آلمان  نسبت به نزدیکی بیشتر به ترکیه تمایلی ندارد

طی در خواست مقامات ترکیه از آلمان جهت نزدیکی بیشتر این دو کشور به یکدیگر، معاون وزیر امور خارجه آلمان مایکل رات، واکنش سردی را نشان داد که نشان می دهد آلمان تمایل آنچنانی به این مساله ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دی ولت، ترکیه از تمایل خود برای نزدیکی به آلمان خبر داده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه (16 مهر) از تمایل آنکارا برای عادی شدن مناسبات با برلین سخن گفته و تاکید کرد که هیچ دلیلی برای وجود برخی مسائل بین آلمان و ترکیه وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که اگر شما یک قدم به سوی ما بردارید ما دو قدم به سوی شما بر خواهیم داشت.

ترکیه همچنین آمادگی این را دارد که در صورت لزوم با سم ازمیز، رئیس حزب سبز به عنوان وزیر امور خارجه آینده آلمان همکاری کند. رئیس سبزهای آلمان یکی از منتقدان شدید سیاست های رئیس جمهور ترکیه است.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز هم زمان از برخی اظهارات بحث برانگیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر علیه آلمان حمایت کرده و گفت: "مقایسه آلمان با نازیسم از طرف اردوغان پاسخی به خصومت ها از طرف آلمان بوده است. دولت آلمان باید یاد بگیرد به ترکیه احترام بگذارد."

"بن علی ییلدریم"، نخست وزیر ترکیه نیز هفته گذشته اظهار داشته بود که ترکیه باید بخش جدیدی از مناسبات با برلین را بگشاید و روابط خود با این کشور را ترمیم کند.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان واکنش سردی را به این درخواست آنکارا داشته و در این باره گفت که آلمان برای انجام مذاکرات با ترکیه آماده بود، هست و باقی خواهد ماند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه دی ولت ابراز امیدواری کرد که دو کشور به زودی بتوانند دوباره به هم نزدیک شوند و تاکید نمود که این مسئلهبه نفع شهروندان در ترکیه و آلمان است.

او همچنین در عین حال در مورد انتقادهای آلمان از دستگیری اتباع آلمانی در ترکیه به ویژه خبرنگار آلمانی، دنیس یوسل تاکید کرد و گفت: "آلمان نمی تواند در برابر این مسئله که اتباع آلمانی مانند دنیز یوسل بی گناه در ترکیه دستگیر می شوند سکوت کند."

مناسبات بین آلمان و ترکیه بخصوص بعد از کودتای نظامی نافرجام سال گذشته در ترکیه در مسیر تیرگی قرار گرفته است. دولت ترکیه این انتقاد را به آلمان وارد می کند که از تروریست‌ها حمایت می کند. برلین نیز خواستار آزادی اتباع آلمانی دستگیر شده در این کشور است.

کد خبر: 844168

وب گردی

وب گردی