بسیج جامعه زنان همچنان  پویا و بیدار است

شرکت زنان دوشادوش مردان در مسائل مختلف کشوری و آموزش ، نظامی و دفاعی طی 8 سال دفاع مقدس منجر به گسترش دامنه فعالیت های این گروه به سمت فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شد و هزاران داوطلب در خط مقدم عهده دار پرستاری و آشپزی و کمک به رزمندگان وخانواده های آنها بودند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز- سازمان بسیج مستضعفین ،یکی از نیرو های پنجگانه سپاه پاسداران است که با هدف جذب،آموزش ،ساماندهی و بکارگیری نیروهای داوطلب مردمی در راستای اهداف انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

حرکت زنان و حضور فعالانه آنها در پیشبرد برنامه های سیاسی انقلاب همزمان با تشکیل بسیج مستضعفین ، باعث بوجود آمدن بسیج خواهران در سال 1362 شد . اولین موسس بسیج خواهران، مرضیه دباغ بود که یکی از محافظان امام خمینی (ره) در پاریس و یکی از فرماندهان نظامی در زمان جنگ بود. وی با پیوستن به سپاه پاسداران به مدت 20 سال رئیس فراکسیون زنان مجلس بود و بعد ها نام این ارگان از بسیج خواهران به سازمان بسیج جامعه زنان تغییر پیدا کرد.

شرکت زنان دوشادوش مردان در مسائل مختلف کشوری و آموزش نظامی و دفاعی زنان طی 8 سال دفاع مقدس منجر به گسترش دامنه فعالیتهای این گروه به سمت فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی شدهزاران داوطلب در خط مقدم عهده دار پرستاری و آشپزی و کمک به رزمندگان وخانواده های آنها بودند.

مینو اصلانی رئیس فعلی بسیج جامعه زنان، با مدیریت بیش از 5 میلیون نفر در 12 هزار پایگاه بسیج در سراسر کشور که 2 میلیون از این تعداد را زنان خانه دار تشکیل می دهند ریاست گسترده ترین تشکل جهانی زنان را بر عهده دارد.

کارشناسان تربیت شده در زمینه عفاف و حجاب جمعیتی بالغ بر 52 هزار نفر در ایران هستند که با حضور در مدارس و دانشگاه ها نسل جدید را در مورد فعالیت های بسیج توجیه و اقناع می کنند.

فعالیت بسیج در سال های اخیر در کشور با ایجاد مهد های قرآنی به سمت جذب کودکان و نونهالان حرکت کرده است.

بالا بردن بصیرت ،راه نفوذ دشمن را می بندد و آگاه سازی در دستور کار بسیج زنان با استفاده از نکات اخلاقی و بصیرتی زندگی ائمه بخصوص حضرت زهرا (س) که به عنوان الگوی کامل زنان مسلمان قرار دارد سد بزرگی برای جریانات انحرافی و نفوذ فرهنگی و اخلاقی دشمن است.

یکی از کارهای برجسته بسیج جامعه زنان از سال گذشته شکل گیری" نهضت دخترانه من زنده ام " در سه سطح ورزشی،دانش آموزی و دانشجویی است که نهضتی خودجوش مردمی در بین دختران جوان است.

"نهضت دخترانه من زنده ام " متاثر از کتاب "من زنده ام" است که دستاورد 8 سال نبرد در عرصه جهاد فرهنگی را با خاطرات دختر 17 ساله ای است که در اولین ماه شروع جنگ به همراه سه دختر دیگر اسیر دشمنان بعثی می شود .معصومه آباد عضو شورای شهر تهران نویسنده این کتاب بوده است.

تبعیت از ولایت در جهت پیشرفت و ارتقای کشور در همه سطوح اعم از فرهنگی(حجاب،عفاف،ترویج سبک زندگی اسلامی،ترویج ازدواج آسان) در تربیت نسلی همطراز نسل انقلاب وارد عمل شده است.


خانم دمیرچی -فرمانده حوزه بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌(ص) تهران بزرگ در گفت و گو با اکرم جدیدی ممتاز-خبرنگار ایسکانیوز ضمن تبریک هفته بسیج در مورد فعالیتهای بسیج طلاب گفت:تفکر بسیجی، تبلور گفتمان انقلاب است. بسیج مظهر ارزش‌های الهی و مردم‌سالاری دینی است. لذا تفکر بسیجی برخواسته از آرمان آزادیخواهی و پاسداشت از آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما خانم‌ها که در قالب بسیج در جامعه کنونی کار می‌کنیم هدفی را به دنبال داریم که یک تشکیل، تحکیم، تقویت، تعالی.

