اختصاص 200 میلیارد ریال برای توسعه موزه های صنعت نفت

مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران گفت: امسال 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه ای برای ارتقاء 23 موزه صنعت نفت در سطح کشور اختصاص یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اکبر نعمت اللهی روز چهارشنبه در جریان بازدید از موزه نفت سبزوار به خبرنگاران گفت: این اعتبار صرف اجرای ساختمانها، محوطه سازی و کارهای سخت افزاری موزه های متعلق به شرکت نفت می شود.
او حفاظت از بناها و تجهیزات تاریخی صنعت نفت را مورد توجه وزارت نفت اعلام و بیان کرد: تاکنون 104 بنا و مکان قدیمی در همین چارچوب در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.
مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران ادامه داد: موزه بنزین خانه آبادان پارسال به بهره برداری رسید و امسال نیز مدرسه فنی و حرفهای آبادان، بنزین خانه دروازه دولت تهران و موزه قدیمی کرمان مورد بهره برداری قرار می گیرند.
او گفت: 23 موزه برای بهره برداری در دست اقدام است که انبار نفت خراسان در مشهد و کارخانه حلب سازی و حلب پرکنی کرمانشاه از این موارد است.
مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران افزود: در مرکز اسناد وزارت نفت میلیونها برگ سند قدیمی فهرست نویسی شده که در دسترس محققان قرار دارند.
نعمت اللهی ادامه داد: ساختمان قدیمی موزه نفت سبزوار در ردیف ساختمانهای میراثی وزارات نفت است که در مرحله ثبت آثار ملی قرار دارد.
او گفت: موزه نفت سبزوار نیاز به توسعه، افزایش اسناد و تغییر اشیا دارد لذا برای انجام کامل آن اعتباری مناسب تخصیص یافته است.
مقدمات راه­ اندازی موزه های صنعت نفت ایران با حکم وزیر محترم از دی ماه 1392 فراهم شد. بر این اساس مسئول مطالعه و ایجاد موزه­ های صنعت نفت ماموریت دارد با تشکیل کارگروهی مرکب از صاحب­نظران و کارشناسان برجسته و بهره ­برداری از نتایج مطالعات موارد مشابه در جهان برای پیشبرد 'طرح ایجاد موزه­ های صنعت نفت ایران ' اقدام کند. نقش و جایگاه صنعت نفت در تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه فناوری از دلایل تاسیس موزه­ های صنعت نفت است.
تاکنون اقدامات لازم برای تاسیس موزه تاریخ صنعت نفت در مسجدسلیمان، موزه های نفت در آبادان، موزه صنعت نفت غرب کشور در کرمانشاه و موزه فناوری صنعت نفت در تهران صورت گرفته و در مجموع طرح ایجاد 24 موزه نفت در سراسر کشور در دست انجام است.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار نیز گفت: ساختمان کنونی موزه نفت سبزوار سال 1318 توسط شرکت ایران و انگلیس به منظور پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه این شهر ایجاد و سال 1382 با تصویب هیات مدیره شرکت صنعت نفت به 'موزه نفت' تبدیل ‌شد.
عیسی افتخار افزود: در این موزه 200 قطعه موزه‌ای شامل ادوات مراحل اکتشاف و تولید فرآورده‌ها نگهداری می شود که پیش از این با همت کارشناسان به ثبت رسیده اند.
او گفت: سالانه پنج هزار گردشگر، دانش آموز و دانشجو از موزه نفت سبزوار بازدید می کنند.
سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 861469

وب گردی

وب گردی