مدیر جدید  کتابخانه ملی گیلان معرفی شد

مراسم معارفه مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با حضور اشرف بروجردی رئیس این سازمان در رشت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مراسم معارفه ژاله حساس خواه و تکریم از خدمات حسین عباس نژاد کارسیدانی، مدیر پیشین مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان و خلیلی چولابی سرپرست این مرکز با حضور اشرف بروجردی، مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم‌الانبیاء رشت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور نمایندگان استان، احمدی پور معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان، شفقی فرماندار رشت و اعضای شورای اسلامی این شهرستان برگزار شد، بروجردی گفت: وابستگی و تعلق خاطر به سرزمینی که دارای فرهنگ بلند است افتخار ماست. رفتار سیاسی و مراودات اجتماعی، مبنای تولید سند برای نسل‌های آینده است و بنا به ابلاغیه و تاکید رئیس جمهوری، مکاتبات اداری می‌بایست به آرشیو ملی منتقل شوند.

وی سپس با اشاره به اینکه رشت اولین کتابخانه ملی در کشور را داشته، ساختمان فعلی مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان را در خور شان این استان نداست و از استاندار گیلان، شهردار و اعضای شورای شهر رشت و خیرین استان خواست برای بهبود ساختمان و جایگاه مرکز گیلان توجه و اهتمام ویژه کنند.

بروجردی از مسئولان گیلان خواست یاریگر و احیاءگر سازمان اسناد و کتابخانه ملی باشند چرا که پیشینه این استان، به گونه‌ای است که قدمت کتابخانه ملی رشت با بیش از یک قرن از کتابخانه پایتخت بیشتر و دارای پیشینه غنی فرهنگی است.

همچنین علی خلیلی چولابی سرپرست سابق مرکز اسناد و کتابخانه گیلان گفت: سازمان اسناد در ۵ سال اخیر جزو مدیریت‌های برتر استان بود و آزاد سازی فضای اداری، فهرست نویسی اسناد از جمله وظایفی که سعی کردم آن را انجام دهم. نشست‌های مختلفی با مدیران شهری مختلفی را در دوران مدیریت خود برگزار کردم و توانستیم در این زمینه ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار را کسب کنیم.

وی افزود: از روزهای ابتدایی سازمان کار تکمیل مخزن اسناد با کمک شورای شهر و تکمیل مخزن دیجیتال در حال اتمام است که امیدوارم با تکمیل آن منابع علمی دانشجویان و دانش پژوهان شود. وی در انتها گفت: سرباز ولایت و نظام هستم و هرجا بخواهند در آن خدمت خواهم کرد.

محمد احمدی پور معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان نیز با تبریک به مدیریت جدید سازمان اسناد و کتابخانه‌ها گفت: سازمان اسناد که برای حفظ و مکتوب نگه داشتن آثار است. مطمئنا همه بزرگان ادبی و فرهنگی که اینجا حضور دارند آگاه هستند که گیلان پرچمدار مسائل فرهنگی بوده است و اصطلاحی در میان گیلانی‌ها متدوال است که استان گیلان استان اولین‌ها است. اگر حوادث قرن گذشته را نگاه کنیم جایگاه گیلان برجسته و وِیژه است. ولی شرایط آب و هوایی حفظ بناهای تاریخی ما را کم کرده است. چون از مصالح عمومی چون چوب و ... استفاده می‌شد خیلی بناها در حال نابودی است. اما آثار تاریخی دیگری نیز داریم. در حوزه تاریخی ما باید تلاش بیشتری روی تاریخ شفاهی و اسناد خودمان داشته باشیم.

معاون استاندار گیلان در ادامه گفت: ما حدود ۲۵ میلیون مسافر داریم که اگر بیش از یک شب توقف کنند اثر اقتصادی بر گیلان دارد. در منظر گردشگری با این پیشینه گرانقدر با کمک سازمان اسناد می‌توان کاری کرد که بخشی از گردشگران ما بتوانند از کتابخانه‌های تخصصی و ملی ما استفاده کنند. ما گردشگران حادثه جو و تاریخی و تحقیقی داریم و خیلی از کتابخانه‌ها این شرایط را ایجاد می‌کنند که نیاز به کار خارج از استان دیدن سازمان اسناد گیلان دارد.

بر اساس این گزارش، پیش از این مراسم و با حضور بروجردی نمایشگاه توانمندی‌های صنعت ابریشم کشور در رشت افتتاح شد.

502

کد خبر: 848798

وب گردی

وب گردی