شرایط داخلی آمریکا خرابتر از اینهاست

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، با اشاره به اختلاف نظرهای داخلی در نظام سیاسی آمریکا درباره ایران و برجام گفت: شرایط داخلی آمریکا خراب تر از این حرفهاست که اینها بخواهند تقسیم کار کنند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز مرتضی صفاری نطنزی رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته ای، اظهار داشت: آنچه در سخنان اخیر ترامپ مشاهده می شود، این است که چون برجام متکی به یک توافق بین‌المللی است و پشتوانه آن نیز قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، امضاءکنندگان آن از جمله دولت آمریکا متعهد و محدود به انجام اموری شده اند.

وی در توضیح این مسئله ادامه داد: آمریکا پس از فروپاشی شوروی مسیر یکجانبه گرایی را پیش گرفته و هر کاری را که دلش می خواهد انجام می دهد، اما در برجام به نوعی آمریکا هم مانند سایر طرف ها محدود شده است؛ لذا از این مسئله ناراضی و ناراحت هستند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه ترامپ از اول به دنبال لغو برجام و خروج از آن بوده است، تصریح کرد: در عین همه این تلاش ها برای کنار گذاشتن برجام، به خاطر استحکامی که از جهت موازین حقوق بین‌المللی دارد، هنوز نتوانسته اند کاری کنند؛ چرا که کلیت دولت آمریکا طبق حقوق بین‌الملل متعهد به این سند است و به همین دلیل اصل ماندن یا نماندن در برجام را به کنگره واگذار کرده است.

صفاری نطنزی با بیان اینکه در داخل کنگره نیز اختلاف نظرها زیاد است، گفت: این که آیا بر سر یک فرمول جدید به اجماع برسند یا نه، برایشان سخت است؛ چرا که تابه حال نیز به خاطر تحرکات ترامپ تا حدودی منزوی شده اند.

دست برترمان را در منطقه حفظ کنیم

وی با بیان اینکه بخشی از تحرکات اخیر آمریکایی ها به خاطر برجام نیست و برای بهانه تراشی جهت افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: آنها در طول ۱۵ سال اخیر، دو جنگ بزرگ در منطقه ما راه انداخته اند اما نتیجه ای نگرفتند و در عوض نفوذ ایران بیشتر شد، به همین دلیل حالا لبه تیز حملاتشان را بیشتر از قبل متوجه ایران کرده اند تا رو به جلو فرار کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: به نظر من، اصل قضیه این حرفها و سر و صداها به خاطر این است که آمریکا در حال حاضر در منطقه به شدت شکست خورده و حالا به بهانه برجام سر و صدا راه انداخته است؛ بنابراین در چنین شرایطی ما باید دست برتر خودمان را در منطقه حفظ کنیم و توجهی به اراجیف ترامپ نداشته باشیم.

صفاری درباره احتمال تقسیم کار میان ترامپ و کنگره بر سر نقض برجام اظهار داشت: شرایط داخلی آمریکا خراب تر از این حرفهاست که اینها بخواهند تقسیم کار کنند؛ در حال حاضر ترامپ در جناح های داخل آمریکا نیز به شدت مورد انتقاد است.

وی افزود: چون آمریکا طبق موازین بین‌المللی نمی تواند برجام را کنار بگذارد، قضاوت در باره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام و در نتیجه بازگرداندن تحریم ها را به کنگره واگذار کرده تا آنها تصمیم بگیرند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: البته تأیید یا عدم تأیید پایبندی ایران به برجام و صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران، وظیفه آژانس است که این نهاد هم تاکنون ۸ مرتبه پایبندی ایران به منطقه را اعلام کرده است.

سیاست خارجی آمریکا در این دوره منسجم نیست/ اختلاف نظر ترامپ، تیلرسون و هیلی

صفاری با اشاره به اختلاف نظرهای شدید میان مقامات آمریکایی بر سر برجام خاطرنشان کرد: در حالی که ترامپ و برخی دیگر، برجام را به نفعشان نمی بینند، همین حالا تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل می گویند که برجام به نفع ماست؛ یعنی آنها هماهنگ نیستند و در این دوره سیاست خارجی منسجمی ندارند.

ضرورت دنبال کردن ۲ راهکار همزمان در داخل

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات ضروری و لازم در داخل کشور با توجه به تحرکات آمریکایی ها گفت: در داخل باید دو راهکار همزمان را دنبال کنیم؛ اول اینکه اگر آمریکا اقدامی علیه برجام کرد، راهکار مقابله ای داشته باشیم و دوم اینکه از ظرفیت برجام برای توسعه روابط با کشورهای دیگر از جمله اروپایی ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: اینکه آمریکایی ها مدام خودشان را به در و دیوار می زنند تا برجام را کنار بگذارند، نشان می دهد که این سند یک ظرفیت برای ایران است و تا زمانی که منافع ما در آن تأمین شود، باید به آن پایبند باشیم.

صفاری نطنزی تصریح کرد: در صورتی که آنها بخواهند در مسیر کسب منافع ما از برجام سنگ اندازی کنند، آن وقت باید برخورد کنیم و تصمیم بگیریم که آیا در برجام باقی بمانیم یا خیر.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 847660

وب گردی

وب گردی