کارت اعتباری ویژه کالای ایرانی طراحی می شود

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد که طراحی کارت اعتباری خرید ویژه کالای ایرانی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست طراحی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدعلی اصغر میرمحمدصادقی شامگاه دوشنبه در حاشیه اختتامیه طرح ضربتی وام ازدواج درباره آخرین وضعیت کارت های اعتباری شبکه بانکی و اینکه بانک ها از صدور این کارت ها استقبال نکرده اند، گفت: ممکن است بانک ها به دلیل محدودیت منابع، صدور کارت های اعتباری عام (کام) را در اولویت خود نداشته باشند.
او در عین حال افزود: ولی در بانک مرکزی در حال بررسی طرحی هستیم که با همکاری و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت کارت اعتباری ویژه کالای ایرانی طراحی کند.
او افزود: اگر کارت اعتباری در شبکه بانکی باشد، باید برای خرید کالای ایرانی اختصاص یابد تا هم به تولید کننده کمک شود و هم نیاز مردم را رفع کند.
میرمحمدصادقی افزود: اگر بتوانیم تولیدکنندگان بیشتری را به سامانه های معتبر که تولیدکنندگان در آن حضور دارند، وصل کنیم، مشکلات حل می شود.
میرمحمد صادقی اظهار داشت: این بررسی های بانک مرکزی نتیجه دهد و مورد تصویب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی قرار گیرد، شرایط آن را اعلام می کنیم.
او درباره اینکه چه تضمینی دارید که مشکل کارت اعتباری کالای ایرانی پیشین تکرار نشود و طرح به شکست نخورد، اظهار داشت: مشکل طرح قبلی این بود که سامانه خرید کالای ایرانی توسط اکثر تولیدکنندگان ایرانی ایجاد نشده بود بنابراین نتیجه این بود فرد می خواست کالای ایرانی بخرد اما سامانه در اختیار نداشت که بتواند درخواست خود را ثبت کند و پول به حساب تولیدکننده واریز شود.
او ادامه داد: یکی از نقاط ضعف ما این است که به جز چند تولیدکننده برتر در حوزه لوازم خانگی، سایر تولیدکنندگان وارد این سامانه نشده اند و از این رو ابتدا باید سامانه های مورد نیاز ایجاد شود.
میرمحمدصادقی تاکید کرد: امروز بسیاری از کالاهای ایرانی از نظر کیفیت با کالای خارجی رقابت می کنند و چه اشکالی دارد منابع بانک ها به تولیدکننده ایرانی داده شود که منجر به رونق تولید هم شود.
او با تاکید بر اینکه مبالغ این کارت ها هنوز مشخص نشده است ، تاکید کرد: بر خلاف طرح پیشین خرید کالای ایرانی که از منابع بانک مرکزی بود، این بار از منابع بانک ها این کارت ها صادر می شود.
او درباره نرخ سود احتمالی این کارت ها نیز اظهار داشت: در حال بررسی هستیم که سود آن طوری برنامه ریزی شود که با نرخ کمتری محاسبه شود.
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی درباره تبدیل نرخ 34 درصدی اضافه برداشت بانک ها به 18 درصدی خطوط اعتباری برای اجرایی شدن نرخ سود 15 درصدی در نظام بانکی اظهار داشت: در ساماندهی اضافه برداشت ها اسامی حدود هشت بانک مطرح بود که بیشتر آنها بانک های مشمول اصل 44، بانک های دولتی و چند بانک خصوصی بودند.
میرمحمدصادقی اظهار داشت: در جلسه ای که با مدیران عامل این بانک ها برگزار شد، برای رسیدن به تفاهم یکسری شرط و شروط مطرح شد و اضافه برداشت بانک هایی که دلایل آنها از نظر بانک مرکزی تا حدودی منطقی بود، اضافه برداشت آنها به خط اعتباری تبدیل شد که اگر وثیقه هم ارایه دهند 16 درصد محاسبه می شود.
او تاکید کرد که اگر بانک ها اضافه برداشت داشته باشند، مشمول نرخ جریمه 34 درصدی می شوند.
میر محمدصادقی درباره پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تغییر در شرایط پرداخت تسهیلات صندوق مسکن یکم اظهار داشت: درخواستی در این زمینه ارایه شده که در بررسی مقدماتی قرار دارد.
او درباره پرداخت وام ازدواج نیز اظهار داشت که اگر تا پایان سال شبکه بانکی 600 هزار فقره دیگر وام ازدواج بپردازد، به حدود یک میلیون و 500 هزار فقره می رسد در حالی که در سال های قبل حدود 700 هزار فقره در سال پرداخت می شد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 863817

وب گردی

وب گردی