الیف شافاک کتابی برای یک قرن بعد نوشت

الیف شافاک، نویسنده شهیر ترک امسال به پروژه «کتابخانه آینده» پیوست تا متن وی در سال 2114 میلادی، همراه مطالب 100 نویسنده دیگر در یک آنتولوژی به چاپ شود.

به گزارش ایسکانیوز از روزنامه حریت، الیف شافاک، نویسنده ترکیه‌ای که با رمان‌های عامه‌پسندش شهرت جهانی کسب کرده این روزها درگیر پروژه‌ای به نام «کتابخانه آینده» است.

این پروژه توسط هنرمند اسکاتلندی به نام کیتی پترسون طراحی شده و در آن، در 100 سال آینده هر سال نویسنده‌ای مطرح مطلبی می‌نویسند که در سال 2114، منتشر می‌شود. در سه سال گذشته مارگارت اتوود نویسنده سرشناس کانادایی، دیوید میچل نویسنده مطرح انگلیسی و سیون شاعر و نویسنده ایسلندی برای «کتابخانه آینده» مطلب نوشتند.

پترسون در سال 2014 در جنگل نوردمارک شهر اسلو، 1000 نهال کاشت تا درست 100 سال دیگر آن‌ها را بریده، تبدیل به کاغذ کرده و مطالب 100 نویسنده مطرح جهان را روی آن چاپ کند !

ایده نوشتن برای مخاطبان 100 سال آینده، حس نوشتن نامه و در رودخانه رها کردن را در من ایجاد کرد؛ نمی‌دانید مطلبتان که به کجا می‌رود یا چه کسی آن را می‌خواند. تنها باید به زمان اعتماد کنید.

شد تا برای خوانندگان 100 سال دیگر مطلبی بنویسد. هنرمند اسکاتلندی دلیل دعوت از نویسنده ترک را این‌گونه توضیح می‌دهد: «نوشته‌‌های الیف شافاک، فراتر از مرزهاست و صداهای مختلف فرهنگی، دینی، ایدئولوژیکی، جغرافیایی و سیاسی را دربرمی‌گیرد. سبک روایتی شافاک، عمیق و جادویی است و میان انسان‌ها و مکان‌ها پیوند ایجاد می‌کند. او در لحظه‌ای که از ویژگی‌های زمان بری شده، همچون نور امیدی می‌تابد.»

شافاک نیز در خصوص این پروژه گفت: «باعث افتخار من است که در چنین پروژه‌ نامتعارفی حضور داشته باشم. در این پروژه، تکه‌هایی از روح پترسون وجود دارد و باور عمیقی پشت آن است. ایده نوشتن برای مخاطبان 100 سال آینده، حس نوشتن نامه و در رودخانه رها کردن را در من ایجاد کرد؛ نمی‌دانید مطلبتان که به کجا می‌رود یا چه کسی آن را می‌خواند. تنها باید به زمان اعتماد کنید.»

الیف شافاک با تاکید بر همکاری نویسندگان مختلف در این پروژه گفت: « در چنین برهه زمانی که تفرقه میان ملت‌ها زیاد شده، این یک پروژه جهانی است. یکی از متولیان پروژه به من گفت که این شبیه شجره‌نامه خانوادگی است و این تعریف مرا بسیار خوشحال کرد.»

الیف شافاک با بیان این‌که هنوز تصمیم نگرفته در مورد چه چیزی بنویسد گفت: « برای انسان‌هایی می‌نویسد که هیچ‌وقت آن‌ها را نخواهید دید. از سوی دیگر برای خود نیز می‌نویسید. از این رو این پروژه بسیار خاص و شخصی است. دیگر بازخوردها اهمیت ندارد و تنها باور به کارتان اهمیت دارد. برای همین، پروژه روی پایه‌های صداقت بنا نهاده شده است.»

کیتی پترسون هنرمند اسکاتلندی که پروژه «کتابخانه آینده» را در سال 2014 میلادی آغاز کرد، هر سال یک نویسنده مطرح را انتخاب می‌کند تا مطلبش را 100 سال بعد منتشر کند. تابه حال نویسندگان مطرحی همچون مارگارت اتوود، دیوید میچل و سیون به جمع نویسندگان مسافر زمان پیوسته‌اند و الیف شافاک، نویسنده شهیر ترک امسال به این پروژه پیوست.

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 862542

وب گردی

وب گردی