زلزله در  وزارت راه و شهرسازی / فردا؛ آخوندی به کرمانشاه می رود

نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ اسلام‌آباد غرب و دالاهو از بازدید وزیر راه و شهرسازی از مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ حوالی شهرستان ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق و در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق زلزله ای به بزرگی ۷٫۳ ریشتر در ایران رخ داد.

بنا به اعلام های رسمی تعداد کشته‌ها در این رخداد به ۵۷۴ نفر رسیده‌است،که ۹هزارو ۳۸۸ نفر نیز مصدوم شده‌اند که بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شده‌اند.

گفتنی است بر اثر این زلزله برخی از منازل از جمله مسکن های مهر استان دچار تخریب و خسارت‌های مالی شده‌اند و از طرفی مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز تخریب شده‌است که بسیاری از کارشناسان حوزه عمرانی عدم نظارت های مهندسی ، رعایت نکردن اصول ساخت و ساز در معماری های ساختمانی و نبود کیفیت ساختمان را عامل اصلی این حجم از خسارت دانستند.

این موضوع به نحوی است که "علی بیت‌الهی" رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که پروژه های مسکن مهر کرمانشاه روی گسل قرار نداشته و علت تخریب پایین بودن مقاومت این ساختمان است، اظهار کرد: اینکه گفته می شود دلیل تخریب این واحدها، مجاورت با گسل است، درست نیست و کاملا رد می شود.

وی با بیان اینکه پایین بودن ایمنی و مقاومت مسکن مهر در برابر سوانح امروز به یکی از معضلات کشور تبدیل شده، گفت: در مناطق زلزله زده شاهد این هستیم که در کنار بناهای خشت و گلی با تخریب کم، واحد‌های مسکن مهر که دو سال از ساخت آنها نمی گذرد به صورت جدی تخریب شده اند و این یک فاجعه است ضمن آنکه قطعا علت تخریب جدی ساختمان‌های مسکن مهر استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد، شتابزدگی در ساخت، جانمایی و طراحی نادرست است.

بزرگی و عمق این رخداد دردناک در کشور به نحوی بود که بسیاری از مسئولین برای حمایت و اتخاذ تصمیمات مدیریتی به استان کرمانشاه و مناطق زلزله زده رفتند و از نزدیک به بررسی ابعاد این اتفاق پرداختند اما با توجه به برخی سوء مدیریت هایی که در ساختار دولتی کشور وجود دارد برخی ها از جمله عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که می توان گفت مسئولیت وی یکی از ارکان مدیریت در این قبیل رخدادها است همچنان بر موضع جانبدارانه خود در خصوص مسکن مهر پابرجا است.

مسکن مهر طرحی بود در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران، برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند و از سویی تا روز ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۶ تعداد ۱ میلیون ۸۳۹ هزارو ۸۲۹ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که ۴۵ درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده‌است.

از آغاز دولت یازدهم و اخذ کرسی وزارت راه و شهرسازی هجمه هایی از سوی عباس آخوندی مبنی بر اینکه مسکن مهر طرح مزخرفی است مطرح شد و عنوان کرده بود که بنده در برنامه اولیهٔ خود نیز اعلام کردم که همه ما در دولت جدید به تعهدات قبلی پایبند هستم، اما مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده که ادامه یابد و باید متوقف شود و این امر باعث شد تا هر پروژه مسکن مهر که تکمیل و افتتاح می شود عباس آخوندی نفر غایب این مراسم باشد.

حال سوال اینجاست که اگر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهارسال اول تصدی خود در وزارتخانه و اعلام پایبندی به تعهدات خود در این خصوص پافشاری کرده است چرا نتوانسته موضوع نظارت بر چنین طرحی را بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهد و کیفیت سازه های ساختمان های مهر که در زمان تصدی خود افتتاح شده بود را افزایش دهد تا در مخاطرات پیش بینی نشده همانند زلزله کرمانشاه شاهد این حجم از تخریب و کشته شدگان ساکنان واحد های مسکن مهر باشیم؟

اما این موضوع هم جای سوال دارد که چرا هزینه هایی که از بیت المال صرف ساخت و تکمیل پروژه های عظیم ملی با چنین سطحی در کشور صورت می گیرد طرحی بنام مسکن اجتماعی از سوی وزیر راه و شهرسازی بیان می شود که باید مشخص شود آیا کیفیت ساخت چنین ساختمان هایی در مقیاس با کیفیت ساخت مسکن مهر برابر است یا موضوع نظارتی آن بیشتر؟

دو روز پس از وقوع زمین لرزه استان کرمانشاه و تراژدی حضور مسئولان ستادی و اجرایی در منطقه عباس آخوندی در کنار رییس جمهوری ایران برای بازدید به مناطق زلزله زده رفت اما حضور وی در این مناطق آنقدر کم و کمرنگ بود که حتی مردم کرمانشاه خبر از حضور وی در این مناطق نداشتند.

آخوندی در این بازدید عنوان کرده بود حتما در کنار مردم آسیب‌دیده از زلزله اخیر خواهیم بود و تا پایان کار همراهی خواهیم کرد تا تمامی واحدها به بهترین شیوه ممکن و بااستاندارد ساخته شوند.

عمق این فاجعه و کشته شدگان این رخداد به قدری دردناک و غم انگیز بود که بنا به تصمیم دولت یک روز را به عنوان عزای عمومی در کشور اعلام کردند.

از سویی بر حسب وظیفه منتخبان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در مقاطع مختلف از مناطق زلزله زده و هم استانی های خود بازدید و گزارشاتی را به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه دادند که در نهایت نمایندگان عدم حضور موثر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در منطقه آسیب دیده و عملکرد ضعیف این وزارتخانه را مورد بررسی قرار داده و طرح استیضاح از وی را کلید زدند و با این کار گویا به تعبیر برخی نمایندگان زلزله کرمانشاه ساختمان وزارت راه و شهرسازی را به لرزه درآورد.

از این رو پس از سوگیری مردم و مسئولین از عدم حضور عباس آخوندی در استان و شهرستانهای زلزله زده و اعلام خبر طرح استیضاح وی حشمت الله فلاحت پیشه نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ اسلام‌آباد غرب و دالاهو در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز خبر از بازدید وزیر راه و شهرسازی از منطقه خبر داد و گفت: مقرر شده تا فردا این بازدید از سوی عباس آخوندی صورت گیرد.

حال با انتشار خبر استیضاح وزیر از سوی نمایندگان ملت از رسانه ها، افکار عمومی یقینا این اتفاق را به مثابه نوش دارو بعد از مرگ سهراب تلقی خواهند کرد و از طرفی این اتفاق شاید گویای این باشد که کرسی وزارت آنقدر برای برخی مسئولان دلچسب است که بسیاری از این افراد در رویا غرق شده و خبر از حوالی خود ندارند مگر به یک زلزله.

301

کد خبر: 874686

وب گردی

وب گردی