خواب شوم رژیم صهیونیستی برای کردستان

درگیری ها بین نیروهای کرد و دولت مرکزی به سطح جدیدی رسیده و کشور عراق همچنان به پیشروی هایش ادامه می دهد تا مناطقی که طبق قانون اساسی این کشور متعلق به آن است را از کردستان عراق بازپس بگیرد.

نیرو های کردستان عراق در آینده چه خواهند کرد؟ نقش حکومت هایی مانند رژیم صهیونیستی در این بین چیست؟ این درگیری ها چگونه خواهند بود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، خبرنگار ایسکانیوز به گفت و گو با اصغر زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه پرداخته است که در ادامه می خوانید.

* با توجه به وضعیت تفرق نژادی حاکم بر منطقه و مسدود شدن جاده دهوک-نینوا موضع کشور عراق نسبت به نیروهای پیشمرگه و کردها چگونه است و عراق چه سیاست هایی را نسبت به آن ها در پیش خواهد گرفت؟

سیاست اعلامی و عملی دولت عراق بر عدم به رسمیت شناختن انجام همه پرسی و تاکید بر حفظ تمامیت عرضی عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور بوده و دولت عراق قبل و بعد از همه پرسی خود بر سیاست اصلی اش در این باره تاکید کرده است که این سیاست همراهی و همسویی همه مسئولین رسمی این کشور اعم از پارلمان عراق، علما و سایر دولتمردان این کشور را به همراه داشته است.

*درمورد اختلافات درونی اقلیم کردستان چه نظری دارید ؟

اقلیم کردستان نیز پس از انجام همه پرسی شاهد اختلافات و اعتراضات درونی مختلفی نسبت به اقدام مسعود بارزانی در اجرای هم پرسی بود و این روزها حتی شاهد اعتراضاتی در درون خود اقلیم کردستان مبنی بر این که بارزانی در موضوع حمله داعش به عراق و ورود این گروهک تروریستی به اربیل و همچنین موصل و سایر نقاط این کشور به همراهی و همسویی با داعش پرداخته و حتی به نوعی از آن ها دعوت به عمل آورده تا با همسویی رژیم صهیونیستی موجبات نابودی دولت مرکزی عراق و زمینه برای تجزیه عراق، خصوصا جدایی اقلیم کردستان از این کشور فراهم شود.

*نقش رژیم صهیونیستی و آمریکا در همه پرسی اقلیم کردستان به چه شکل است؟

ما به وضوخ شاهد بوده ایم که پس از برگزاری این همه پرسی کشوری که "اشتباه است" یعنی همان رژیم جعلی صهیونیستی از این اقدام استقبال نمود و آن را به رسمیت شناخت. این مساله به این معناست که یک متحد آمریکا این عمل را انجام داده است. حضور مشاورینی مثل زلمای خلیل زاد( سفیر پیشین آمریکا در عراق) در کنار بارزانی، نشان داد که یک توطئه پایدار و قوی در خصوص جدایی اقلیم کردستان عراق از این کشور وجود داشته که خوشبختانه مخالفت جامعه جهانی و کشورهای همسایه را به همراه داشته است، این موضوع موجب شد تا بحث همه پرسی در جدایی اقلیم کردستان خیلی جدی نشود؛ هر چند که این روز ها تحرکاتی از سوی نیروهای پیشمرگه کردستان جهت مقابله با پلیس و نیروهای عراقی صورت گرفته است اما اقدام سنجیده و دقیق دولت مرکزی عراق در پیشروی نیروهای این کشور و بازگشت آن ها به کرکوک و همچنبن تسلط بر چاه های نفتی این منطقه، گام های بزرگی برای بازپس گیری مناطقی که اقلیم کردستان بر آن ها ادعای مالکیت کرده بود به شمار می روند. در نتیجه دو حزب بزرگ و عمده کرد به نام احزاب "گوران" و "اتحادیه میهنی کردستان" به رهبری فرزند مام جلال با سیاست های مسعود بارزانی مخالف هستند و خواستار استعفای مسعود بارزانی به دلیل ایجاد مخاطره در مناطق مختلف اقلیم کردستان شده اند.

*هدف حیدر العبادی از سفرهای پی در پی خود به کشورهای مختلف چیست؟

قاعدتا آقای العبادی با توجه به اقدامی که انجام داد، مورد نکوهش واقع شد و دولت های منطقه این حرکت را نپذیرفتند و رد کردند. این اقدام او جهت جلب توجه سران کشورهایی است که قدرت لازم را برای کمک به اقلیم کردستان دارد. قطعا تعداد زیادی از این کشورها مخالف همه پرسی و جدایی اقلیم کردستان از عراق هستند اما بارزانی و دیگر سران این اقلیم تلاش خواهند کرد تا با تشریح اهداف و برنامه های خودشان در انجام همه پرسی و ایجاد دولتی قدرتمند و مستقل در این منطقه، تفکری را در منطقه ایجاد کنند که این دولت شکست ناپذیر است و عراق نمی تواند تهدید و یا آسیبی برای کردستان باشد و اقدام خودشان نیز مشکلی را برای دیگر کشورها در منطقه ایجاد نخواهد کرد.

در کل آقای العبادی بدون در نظر گرفتن منافع اقلیم کردستان با سوابق طولانی مبارزاتی در کنار دولت عراق با رژیم صدام حسین و همچنین روابط خوب بین مردم کردستان و عراق طی دوره های مختلف در کنار هم، اقدام به تهییج اقلیم کردستان به انجام مبارزه با دولت عراق نمود. بارزانی به تله ای خطرناک وارد شده است که آسیب های جدی را در وهله اول به خودش و در وهله دوم به ملت کردستان خواهد زد.

کد خبر: 850592

وب گردی

وب گردی