نمایشگاه مطبوعات باید ها و نباید ها

با نزدیک شدن به آغاز بیست و سومین دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، صاحب نظران و کارشناسان علوم ارتباطات درباره کم و کیف این رویداد فرهنگی اظهار نظر کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، تا چند روز آینده بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات کار خود را آغاز خواهد کرد که در این دوره با استقبال رسانه ها تقریباً ۵۲۰ متقاضی (بالغ بر ۶۰۰ رسانه) در متراژ ۱۳ هزار متر مربع جانمایی شده اند.

با تاسی به کم و کیف برگزاری دوره های گذشته، با توجه به نقش رسانه ها در دنیای امروز و همچنین نقش موثر نمایشگاه مطبوعات در معرفی هرچه بهتر رسانه های خبری به مخاطبان، کارشناسان علوم ارتباطات تاکید بر برگزاری این رویداد فرهنگی دارند.

برای بررسی دقیق‌تر کیفیت ادوار مختلف این رویداد و نقاط قوت و ضعف آن به سراغ چند تن از کارشناسان رفته ایم که در ادامه از نظر شما نیز می گذرد آنچه با این کارشناسان درباره نمایشگاه بیست و سوم گفتیم و شنیدیم.

**نمایشگاه مطبوعات تاثیر مثبتی بر جریان رسانه ها داشته است

غلامرضا آذری عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: نمایشگاه ها به محیط های فرهنگی و اجتماعی معنا بخشیده و علاوه بر حس تنوع در فضای فرهنگی و اجتماعی به هنجارهای فرهنگی نظم خاصی داده و اخلاق حرفه ای را پرورش می دهند.

وی افزود: نمایشگاه مطبوعات در افزایش هرچه بیشتر مخاطبان تاثیر فراوانی دارد و باعث می شود مخاطبان برای تهیه اخبار تنها به فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی اکتفا نکنند و حضور خود را در روند تهیه اخبار حس کنند.

عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی با مثبت ارزیابی کردن نمایشگاه مطبوعات گفت: بحث جذب مخاطب با تاکید بر جذابیت غرفه، از سوی هر رسانه و در جریان قرار دادن مخاطبان در تهیه اخبار تاکنون در نمایشگاه مطبوعات صورت گرفته است.

آذری درباره تاثیر برنامه های نمایشگاهی در قالب آشنایی بیشتر مخاطبان با روند تولید اخبار، گفت: در خلال برگزاری نمایشگاه مطبوعات یک دوربین به صورت دائم از فعالیت های مدیران رسانه و خالقان آثار تصویربرداری کرده و پیش خبر برگزاری چنین نمایشگاهی از سوی رسانه های تصویری مانند شبکه خبر انجام شود زیرا باعث دیده شدن نمایشگاه مطبوعات می شوند.

** لایک‌ برخی تصاویر در شبکه مجازی از تیراژ رسانه‌های مکتوب بیشتر است

محمود اکرامی‌فر، شاعر و دبیر چند دوره جشنواره شعر فجر نیز درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: در نمایشگاه مطبوعات رقابت حرف اول را می زند و بدون رقابت برگزاری نمایشگاه چندان مثمرثمر نخواهد بود.

وی با انتقاد از برخی اتفاقات در نمایشگاه مطبوعات گفت: متاسفانه در نمایشگاه مطبوعات بیش از آنکه رقابت بر محتوای اخبار و تیترزنی باشد، رقابت در غرفه آرایی و بزرگی ابعاد آن، چیدن کتاب و مواردی از این دست است.

شاعر« عشق و شهود و شیدایی» ادامه داد: در نمایشگاه مطبوعات رقابت در فرم غرفه ها تبدیل به ملاک برتری یک رسانه شده است به طوری که در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات از برترین غرفه ها تقدیر می شود، در صورتی که فضای نمایشگاه باید مکانی برای رقابت در تکنیک های روزنامه نگاری باشد و سبب تحول در فضای روزنامه نگاری ایران شود.

اکرامی فر با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات به سالنی برای عرضه رنگ و دکور تبدیل شده اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات در فرآیند روزنامه نگاری ایران آنچنان که باید شایسته نیست.

**مطبوعات ایران هنوز به صنعت تبدیل نشده است

صدیقه ببران، سردبیر اجرایی فصلنامه علمی ـ پژوهشی فرهنگ ارتباطات، با حمایت از برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای جذب مخاطبان به ایسکانیوز گفت: نمایشگاه مطبوعات تمایزی با سایر نمایشگاه ها ندارد و هر ساله به منظور معرفی رسانه ها به مخاطبان و ایجاد فضای رقابتی برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما رسانه هنوز به یک صنعت تبدیل نشده است، ادامه داد: اجرای نمایشگاه مطبوعات به بهبود عملکرد رسانه ها و معرفی آنها به مخاطبان کمک می کند بنابراین برپایی آن ارتباطی به رفع مشکلات صنفی اهالی رسانه و استمداد حمایت مالی و معنوی از دولت ندارد.

