شورای شهر شورای شهرداری نیست

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت:متاسفانه تاکنون دیوان محاسبات شهری برای نظارت بر فرایند بودجه ریزی و عملکرد مالی شهرداری تهران مشخص نشده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از صدا و سیما ، سید ابراهیم امینی در مراسم "افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی" افزود: شوراهای شهر 20 سال پس از تدوین قانون اساسی که در آن نقش شوراهای محلی تعریف شده بود ، در سال 77 تشکیل شد.
وی گفت : البته در بازنگری قانون اساسی بسیاری از مواد تغییر کردند اما چند نکته در این قانون همچون جمهوریت نظام و اتکا به آرای عمومی مردم بدون تغییر و با تاکید بسیار ثابت ماندند.
امینی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل نوپا بودن شورای شهر تاکنون نتوانستند جایگاه حقوقی و قانونی مشخصی را برای آن تعیین کنند افزود : به همین دلیل با وجود تاکید قانون و لازم الاجرا بودن تصمیمات شورا برای همه دستگاه ها، شورای شهر به شورای شهرداری بدل شده است .
وی با بیان اینکه شورای شهر، شورای شهرداری نیست گفت: همه دستگاه ها به غیر از چند مجموعه ملزم به رعایت دستورات و تصمیمات اتخاذ شده در این شورا هستند.
رئیس شورای راهبردی کنگره بین المللی حقوق ایران با بیان اینکه شورای شهر نهاد حاکمیت مردم بر سرنوشت خود است افزود : صرف انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دموکراسی محقق نمی شود ، بنابراین آن چیزی که دموکراسی را تحقق می بخشد، وجود و قدرتمند بودن همین شوراهای محلی و شهر است.
وی با بیان اینکه بودجه شهرداری به وسیله شورا مصوب می شود گفت : اما متاسفانه تاکنون دیوان محاسبات شهری برای نظارت بر فرایند بودجه ریزی و عملکرد مالی شهرداری تهران مشخص نشده است.
امینی افزود : همان رابطه ای که بین پارلمان ملی و ریاست جمهوری وجود دارد ، عین آن نیز باید بین پارلمان محلی و مدیریت محلی یا شهرداری وجود داشته باشد.
وی ادامه داد : در واقع همان گونه که مجلس شورای اسلامی دارای دستگاهی نظارتی بر عملکرد مالی دولت تحت عنوان دیوان محاسبات کشوری است ، این رابطه نیز باید مابین شورای شهر و شهرداری نیز وجود داشته باشد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: همه نکاتی که عنوان شد، مسایلی است که باید توسط حقوقدانان با مطالعه تجربه شهرهای پیشرفته مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا بتوان شورای شهر را به جایگاه حقوقی اصلی خود برسانند که به واقع نماینده مردم در شهر باشد.

700

کد خبر: 861564

وب گردی

وب گردی