دانشجویان پیشتاز تحقق حضور در عرصه‌های مختلف باشند

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم گفت: توجه دانشگاهیان به ظرفیت‌های عظیم بررسی‌های علمی و اجرای پروژه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سواحل مکران و تلاش برای شناخت ظرفیت‌ها و ارائه راه حل‌ می‌تواند به شکوفایی و بروز استعدادهای این منطقه کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز، فضل الله ایرجی در نشست اعضای دبیر خانه اولین نخستین جشنواره ملی "مکران؛ گنج بیکران" با بیان این مطلب گفت: جشنواره‌ها به طور کلی از جمله فرصت‌های ارزشمند و قالب‌هایی هستند که در آنها می تواند فعالیت و دستاوردهای علمی به عرصه ظهور و نمایش درآید؛ بدین معنا که این برنامه‌ها هم جنبه ترویج علم دارند و هم در طی آنها بخش‌هایی از مسایل و موضوعات علمی به طور گسترده‌تری در معرض نگاه مجموعه‌های فراگیرتر قرار می گیرد.

وی افزود: امکان حضور دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در حوزه‌های تخصصی خاص و با موضوعات مشخص امری است که در چارچوب و قالب جشنواره‌ها محقق می‌شود و همین مسئله خود گامی در جهت گسترش شبکه‌های علمی، نشر علم و شناسایی صاحبان ایده و فکر با یکدیگر است؛ از این جهات نقش جشنواره ها در ارتقاء علمی دانشگاهها قابل ارزیابی است.

این عضو شورای سیاست گذاری جشنواره ملی "مکران، گنج بیکران" در خصوص اهمیت مطرح کردن مشکلات کشور در قالب جشنواره‌ها و دخیل کردن دانشجوها برای حل این مشکلات گفت: اینکه در قالب جشنواره‌ها می توان بخشی از مسایل و مشکلات را در حیطه و قلمروی برخی موضوعات طرح کرد، امری است که مورد اجماع و توافق صاحبان اندیشه و علم است.

وی افزود: البته باید توجه داشت این مسئله الزاماٌ به معنای تحقق کیفیت واقعی موضوع و رسیدن به نتیجه دلخواه و ممکن یا مطلوب نیست، بلکه باید دید چه جشنواره‌ای با چه اهدافی و چطور برگزار می شود که این نکته بسیار مهمتر از صرف برگزاری هر جشنواره‌ای است.

ایرجی اضافه کرد: لازم است از قالب جشنواره، بهترین سودمندی اجرای درست و دقیق و هدفمند را داشت و در واقع این بُعد از برگزاری جشنواره است که می تواند ما را برای حصول به نتایج دلخواه امیدوار کند.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اهمیت سواحل مکران و نقش دانشگاهیان در پرداختن به آن گفت: سواحل مکران از جهات مختلف یکی از ظرفیت‌های عظیم برای بررسی علمی و اجرای پروژه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است؛ شناخت مسایل و ظرفیت‌های این منطقه یک دستور کار علمی و نیازمند اراده بخش‌های اجرایی و مدیریتی کشور و توجه دانشگاهیان به آن و تلاش برای شناخت ظرفیت‌های مختلف و ارائه راه حل‌ها و برنامه‌هایی است که می تواند به شکوفایی و بروز استعدادهای این منطقه کمک کند.

این عضو شورای سیاست گذاری جشنواره ملی "مکران، گنج بیکران" ادامه داد: در واقع، اگر این سه ضلع یعنی ظرفیت منطقه، موضوعیت داشتن این ظرفیت‎ها در برنامه‎های کلان ملی و منطقه‎ای و نیز حضور موثر دانشگاهیان، موجود و همراه باشند بخش عظیمی از ظرفیت‌ها تحقق می‌یابد.

ایرجی اظهار کرد: منطقه مکران فقط یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌شود به شکل جدی شاهد حضور و مشارکت دانشگاه‌ها در آن بود، کشور ما ظرفیت‌های بسیار بزرگ منابع طبیعی، نیروی انسانی و دانش و تکنولوژی دارد که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، لذا از دانشجویان انتظار می‌رود پیشتاز و آغازگر بخشی از مسئله تحقق حضور دانشگاهیان در عرصه‌های مختلف کشور باشند.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان عنوان کرد: تیم اجرایی جشنواره "مکران، گنج بیکران" با ترکیب مناسب و با حضور کارشناسان آشنا به مسایل شکل گرفته و امید داریم حاصل فعالیت آنها حضور بیشتر دانشگاهیان و همراهی و حمایت بیشتر مسئولان و شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این منطقه ارزشمند کشور باشد.

گفتنی است نخستین جشنواره ملی "مکران، گنج بیکران" از سوی انجمن های علمی دانشگاه قم با همکاری نیروی دریایی راهبردی ارتش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی عمران و با هدف، قرار دادن علم در راه پیشرفت جامعه با رویکرد محرومیت زدایی از سواحل مکران اجرا می شود.

"مکران؛ گنج بیکران" اولین جشنواره ملی طراحی با محوریت طراحی سازه‌های مسکونی در سواحل مکران است، علاقه مندان تا 20 مهرماه فرصت نام نویسی و ارسال مدارک و تا 15 آبان مهلت ارسال آثار خود از طریق سایت جشنواره به نشانی اینترنتی Qom.ac.ir/makran را دارند، اختتامیه جشنواره و معرفی آثار و ایده‌های برتر ۲۰ آذر خواهد بود.

کد خبر: 843902

وب گردی

وب گردی