مدیر داخلی و سردبیر اجرایی فصلنامه علمی ـ پژوهشی فرهنگ ارتباطات، اظهار کرد: قرار نیست نمایشگاه مطبوعات کاری برای صنف روزنامه نگاران انجام دهد زیرا مشکل رسانه ها باید ریشه ای بررسی و اصلاح شود.

این استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بخش حاکمیتی کشور به منظور اهمیت به مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی به اجرای نمایشگاه مطبوعات اخیرا بهای بیشتری می دهد تا در این راستا زمینه بازتاب رسانه از سوی مخاطبان و ایجاد فضای رقابتی میان آنها فراهم شود.

**امرایی: نمایشگاه مطبوعات به جای فعالیت فرهنگی بعد سیاسی پیدا کرده است

مجید امرایی از فعالان عرصه مطبوعات و تئاتر نیز درباره لزوم برپایی نمایشگاه مطبوعات به ایسکانیوز گفت: نمایشگاه مطبوعات مانند نمایشگاه کتاب به فروشگاه عرضه یک محصول تبدیل شده در حالی که نمایشگاه مطبوعات باید محلی برای داد و ستد فکری و اندیشه باشد.

وی اضافه کرد: تبادل اندیشه عمدتاً در نمایشگاه مطبوعات اتفاق نمی افتد و در واقع این فضا عموماً به مجالی برای مانورهای سیاسی تبدیل شده است.

کارگردان پرفورمنس آرت «مسیر زندگی»، اظهار کرد: متاسفانه بعد فرهنگی مطبوعات جایگزین بعد سیاسی شده و رسانه ها نه به عنوان یک ابزار فرهنگی بلکه به یک ابزار حزبی و گروهی تبدیل شده اند.

امرایی در ادامه با انتقاد از وضعیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات، گفت: توجه به رویکردهای فرهنگی، اجتماعی، اصلاحی و تاثیرگذار جامعه از نمایشگاه مطبوعات فاصله گرفته است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات عمدتا عرض اندامی برای بزرگی و زیبایی غرفه هاست، اظهار کرد: با وجود اینکه هیات تحریریه رسانه ها در غرفه ها حضور دارند اما رویکرد برگزاری نمایشگاه مطبوعات براساس داد و ستد فرهنگی رسانه ها، کسب آخرین دستاوردها، تحولات شیوه های نگارش خبرنویسی و اطلاعات علمی در حوزه مطبوعات در سطوح ملی و بین المللی نیست.

**نمایشگاه مطبوعات مجالی برای ارزیابی فعالیت یکساله رسانه ها است

مهدی کیایی مدیرمسئول خبرگزاری خانه ملت با تایید نقش نمایشگاه مطبوعات در عرصه خبر به ایسکانیوز، گفت: مطبوعات فرصتی برای تعامل رسانه ها با یکدیگر و دیدار اهالی رسانه است زیرا معمولا اهالی رسانه به علت مشکلات و دغدغه هایشان کمتر فرصت پیدا می کنند تا در کنار هم حضور داشته باشند.

وی افزود: نمایشگاه مطبوعات به عنوان یک جشنواره فرصتی برای تعامل بهتر رسانه ها با یکدیگر و در نهایت فرصتی را در اختیار اهالی رسانه قرار می دهد که به دنبال مطالبات خود و مشکلات صنفی شان باشند.

مدیر روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که مردم با صاحبان رسانه ها کمتر ارتباط دارند، نمایشگاه مطبوعات فرصت مناسبی برای مردم است تا بتوانند در فضای تعاملی خوبی با صاحبان رسانه دیدار کنند و بتوانند با تولید کنندگان اخبار رسانه ها ارتباط داشته باشند.

کیایی درباره ماهیت نمایشگاه مطبوعات در مقایسه با سال های اخیر گفت: این نمایشگاه مجالی را فراهم کرده که رسانه ها به صورت تخصصی در نمایشگاه حضور پیدا کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

این فعال رسانه ای، خاطرنشان کرد: در واقع نمایشگاه فرصتی برای ارزیابی یکساله رسانه ها فراهم کرده است و می توان امیدوار بود نمایشگاه مطبوعات سبب ارتقای کیفی رسانه ها و رشد و بالندگی شان شود.

502

کد خبر: 850202

وب گردی

وب گردی