سفر هیئت ایرانی به استان دیاله برای بازگشایی مرز خسروی

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین گفت: امروز هیئتی از سوی کشورمان به عراق سفر کرده تا برنامه خروج زائران از مرز خسروی را عملیاتی کند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز شهریار حیدری سخنگوی ستاد مرکزی اربعین ، درباره آخرین اخبار مربوط به تشرف زائران به کربلا گفت: 750 هزار روادید تاکنون برای زائران به صورت دائم و موقت از سوی کنسولگری‌ها صادر شده است.

وی با بیان اینکه زائران می‌توانند از چهار مرز مجاز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه به کربلا مشرف شوند، افزود: آنها می‌توانند از طریق مسیر هوایی از فرودگاه امام خمینی(ره) به نجف و بغداد سفر کنند، همچنین زائران می‌توانند از طریق ریلی هم تا مرز شلمچه برای تشرف به کربلا اقدام کنند.

حیدری با اشاره به اینکه زائران هریک از استان‌های کشور به تفکیک می‌توانند از پایانه‌های مرزی 4 گانه، از کشور خارج شوند، گفت: زائران استان‌های تهران، البرز، قم، مرکزی، قزوین، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام، همدان و سمنان می‌توانند از مرز مهران خارج شوند و زائران استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کرمانشاه و کردستان هم باید از مرز خسروی به کربلا مشرف شوند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین گفت: همچنین برای خروج زائران استان‌های خوزستان، اصفهان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد، سمنان، تهران، خراسان رضوی و خراسان شمالی مرز چذابه را در نظر گرفتیم و زائران استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تهران هم می‌توانند از مرز شلمچه وارد کشور عراق شوند.

وی بیان کرد: زائران اربعین حسینی باید از مسیرهای مشخص شده از کشور خارج شوند، اما زائران سایر استان‌ها می‌توانند با توجه به جمعیت و جغرافیای استانشان از دو پایانه مرزی برای تشرف به کربلا استفاده کنند.

حیدری با اشاره به تعداد زائرانی که از مسیر ریلی و هوایی به کربلا مشرف شدند، تصریح کرد: هنوز این زائران به صورت گسترده از این مسیرها استفاده نکردند و زمانی که برنامه‌ها به صورت رسمی آغاز شد، خروج آنها هم به طور طبیعی افزایش می‌یابد؛ زائران اربعین برای پروازهای هوایی هم استقبال زیادی نشان داده‌اند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره وضعیت استقرار مواکب و ارائه خدمات رفاهی به زائران، گفت: 1600 ایستگاه صلواتی یا موکب از ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان مسئول کمیته رفاهی زائران، مجوز فعالیت دریافت کردند، از این رو 50 درصد مواکب در کشور عراق فعالیت دارند و 50 درصد دیگر هم در طول مرزهای چهارگانه کشورمان مستقر هستند تا برای اسکان و تغذیه زائران اقدامات لازم را انجام دهند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به موضوع بازگشایی مرز خسروی گفت: جلسات مختلفی با دولت عراق برگزار کردیم و طبق برنامه پیشنهادی ما مقرر بود که پنجم ماه صفر خروج زائران از این پایانه انجام شود، اما با توجه به مسائل و مشکلات داخلی، توقف موقتی ایجاد شد.

حیدری افزود: روز گذشته استاندار کرمانشاه، استاندار دیاله عراق و مسئولان سفارت کشورمان جلسه‌ای برگزار کردند تا با رایزنی فشرده امکان تردد زائران را از مرز خسروی فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز هیئتی از سوی کشورمان به استان دیاله عراق سفر کرده‌اند تا برنامه خروج زائران از مرز خسروی را عملیاتی کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه دولت عراق با بازگشایی مرز خسروی موافق است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد: امسال نخستین سال بازگشایی خسروی و تردد زائران از این پایانه مرزی است، بنابراین عراق باید با آمادگی کامل این پایانه مرزی را بازگشایی کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

303

کد خبر: 850717

وب گردی

وب گردی