وی ادامه داد: ان شاءالله در جامعه مخصوصاً جامعه کنونی که خانواده‌ محور است و این محور خانواده را زنان تشکیل می‌دهند و مدیریت می‌کنند برای همین این چهار محور را ما نسبت به این موضوع کار می‌کنیم و تقویت ارزش‌ها و تقویت نگرش‌ها در جامعه در این زمینه اهدافی درونش است که بحث خانواده، نشست‌های سیاسی و فرهنگی گذاشته می‌شود برای اقشار مختلف که کلاً بسیج بر 4 پایه و هدف تشکیل می‌شود که ابتدا جذب است، آموزش، سازماندهی و انسجام.

دمیرچی گفت:به خاطر همین جذب طلاب را ما درون سازماندهی علمیه داریم و بعد آموزشی که در آن چهار محور قرار می‌گیرد به آن چهار محور است که تشکیل، تحکیم، تقویت و تعالی مولفه‌های فرهنگی است و بعد سازماندهی می‌کنیم و برون‌سازی علمیه که اهداف دوم است اعلام میکنیم در اقشار مختلف، سازمان‌های مختلف بسیج برای تحقق این هدف.
وی در ادامه در خصوص تاثیر بسیج روی زنها از لحاظ ارتقای سطح تحکیم خانواده گفت:
در زمینه بحث تحکیم خانواده بسیج اقداماتی را در زمینه آموزش دارد. یعنی تربیت که اول 03:31 و بعد یالکم. به معنی تربیت است. عزیزانی که در حوزه علمیه دارند درس می‌خوانند، درس اعتقادی یا همان بحث ارزش‌های الهی، توحید محوری و در واقع از خودگذشتگی، فداکاری، ایثار، صبوری همه را در دروس اعتقادی خودشان یاد می‌گیرند ولی آموزش‌هایی که ما در این زمینه خدمت خواهران طلاب بسیجی می‌دهیم اینها خانم‌هایی هستند که الان مدیریت خانواده را دارند یا اینکه دخترانی هستند که برای مادران فردا هستند که این روشنگری را خدمتشان در خصوص آموزش نشست‌های فرهنگی داده می‌شود و اینکه بتوانند در خانواده‌ای که الان حضور دارند و یا در آینده خواهند داشت بهترین عملکرد را داشته باشند.
فرمانده حوزه بسیج طلاب و روحانیون در خصوص برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های آینده گفت: برنامه‌های متنوعی را خدمت خواهران داریم که یکی‌ از آنها اردوهای سیاحتی و زیارتی است که در غالب راهیان نور بروز و ظهور می‌دهد و اینکه بعضی از این اردوها زیارتی است که به شهرهای مقدسه این عزیزان همراه با اساتیدشان که در گروه‌های حلقه شجره طیبه صالحین است اعزام می‌شوند و آنجا با این اساتیدشان نشست‌هایی را دارند. این اردوها اثراتشان این است که اینها ارتباط مستقیم با استانشان پیدا می‌کنند و بعضاً آن ارتباط مستقیم و محبت آمیزی که بین استاد و شاگرد ایجاد می‌شود باعث می‌شود مشکلات و موانعی که در سر راه این طلاب قرار گرفته و تا الان بروز نداده است با این استاد مشاوره بگیرد و مشکلاتش حل بشود و یکی از برنامه‌های ما ، برنامه‌های فرهنگی است.
این فرمانده بسیج افزود: برنامه‌های فرهنگی در قالب، برنامه‌های نشست بیشتر در درون حوزه‌های علمیه است که این نشست‌ها می‌خواهد سیاسی باشد که از اساتید مجرد سیاسی استفاده می‌شود یا می‌خواهد فرهنگی باشد در زمینه بحث اجتماعی و فرهنگی اینها از آن مجالس استفاده می‌کنند.
وی در ادامه گفت: حوزه‌های علمی متشکل از بحث‌های علمی است. ما با حوزه‌های علمیه کار می‌کنیم و بسیج ما با طلاب است اصلاً شالوده حوزه‌های علمیه بحثش علم است و علم آموزی و خود حوزه‌های علمیه در این زمینه برنامه‌های بسیار متنوع و کارآمدی دارد که از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه دستورالعمل آموزش را می‌گیرند و انجام می‌دهند.
دمرچی در پایان با اشاره به گروه سنی فعال در حوزه بسیج گفت: بعد از اتمام دبیرستان یعنی 20 سال داریم تا 40 سال. که بیشترین آمار را دارد که مثلاً تا دهه 30-35 اگر 60 درصد از بسیجیان طلاب ما را تشکیل می‌دهد از 35 تا 45 نفر 30 درصد است. باز هم ما داریم عزیزانی که شاید 10 درصد، 45 به بالا برای تدریس و تحصیل در حوزه‌های علمیه حضور دارند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 874795

وب گردی

وب گردی