سرعت تربیت نیروی انسانی در چند تخصص پزشکی کاهش یابد

معاون برنامه ریزی و هماهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه سرعت تربیت نیروی انسانی در برخی رشته های تخصصی باید کاهش یابد، گفت: بر اساس محاسبات باید ۷۸ هزار پزشک عمومی تربیت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دکتر علی اکبر حق دوست امروز ۲۱ آبان ۹۶ در نشست معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: موضوع برآورد نیروی انسانی حوزه سلامت در افق ۱۴۰۴، موضوع مهمی است که در جلسات مختلف مطرح شده است.

وی گفت: برای این برآورد باید بازار کار آینده و تعداد داوطلبان و ظرفیت دانشگاه را در نظر بگیریم و منابع را بسنجیم. گاهی اوقات به دلیل اینکه جزئی نگری می کنیم و از نسخه های خارجی کپی برداری می کنیم بدون اینکه به منابع و بودجه توجه کنیم به مشکلات عدیده ای برمی خوریم و نتایج مطلوب حاصل نمی شود.

حق دوست اظهار داشت: درباره برآورد نیروی انسانی پیش از این نگاه صنعت آموزش و توجه به جمعیت مطرح شد اما بر اساس یافته های اخیر که گوشه ای از آن امروز مطرح می شود محاسبات به گونه ای دیگر مطرح شده است.

وی گفت: بر اساس نتایج ۴۲ هزار پزشک عمومی (یعنی ۵۲ پزشک به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داریم) که بر اساس برآوردهایی که مورد تایید معاونت های ذیربط وزارت بهداشت قرار گرفته است حدود ۸۳ تا ۸۴ هزار پزشک عمومی می خواهیم.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: شاخصی وجود دارد به نام «فول تایم اکوئلنت» که در حال حاضر این شاخص برای هر پزشک عمومی ۱.۳ هست ( یعنی هر پزشک عمومی ۱.۳ برابر فرد عادی تمام وقت کار می کند و ۳۰ درصد حجم کارش بالاتر است) و اگر بخواهیم این شاخص را به ۱.۲ برسانیم باید حدود ۶۹ هزار و ۸۰۰ پزشک عمومی داشته باشیم تا کار ۸۳ هزار نفر را انجام دهند.

وی افزود: حال با یک دامنه اطمینان، از آنجا که تعدادی از پزشکان عمومی در طول ۱۰ سال آینده از سیستم خارج خواهند شد و یا وارد تخصص می شوند، در نتیجه باید حدود ۷۸ هزار پزشک عمومی تربیت کنیم.

حق دوست اضافه کرد: اگر همین محاسبات را برای پرستار انجام دهیم به عددی حدود ۱۵۰ هزار نفر، برای ماماها حدود ۱۷ هزار نفر و برای پزشک متخصص به عددی حدود ۴۳ هزار نفر می رسیم.

وی یادآور شد: اگر وارد ریز تخصص ها شویم، محاسبات نشان می دهد در برخی از تخصص ها مانند نورولوژی، عفونی، روانپزشکی، طب اورژانس و پاتولوژی باید سرعت تربیت نیروی انسانی کاهش یابد و در مقابل در برخی دیگر از رشته ها باید افزایش یابد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی وزارت بهداشت اظهار داشت: این اعداد خیلی کلی و مربوط به برخی از یافته های کشوری بود. اما در منطقه آمایشی کتابچه ای آماده شده که باید در شورای گسترش بحث فنی روی آن انجام شود و پس از تایید مجوز های لازم آن صادر شود تا بتوانیم نقشه توسعه علمی منطقه را مصوب کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تعیین برآورد یک سری پیش فرض هایی برای آن در نظر گرفتیم، گفت: به عنوان مثال فکر کردیم که ۷۰ درصد پزشکان عمومی منطقه خود را خودمان تربیت کنیم و ۳۰ درصد را برای دانشگاه های دیگر گذاشتیم.

حق دوست اضافه کرد: بر اساس قوانین موجود و نظرات کارشناسان منطقه ای شاخص هایی را تعیین کردیم که نسبت دانشجو، متخصص، فضای کار به بحث گذاشته شد و در نهایت خلاصه ای برای کل منطقه استخراج شد که بر اساس آن تعداد هیات علمی، نیروهای پشتیبان، تخت های بالینی، رشته های تخصصی و فوق تخصصی مشخص شد.

وی افزود: بر اساس محاسبات تقریبا تکلیف هر دانشگاه تا حدودی مشخص است که چه باید بکند و حتی رشته هایی که دانشگاه ها باید بیشتر بر آن تمرکز کنند مشخص شده است. در مورد هیات علمی، مراکز تحقیقاتی و فضای فیزیکی مورد نیاز نیز این محاسبات با در نظر گرفتن محدودیت های مالی و مجوزها انجام شده است و بلند پروازانه نیست.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی وزارت بهداشت اظهار داشت: شاید برای اولین بار است که با یک متدولوژی تعداد تخت های بیمارستانی آموزشی بر اساس تعداد دانشجو مشخص شده است. همچنین تعداد متخصصین برای برآورده کردن نیازهای منطقه مشخص شده است. امیدواریم این سند زودتر اجرایی شود و در شورای گسترش طرح و مصوب شود.

کد خبر: 869677

وب گردی

وب گردی