در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تله کام 2017) که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار گردید از پروژه ی مشترک دانشگاه صنعتی شریف و همراه اول (5G) رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه شریف؛ صبح امروز دوشنبه 24 مهرماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پروژه مشترک دانشگاه صنعتی شریف و همراه اول رونمایی شد.

این پروژه که امروز بصورت مشترک توسط دانشگاه صنعتی شریف و شرکت همراه اول رونمایی شد حاصل فعالیت هایی است که از ۲ سال پیش در آزمایشگاه شبکه های مخابراتی نرم افزار-محور دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف آغاز گردید.

بنا بر این گزارش؛ در اسفندماه سال ۱۳۹۵ با برگزاری اولین کنفرانس ملی 5G کشور در دانشگاه صنعتی شریف و حضور گسترده بخش های دولتی و اپراتورهای مخابراتی کشور و کارشناسان مربوطه و در کنار آشنایی بیشتر جامعه ی تخصصی با حوزه ی 5G ، اپراتور همراه اول برای همکاری دراز مدت با دانشگاه صنعتی شریف در این حوزه اعلام آمادگی نموده و در اوایل سال جاری تفاهم نامه مشترکی بین این دو مجموعه برای فعالیت در حوزه 5G منعقد گردید.

دکتر خلج عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندس برق در خصوص این تفاهم نامه گفت: ایده اصلی این تفاهم نامه بر اساس همکاری های مشابه بین دانشگاه های برجسته و اپراتورهای تراز اول موبایل دنیا است که به عنوان یک نمونه آن در سالهای اخیر می توان از همکاری میان دانشگاه صنعتی درسدن و اپراتور Vodafone در کشور آلمان نام برد. وی افزود: برقراری چنین همکاری تنگاتنگی علاوه بر پشتیبانی در راه اندازی پروژه های تحقیقاتی، می تواند از طریق فراهم نمودن بستر عملیاتی برای تست خروجی های ارایه شده توسط حوزه ی تحقیق و توسعه دانشگاه صنعتی شریف و دیگر مراکز تحقیقاتی کشور در شبکه ی عملیاتی اپراتور همراه اول بسیار حائز اهمیت باشد.

وی یادآور شد؛ در این پروژه در قدم اول، یک پلتفرم قابل برنامه ریزی برای شبکه های موبایل راه اندازی گردیده است که در حال حاضر شبکه ی 4G روی آن پیاده سازی گردیده و در ادامه برای راه اندازی شبکه 5G همزمان با نهایی شدن استانداردهای آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این پلتفرم کلیه ی بخش های یک شبکه ی عملیاتی موبایل از جمله بخش هسته ی مرکزی (CORE) و بخش رادیویی (RAN) را شامل می گردد و مزیت اصلی آن قابلیت برنامه ریزی کامل آن به صورت نرم افزاری برای پیاده سازی روش های نوین و الگوریتم های طراحی شده در داخل است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد، فناوری های کلیدی که در این پروژه مورد نظر می باشند ساختارهای نرم افزار- محور (Software- Defined Network) و هم چنین ساختارهای مجازی شده (Virtualized) می باشند که مجموعا با عنوانSDN-NFV شناخته شده و معماری شبکه 5G را تشکیل میدهند. هم چنین بخش های رادیویی (RAN) نیز در این پلتفرم به صورت رادیوی نرم افزاری (Software-Defined Radio) طراحی و پیاده سازی شده اند.

دکتر خلج افزود: فعالیت در حوزه ی 5G در جهان در حال حاضر در بعد تحقیقاتی ادامه دارد و انتظار می رود اولین نمونه عملیاتی آن در سال ۲۰۱۸ در المپیک زمستانی در کره جنوبی راه اندازی گردد. راه اندازی عمومی و گسترده 5G نیز با نهایی شدن استاندارد های آن در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ، بتدریج از اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰ عملیاتی می گردد. این بازه ی ۲ ساله تا راه اندازی این شبکه فرصتی طلایی برای متخصصین و شرکت های دانش بنیان داخل فراهم می کند که با کسب تجربه و دانش در این حوزه که تلفیقی از حوزه های مخابرات و نرم افزار است، محصولاتی برای بکارگیری در شبکه اپراتور های موبایل طراحی و به بازار عرضه نمایند.

مدیر آزمایشگاه شبکه های مخابراتی نرم افزار-محور دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در پایان صحبتهایش یادآور شد: این قابلیت اولین بار است که در شبکه های موبایل محقق می گردد و دلیل اصلی آن معماری منحصر بفرد 5G است که امکان بکارگیری و ترکیب ماژول های مختلف را در یک بستر سخت افزاری عام (General-Purpose) فراهم میکند. این ساختارها با ارایه قابلیت های قابل برنامه ریزی و انعطاف پزیری بالا می توانند در کاربردهای گسترده در حوزه های حمل و نقل (ماشین های هوشمند)، بهداشت و درمان(درمان از راه دور)، صنعت (کنترل و مدیریت در زمان واقعی) و کشاورزی (آبیاری هوشمند) مورد استفاده قرار گیرند.

شایان ذکر است؛ در حال حاضر تمرکز آزمایشگاه شبکه های مخابراتی نرم افزار-محور دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف به مدیریت دکتر بابک حسین خلج و همکاری اساتید و دانشجویان این دانشکده، بر روی ساختارها و معماری های نوین شبکه های مخابراتی و مفاهیم زیربنایی هم چون SDN-NFV ، شبکه های ابری در کاربرد مخابراتی (Telco Cloud) و روش های پردازشی Mobile Edge Computing استوار است. از اهداف عمده راه اندازی این آزمایشگاه، تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه ی کلیدی در داخل کشور است که امید میرود باعث بکارگیری این توانمندی در حوزه های تخصصی در شرکت های دولتی و خصوصی و اپراتور های موجود گردیده و علاوه بر آن با فعال گردیدن شرکت های دانش بنیان تخصصی در این حوزه، صنعت مخابرات داخل کشور طراوت و رونق تازه ای گیرد.

کد خبر: 847355

وب گردی

وب گردی