تمرکز صهیونیست‌ها بر سفر مقامات ایرانی به دمشق

کارشناسان اسرائیلی بر این باورند که اسرائیل در مقابل چالش‌های راهبردی قرار دارد و به دور از سخنان خوش بینانه‌ای که سیاستمداران و فرماندهان رزمایش‌های اسرائیلی بر زبان می‌آورند، در تلاشند به حدی از قدرت برسند که اجازه تحرک در عمق خاک سوریه و لبنان را داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز،ناصر قندیل تحلیلگر مطرح لبنانی در تحلیلی در روزنامه البناء خاطر نشان کرد: اسرائیلی‌ها سفرهای مقامات ایرانی به سوریه و ماموریت‌ها و ماهیت وظایف آن ها را رصد و دنبال می‌کنند .آنها میان سفر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی و سفر علی لاریجانی رئیس مجلس (شورای اسلامی) یا سفر علی اکبر ولایتی مشاور رهبری تفاوت قائل می‌شوند همچنانکه میان سفر قاسم سیلمانی و سفر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تفاوت قائل هستند.

اسرائیلی‌ها اهمیت زیادی برای این سفرها قائلند و آن را به تلاش بی‌وقفه و مستمر روسیه و ایران برای ایجاد معادلات بازدارندگی جدید در برابر اسرائیل ربط می‌دهند. به ویژه پس از آنکه اسرائیل در کسب تضمین‌های روسی برای امنیت خود در جبهه جولان شکست خورد.

هدف اسرائیل از تحرکات نظامی اخیر در سوریه، حفظ این شیوه به عنوان یک حق کسب شده است. اسرائیل باور دارد که تحرک سوریه برای قرار دادن حریم هوایی و فضاهای لبنان در تیررس موشک‌های خود، امکان ندارد.

به گفته کارشناسان اسرائیلی این تحرک سوریه موضوع سفر سرلشگر باقری به سوریه را تشکیل داده است. اصرار بر ایجاد سامانه بازدارندگی در طول خط مرزی به نظر می‌رسد تصمیم مشترک سوری‌ها، ایرانی‌ها و حزب الله باشد.

سوریه از روسیه برای تشکیل سامانه موشکی کمک خواسته است اما اسرائیلی‌ها اعتراف می‌کنند که در صورت تحقق این امر، یک چتر دفاعی هوایی برای مواضع و تحرکات حزب الله در دو سوی مرزها و در عمق کافی از سمت لبنان و پوشش کامل در سمت سوریه ایجاد خواهد شد.

در پایان این تحلیل آمده است : کارشناسان اسرائیلی بر این باورند که اسرائیل در مقابل چالش‌های راهبردی قرار دارد و به دور از سخنان خوش بینانه‌ای که سیاستمداران و فرماندهان رزمایش‌های اسرائیلی بر زبان می‌آورند، چالش جدید آن ها به دست آوردن موشک‌های هوا به زمین و دریا به خشکی با برد صدها کیلومتر است که به اسرائیلی‌ها اجازه تحرک در عمق خاک سوریه و لبنان را بدهد، هر چند چنین تحرکی ممکن است سبب شود تا سلاح‌های اسرائیل در هوا و دریا هدف سلاح‌های موثرتر و کارآمدتر (محور مقاومت) قرار گیرد.

کد خبر: 849816

وب گردی

وب گردی