نمایشگاه مطبوعات پس از سه دهه همچنان مورد انتقاد است

نمایشگاه مطبوعات در دهه سوم فعالیت خود همچنان درباره نحوه برگزاری آن مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروزه ما در یک دنیای رسانه ای زندگی می کنیم که تقریبا همه جنبه های زندگی فردی از سیاست تا سرگرمی را بطور چشمگیری نسبت به گذشته تحت تاثیر قرار داده است. افزایش رسانه های جمعی و اهمیت فعالیت هایشان چه به صورت مکتوب و چه سایبری سبب شده تا اهالی رسانه نیز مانند سایر مشاغل در سال هفته ای را به خود اختصاص دهند.

اهالی مطبوعات هرساله با برگزاری نمایشگاهی گردهم جمع می شوند و علاوه بر ایجاد تعامل میان هم صنفان خود، می خواهند بین رسانه و مردم نیز به منظور آگاهی از خواسته ها و نیازهایشان پیوند برقرار کنند.

در نمایشگاه مطبوعات که هر سال اواسط پاییز در مصلای امام خمینی(ره) برپا می شود، بیشتر خبرگزاری‌های عمومی، روزنامه‌های سراسری، رسانه‌های کودک و نوجوان، ادارات کل ارشاد استان‌ها، رسانه‌های استانی و منطقه‌ای، رسانه‌های آموزشی و تخصصی، تشکل‌ها، رسانه‌های دین و اندیشه، روابط عمومی دستگاه‌ها، رسانه‌های سیاسی و اقتصادی، ستاد کل نیروهای مسلح، رسانه‌های عمومی و خانواده، موسسات مطبوعاتی، رسانه‌های فرهنگی و هنری، نشریات دانشجویی و رسانه‌های کسب و کار مرتبط در این نمایشگاه حضور دارند و نمونه هایی از خدمات سالانه خود را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند.

این نمایشگاه که امسال از 8 آبان ماه تا 12 این ماه برگزار می شود، همان روال هرساله خود را طی می کند که مدیران و روزنامه نگاران هر رسانه در غرفه ای حاضر می شوند تا مخاطبان مردمی را با تحریریه و دست اندرکاران جراید و رسانه ها، به صورت مستقیم و چهره به چهره آشنا کنند اما این روند برگزاری نمایشگاه مطبوعات نکات مثبت و منفی بسیاری دارد که در ادامه با پرسش از برخی صاحب نظران به بررسی این روند می پردازیم.

*** از نمایشگاه مطبوعات نمی توان انتظار معجزه داشت

دکتر محمد مهدی فرقانی رییس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اظهار کرد: نمایشگاه مطبوعات همانطور که از نامش متوجه می شویم محلی برای جمع شدن اهالی رسانه است تا بتواند از این راه پیوند بیشتری با مردم برقرار کرده و در نهایت توقعات و انتظاراتشان را هم با یکدیگر درمیان بگذارند.

وی با اشاره به اینکه از نمایشگاه مطبوعات نمی توان انتظار معجزه آسای حل مشکلات این صنف را داشت، گفت: این نمایشگاه می تواند میان اهالی رسانه و مردم راهی برای برقراری ارتباط باشد تا افراد از این راه توقعات و انتظارات خود را بیان کنند.

*** در نمایشگاه مطبوعات به جای رفع مشکلات زیربنایی تبلیغات رسانه‌ای می کنیم

اسماعیل قدیمی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات، گفت: نمایشگاه مخصوص کالا یا خدماتی است که در حالت طبیعی قابل ارائه نیستند اما طی چند سال گذشته هیچ بازخوردی در افراد نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات تنها به فروش فکر می کنند، افزود: ما هر سال با اعلام یک خبر افراد را بدون در نظر گرفتن هدف اصلی به بازدید از نمایشگاه دعوت می کنیم که کاری بدون بهره وری و ترویج معانی اجتماعی و ارتباطاتی است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی هدف اصلی نمایشگاه مطبوعات را افزایش سطح سواد، شعور و خوانش مخاطب دانست و گفت: افراد حاضر در نمایشگاه مطبوعات نه تنها مخاطب خود را نمی شناسند بلکه هدف اصلی این نمایشگاه را نیز بطور کلی فراموش کرده و نمایشگاه به کاری صوری و غیر حرفه ای بدون سیاستگذاری لازم تبدیل شده است.

*** نمایشگاه مطبوعات نمونه کوچکی از بازار عرضه رسانه است

محمدعلی الستی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره لزوم برپایی نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: اگر بخواهیم نمایشگاه مطبوعات را به یک بازار تشبیه کنیم، این مکان شکل دیگری از محل عرضه و تقاضاست با این تفاوت که رویدادی در فضایی محدود با فرصتی 7 روزه است که دیدار تعدادی از ارائه کنندگان خدمات رسانه ای با متقاضیان خبری را فراهم می کند و به بیانی دیگر این مکان نمونه کوچکی از بازار عرضه رسانه است.

وی درباره ارتقای وضعیت نمایشگاه مطبوعات، گفت: در این زمینه باید تمام فاکتورهای موثر در تولید خبر و عوامل موثر در مطبوعات را برای مخاطبان بیان کرد تا مردم به صورت ملموس از نزدیک در جریان تولید و اثرگذاری اخبار قرار بگیرند.

503

کد خبر: 850284

وب گردی

وب گردی