با مهارت های سخنوری  آشنا شویم

یکی از شیرین ترین و لذت بخش ترین حالت های زندگی علمی، سخنوری و تسلط بر آن است. موضوعی که با سخنوری در اولین لحظه های آن با اضطراب همراه است.

به گزارش ایسکانیوز ، این فاکتور نگران کننده در همه کسانی که با سخنرانی دست و پنجه نرم می کنند، بیشترین نمود را دارد. اضطراب واکنشی است به منبع ترس که در سخنرانی بیشترین حالت خود را با وضعیت فیزیولوژیک و پاسخ های سمپاتیک اعم از لرزش صدا، لرزش دست، خشکی دهان، گیج رفتن سر، تهوع، احتباس ادرار، و حتی در مواقع فجیع تر لرزش پاها خود را نشان می دهد.

اما این وضعیت جسمانی بخشی ظاهری از اشکالات در سخنوری است. مساله عمیق تر بعد روانی داستان است که ممکن است کشمکشی عمیق را در فرد ایجاد کند، به عنوان مثال تصور کنید برای سخنرانی در جمعی علمی در یک همایش بزرگ قرار است شرکت کنید. کشمکش های متعددی شما را آزار می دهد. مثل این که فکر می کنید الان دیگران نسبت به من چه می اندیشند؟ یا اینکه آنان از من بیشتر می دانند و ممکن است از من ایراد بگیرند.

حالت های جسمانی و روانی داستان سخنرانی هر دو آزار دهنده هستند ولی شما می توانید با تسلط به چند فن زیر با مهارت بیشتری به ادامه کار بپردازید.

کند شوید

خیلی کارساز است که بدانید کند شدن در فکر و عمل راه گشاترین است. کندی در رفتار می تواند به شما تسلط در عمل دهد. به نوعی که برای هر رفتاری فکر کنید و با اندیشه و سیاست بیشتری و زمان بیشتری عمل کنید.

به دیگران با موضعی بیشتر از خود نگاه نکنید

بیشتری سخنرانانی که دچار اضطراب می شوند، به خاطر این باور است که دیگرانی که به سخنانشان گوش فرا می دهند از ایشان بیشتر می دانند. این باور منجر می شود که اضطراب زیادی داشته باشند، این را بدانید که شما اگر در مورد مطلبی سخنرانی می کنید، حتما مطالعه شما نسبت به مستمعین بیشتر بوده است و یکی از شواهد تاثیر گذار این است که باور کنید که شما از آنها حداقل یک قدم جلوترید.

به دیگران با موضع برابری نگاه کنید

شاید این روش نقض روش قبلی باشد ولی اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که استفاده ازاین ها به انتخاب شماست، شما می توانید انتخاب کنید که به مستمعین با دیده بالا نگاه کنید یا برابر. هر دو روش کارساز است ولی آنچه به شما کمک می کند این است که تشخیص دهید شما از کدام دست افراد هستید؟ از افرادی که قدرت و تسلط را ترجیح می دهند یا افرادی که معمولا روابط بر قدرتشان مقدم است؟

شفاف و صریح صحبت کنید

ابهام گویی و تناقض منجر به این می شودکه مطالب زیادی از دست برود، سعی کنید با صدایی شفاف مطالب را صریح و روشن عنوان کنید.

شوخی کنید

شوخ طبعی بخش عمده ای از اضطراب شما را کم می کند و فضا را به نفع شما آرام می کند. از این روش نیز استفاده کنید، به طور کلی، سخنرانان حرفه ای معمولا تمرین های زیادی انجام داده اند تا توانسته اند به تسلط لازم برسند. تمرین و مطالعه را فراموش نکنید.

سخن کارشناس

در خصوص موضوع سخنرانی خود مطالعه کنید و کیلد واژگان آن را یاداشت کرده و به همراه داشته باشید، پشنهاد می شود که کسانی که سابقه کمتری در این امر دارند از میز سخنرانی استفاده کنند تا لرزش دست و نگاه مخاطب به سخنران آنها را دست، پاچه نکند.

یکی دیگر از روش های که بازیگران مبتدی تئاتر انجام می دهند نادیده گرفتن مخاطب است و گاهی که باید خیره به مخاطب خود شوند، نقاط دور سالن را برای مشاهده انتخاب کرده تا نگاه مخاطب تمرکزشان را برهم نزند.

پس داشتن اطلاعات کافی، مطالعه مجدد موضوع سخنرانی، تمرین، یاداشت برداری از موضوعات و نادیده گرفتن مخاطب را به سخنرانان تازه کار پشنهاد می کنیم.


پایگاه خبری پلیس

705

کد خبر: 871005

وب گردی

وب گردی