرش و رفتار از طریق تولید محتوا»، «تولید نشریات مشترک و اجرای فعالیت‌های فرهنگی» برای اصلاح سبک زیست شهری و اصلاح فرهنگ ایمنی و ترویج فرهنگ مدارا و اخلاق در رانندگی و تعاملات شهری می‌شود.

706

کد خبر: 841185

وب گردی

وب گردی