فناوری «هارپ» قادر به ایجاد زلزله بزرگ نیست

برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا (High Frequency Active Auroral Research Program) معروف به هارپ HAARP یک پروژه پژوهشی است که در سال 1993 برای بررسی و پژوهش درباره لایه یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی تاسیس شده‌ است.

به گزارش ایسکانیوز، این تاسیسات مشترکا توسط نیروهای هوایی و دریایی آمریکا، دانشگاه آلاسکا و نزدیک به ۱۵ دانشگاه آمریکایی دیگر اداره می‌شود. این سامانه از مجموعه آنتن‌های مخصوص شامل ۱۸۰ برج آنتن تشکیل شده که روی زمین پهناوری به مساحت ۲۳ هزار متر مربع در آلاسکا نصب شده‌ است. این آنتن‌ها امواج مافوق کوتاه را تولید کرده و به یونوسفر می‌فرستند. بر این اساس «هارپ» پروژه‌ای علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که بالاترین بخش جو زمین است، امکان مطالعه در مورد آن را پیدا کرده و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند. «هارپ» این کار را با امواج رادیویی فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند، انجام می‌دهد. بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند. به دلیل محیط الکتریکی موجود در یونوسفر از این لایه برای بازتاب موج‌های رادیویی به اطراف زمین استفاده می‌شود. اگر این لایه به هر دلیلی دچار اختلال شود، اثرات زیادی روی زمین گذاشته و زیستن را مختل می‌کند.

شایعات مطرح‌شده درباره ایجاد زلزله توسط فناوری هارپ

تاکنون نظریات متعددی در مورد «خطرات پروژه هارپ» یا استفاده از این تاسیسات به‌عنوان یک سلاح تاکنون عنوان شده است. از ایجاد وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد در مناطق مختلف جهان تا کنترل آب و هوا، ده‌ها ادعای مختلف در مورد پروژه هارپ عنوان شده ‌است که یکی از مشهورترین این نظریات ادعای هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا بود که در سال ۲۰۱۰ مدعی شد آمریکا با استفاده از پروژه هارپ، زلزله هائیتی را ایجاد کرد! پرس تی‌وی، گزارش یک وب‌سایت ونزوئلایی را به نقل از منبعی روسی با عنوان ناوگان شمالی روسیه به‌عنوان یک گزارش تاییدنشده نقل کرد که نیروی دریایی آمریکا قصد داشته با استفاده از پروژه هارپ زلزله‌ای را در ایران ایجاد کند که اشتباها هائیتی مورد اصابت امواج زلزله‌ساز آن قرار گرفت! در این گزارش به تئوری‌های توطئه متعدد دیگری که در مورد هارپ مطرح شده از جمله ارتباط آن با زلزله سیچوان در چین و زلزله 5/6 ریشتری کالیفرنیا اشاره کرده بود، لیکن با اینکه چنین موضوعاتی از طرف منابع مختلف بسیاری مطرح شده‌اند، اما هیچ‌گونه سند یا مدرک مستدل علمی در پشتیبانی از تاثیرات هارپ و ادعاهای مربوطه تاکنون در مجامع علمی مطرح یا منتشر نشده و توسط بسیاری از منتقدین «افسانه» و «توهم توطئه» اطلاق شده‌اند.

آیا «هارپ» قادر به ایجاد زلزله است؟

احتمال دارد فناوری «هارپ» بتواند زلزله‌های کوچک با مرکز کانونی بسیار نزدیک در سطح زمین را تحریک کند. شاید انتظار تحریک رخداد زمین‌لرزه‌ای تا بزرگی حدود 5/2 و 3 را بتوان از این فناوری داشت، اما زلزله‌های بزرگ و با عمق کانونی عمیق قطعا توسط این فناوری ایجاد نمی‌شود کمااینکه اگر این اتفاق هم بیفتد، سازوکار و مکانیسم زلزله، توسط متخصصین زلزله‌شناسی در کشورهای مختلف جهان قابل رصد و بررسی است و امری نیست که بتواند مخفی بماند، لذا وقتی داده و اندازه‌گیری و رصد علمی امکان‌پذیر است، چرا باید به دنبال تصورات خیالی و دامن زدن به شایعات باشیم.

رد ادعای ایجاد زلزله بزرگ توسط هارپ

تصور اینکه بتوان با فناوری هارپ یا انفجار یا تحریک زلزله‌های مهمی مانند زلزله 21 آبان 1396 ازگله کرمانشاه، یا زلزله 5 دی ماه 1382 بم یا زلزله 27 فروردین 92 سراوان را ایجاد کرد، کاملا منتفی است؛ چون ژرفای زلزله ازگله کرمانشاه نزدیک 25 کیلومتری و ژرفای زلزله بم در 8 کیلومتری بوده و زلزله سراوان در ژرفای 63 کیلومتری رخ داده است. از دیدگاه علم زلزله‌شناسی با یقین می‌توان ادعا کرد که تاکنون هیچ کس در هیچ جا حتی با فناوری هارپ نتوانسته پدیده طبیعی زلزله بزرگی در این ژرفا تولید کند یا بر آن اثر بگذارد. تاثیر پروژه هارپ یا فناوری‌های مشابه دیگر معمولا بر پدیده‌هایی است که در سطح زمین یا نزدیک آن رخ می‌دهند، بنابراین اغراق در این مساله به شبه‌علم و طرح مسائل غیرعلمی و باورهای غیرواقع‌بینانه می‌انجامد.

تفکیک‌پذیربودن زلزله با لرزه ناشی از انفجار

زلزله‌های شدید و مخرب شناخته‌شده همگی زمین‌ساختی و ناشی از جنبش گسل‌های بزرگ هستند و جنبش آنها نه ربطی به «هارپ» دارد و نه به انفجارهای مختلف از جمله هسته‌ای یا غیر آن. از سوی دیگر انفجارها (هسته‌ای و غیرهسته‌ای) به خوبی با استفاده از علم زلزله‌شناسی قابل‌تفکیک از زلزله‌های طبیعی هستند و هرگاه انفجاری در دنیا رخ دهد، ده‌ها و گاه صدها ایستگاه آنها را ثبت می‌کنند. بنابراین عملا روی کل کره زمین امکان پنهان‌کاری برای هیچ کشوری وجود ندارد.

ضمنا پدیده‌ای مانند زلزله‌ها از نظر اندازه و مکانیسم امروزه توسط هزاران ایستگاه لرزه‌نگاری در جهان رصد می‌شوند. از این رو نباید نه در مورد زلزله‌ها و نه در هیچ پدیده دیگری در جهان واقع، به دنبال خیال و شبه‌علم برای تشریح آنها برویم و به‌جای تسلای بازماندگان این ضایعه اسفناک، امنیت روانی مردم زلزله‌زده و سایر مردم جامعه را با این ادعاهای پوشالی تهدید کنیم.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 872007

وب گردی

وب گردی