سدی که ۴۰ درصد از آب شرب مشترکین زنجانی را تامین می کند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: سد تهم به عنوان تنها منبع سطحی برای تامین آب شهر زنجان حدود ۴۰ درصد از آب شرب مشترکین زنجانی را تامین می کند.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا جزء قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان ظهر چهارشنبه در دیدار با شهردار زنجان، افزود: منابع آب استان زنجان وضعیت مطلوبی ندارد و در سال آبی ۹۶-۹۵ میزان بارش ها ۲۵ درصد نسبت به سال آبی گذشته و ۱۵ درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: آب شرب مورد نیاز برای شهر زنجان از منابع آبی سطحی و زیر سطحی تامین می شود و سد تهم به عنوان تنها منبع سطحی برای تامین آب شهر زنجان حدود ۴۰ درصد از آب شرب مشترکین زنجانی را تامین می کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: میزان برداشت از سد تهم با توجه به وضعیت اقلیمی استان و وضعیت بارندگی ها متفاوت است.

جزء قاسمی به طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب زنجان اشاره کرد و افزود: در اجرای طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب زنجان از تکنولوژی های نوین استفاده خواهد شد و این تصفیه خانه ظرف مدت ۳ سال به ظرفیت اسمی ۴۱۰ هزار نفر خواهد رسید که می تواند جمعیت شهر زنجان را به صورت ۱۰۰ درصدی تحت پوشش قرار دهد.

وی تصریح کرد: هم اکنون پساب فاضلاب تولید شده در تصفیه خانه آب زنجان برای استفاده های زیست محیطی در زنجان رود رهاسازی می شود.

وی به اجرای پروژه بزرگ آبرسانی به شهر زنجان اشاره کرده و افزود: این پروژه که شامل خطوط انتقال ، مخازن و تصفیه خانه است تا کنون پیشرفت مطلوبی داشته و عملا بخش عمده ای از آن مورد بهره برداری قرار گرفته است.

جزء قاسمی با اشاره به اجرای پروژه بزرگ تصفیه خانه فاضلاب زنجان گفت: هم اکنون این تصفیه خانه با ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ لیتر بر ثانیه در دست بهره برداری است.

وی افزود: برای پوشش کامل جمعیت شهر زنجان، در استفاده از شبکه بهداشتی جمع آوری و تصفیه فاضلاب، تکمیل تصفیه خانه شهر زنجان با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا است.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان زنجان تصریح کرد: طی یک برنامه مدون ۷ ساله مقرر کرده ایم سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار انشعاب به شبکه فاضلاب شهر زنجان افزوده شود که با اجرای شبکه فاضلاب در شهر زنجان مشکل شهروندان به صورت کامل حل خواهد شد.

وی افزود: همکاری مناسبی با شهرداری زنجان برای استفاده از آب خام برای فضای سبز به جای آب تصفیه شده صورت گرفته است و شهر زنجان در این حوزه جزو معدود شهرهای کشور است که بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز از آب تصفیه شده نیست.

جزء قاسمی ابراز کرد: در حوزه بازسازی و اصلاح شبکه، بافت فرسوده شهر زنجان به ویژه هسته مرکزی شهر از جمله منطقه بازار، مورد نظر شرکت است که تا کنون ۳ کیلومتر در این منطقه بازسازی شده و تا پایان سال جاری ۲.۵ کیلومتر نیز بازسازی خواهد شد که با این اقدام شبکه توزیع آب شرب هسته مرکزی شهر زنجان به طور کامل بازسازی می شود.

وی تاکید کرد: تعداد چاه های موجود در استان ۲۰ هزار حلقه است که تنها ۱۲۰ حلقه چاه مربوط به آب شرب شهری است .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان افزود: بیش از ۹۰ درصد این چاه ها مربوط به بخش کشاورزی است و سهم بسیار ناچیز برداشت آب شرب از سفره های زیرزمینی برای آب شرب مشترکین است.

جزء قاسمی تصریح کرد: بیش از ۷۱۰ هزار نفر در ۲۱ شهر استان زنجان تحت پوشش آبفای شهری قرار دارند.

منبع: مهر

902/900

کد خبر: 874960

وب گردی

وب گردی