پاسخ ایران به آمریکا کوبنده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوارم که هیات حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خودش این اشتباه راهبردی(اعمال تحریم های جدید علیه ایران)را نداشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درنشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد پیرامون اظهارات روز گذشته سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه اظهار کرد: امیدوارم که هیات حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خودش این اشتباه راهبردی را نداشته باشد ولی اگر به سمت چنین تصمیمی حرکت کند پاسخ ایران بسیار قاطع کوبنده و سخت خواهد بود و تصور میکنم آمریکا باید تمام عوارض آن را بپذیرد.

وی گفت: اگر چنین اتفاقی از سوی آمریکا رخ دهد ما نیز پاسخ لازم را خواهیم داشت، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رایزنی های ایران،ترکیه و روسیه در مورد سوریه گفت: مواضع ما در رایزنی با ترکیه و روسیه در موضوعات سوریه مورد مشورت است و هماهنگی های لازم صورت می گیرد، این موضوع طبیعی است، ما روند همکاری های خود را به طور مستمر ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ربط دادن برنامه هسته ای ایران با رویارویی اخیر کره شمالی و آمریکا توسط رسانه های خارجی گفت: این بحث بی جا و غلطی است که در ادامه ایران هراسی و ایران ستیزی و فشاری که بر منطقه و آمریکا توسط رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر در منطقه انجام می شود این مسائل مطرح می شود و این بحث ها اساس و بنیادی ندارد، تکذیب می شود و غلط است.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رایزنی های ایران، ترکیه و روسیه در مورد سوریه گفت: مواضع ما در رایزنی با ترکیه و روسیه در موضوعات سوریه مورد مشورت است و هماهنگی های لازم صورت می گیرد، این موضوع طبیعی است، ما روند همکاری های خود را به طور مستمر ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ربط دادن برنامه هسته ای ایران با رویارویی اخیر کره شمالی و آمریکا توسط رسانه های خارجی تصریح کرد: این بحث بی جا و غلطی است که در ادامه ایران هراسی و ایران ستیزی و فشاری که بر منطقه و آمریکا توسط رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر در منطقه انجام می شود، این مسائل مطرح می شود و این بحث ها اساس و بنیادی ندارد و تکذیب می شود و غلط است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که نظر ایران درخصوص عملیات اخیر ترکیه در ادلب سوریه چیست، گفت: این مسئله را ما در نشست آستانه ۶ مطرح کردیم که در آن نشست ما پیشرفت های خوبی را داشتیم و مذاکرات کارشناسی پیرامون همین مسئله در حال بررسی است و فکر می کنم که در نشست آستانه ۷ که در نیمه دوم اکتبر برگزار خواهد شد، بتوانیم به نتایج بهتری دست یابیم.

قاسمی با بیان اینکه مواضع ما با ترکیه و روسیه درخصوص مسئله سوریه یکسان است افزود: این سه کشور همچنان در حال مشورت و رایزنی مستمر با یکدیگر هستند و یکدیگر را در جریان آخرین تحولات و اقدامات لازم در قبال مسئله سوریه قرار می دهند.

وی پیرامون مشابهت سازی ایران و کره شمالی در رسانه های خارجی اظهار کرد: این مسئله حرف بسیار اشتباهی است که در ادامه پروژه ایران هراسی توسط رسانه ها و برخی محافل غربی صورت می گیرد و هیچ پایه و اساسی ندارد. اما متاسفانه همچنان توسط برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای همچون امریکا و رژیم صهیونیستی دنبال می شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سفارتخانه های ایران در خارج از کشور نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی تاکنون اقدامات مناسبی را انجام داده اند یا خیر عنوان کرد: در هر حوزه ای همیشه جای تکامل و پیشرفت وجود دارد و در این مسئله هم تمام سفارتخانه ها ما در خارج از کشور نسبت به آنچه که به عنوان دستور کار خود در این حوزه به آنها ابلاغ شده است مشغول فعالیت هستند که البته فعالیت آنها با توجه به تمام محدودیت هایی است که سفارتخانه های ما در خارج از کشور با آن مواجه هستند. وضعیت فعلی، وضعیت مطلوب ما نیست و ما امیدواریم طی ماه های آینده گام های بیشتر و موثرتری را در این خصوص برداریم.

دری اصفهانی، مشاور بانکی تیم هسته ای بود

قاسمی درباره مسئله جاسوسی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار کرد: آنچه توسط سخنگوی محترم قوه قضاییه گفته شده و تصمیماتی که در این رابطه گرفته شده از نظر ما متین است و در این رابطه اظهار نظری ندارم. درخصوص آن فرد هم می توانم بگویم که وی چند دهه است که برای نهادها و وزارتخانه های مختلف نظام تلاش های بسیاری داشته و در برخی نشست های کارشناسی برجام به عنوان مشاور فعالیت می کرده است.

وی با بیان اینکه فرد مورد نظر تلاش های مثبتی را در طی سالیان مختلف برای کشور داشته است، افزود: از جمله تلاش های وی گفته می شود که بازگرداندن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو پول به ایران بوده است. از وظایف وزارت امور خارجه بررسی وضعیت و روابط شخصی افراد نیست و این مرتبط با نهادهای دیگری است که باید در صورت لزوم گزارش هایی را به دیگر نهادها از جمله وزارت خارجه بدهند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: وزارت خارجه باتوجه به اینکه فرد متهم به جاسوسی را یکی از نهادهای دولتی به عنوان متخصص امور بانکی معرفی کرده بود، در مقاطعی به عنوان مشاور بانکی در تیم هسته ای مورد استفاده قرار داده اند.

قاسمی درخصوص سفر یکی از مقامات وزارت خارجه به قم و دیدار با مراجع عظام پیرامون آخرین وضعیت مسلمانان میانمار بیان داشت: از ابتدای این موضوع وزارت خارجه فعالیت های گسترده ای را در قالب تماس های تلفنی، نشست آستانه، نیویورک، دیدارهای چند جانبه و دوجانبه و اقداماتی در چارچوب کمک های انسان دوستانه انجام داده و ارسال کمک محموله های ایران به مسلمانان میانمار هم آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

وی تصریح کرد: پس از جلسات متعدد در وزارت خارجه تصمیم گرفته شد معاونت آسیا و اقیانوسیه و همچنین سفیر آکردیته ما به قم سفر کرده و با مراجعه دیدار داشته باشند تا مراجع معظم در جریان آخرین وضعیت این مسئله قرار گیرند که سفر خوبی هم بود و مراجع هم توصیه هایی را برای تلاش بیشتر در این خصوص مطرح کردند.

قاسمی با بیان اینکه ارتباطات بسیار خوبی را با مراجع داریم و معاونت های مختلف و وزیر خارجه سفرهایی را به قم داشته اند، خاطرنشان کرد: ما از طریق دفتر وزارت خارجه در قم روزانه با آنها در ارتباط هستیم و همکاری های لازم را در مسائل فرهنگی خارجی با آنها داریم و همچنین از توصیه های آن بزرگواران استقبال کرده و خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امروز نخست وزیر ارمنستان به ایران گفت: این سفر قطعا می تواند گام مثبت دیگری در حوزه ارتباط میان کشورهای قفقاز و ایران به حساب آید و همچنین درخصوص مسائل دو جانبه منطقه ای و تحولات در حوزه قفقاز می توانیم در این سفر با طرف ارمنستانی گفتگوهای خوبی را داشته باشیم.

وی پیرامون آخرین وضعیت یک تبعه ایرانی که در زندان های استرالیا به سر می برد، اظهار داشت: این فرد به دلیل برخی فعالیت های تجاری زندانی است و در یکی از زندان های استرالیا در وضعیت نامطلوبی به سر می آورد و ازجمله افرادی است که دولت امریکا وی را تحت تعقیب قرار داده و خواستار عودت وی به ایالت متحده است.

قاسمی با بیان اینکه از مدت ها پیش وزارت خارجه از طریق تمامی کانال های ممکن با استرالیا در این خصوص رایزنی های لازم را انجام داده است و با تمام جدیت پیگیر این مسئله هستیم، تاکید کرد: برخی از افراد ایرانی دیگر نیز به دلایل واهی مشابه این وضعیت توسط سیستم قضایی امریکا تحت تعقیب قرار گرفته اند که باید این مساله متوقف شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال اینکه موضع ایران در قبال عدم تایید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ چه خواهد بود، تصریح کرد: درخصوص مسئله ای که هنوز اتفاق نیفتاده و صرفا گمانه زنی است فعلا صحبت نکنیم بهتر است. باید صبر کرد و شرایط آینده را جهت اتخاذ تصمیم لحاظ کنیم. آنچه مشخص است این است که دولت های اروپایی با شدت تمام در برابر سیاست های یکجانبه امریکا ایستاده اند و آنگونه که به ما اطلاع دادند قرار است همکاری های خودشان را با ما ادامه دهند اما درخصوص مسائل بین المللی و سیاست خارجی باید همواره با احتیاط عمل کرد.

302

کد خبر: 844558

وب گردی

وب گردی