کتاب «در پیچ و خم کهکشان گوتنبرگ»  چاپ شد

«گوتنبرگ کجاست؟» ساخته «مرتضی بالیده» یک مستند تجربی است که به بررسی سرگذشت چاپ کتاب در اصفهان، از ابتدا تا اکنون و وضعیت کتابخوانی در این شهر می‌پردازد. این فیلم منتخب بخش مسابقه ملی یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی سینما حقیقت، مرتضی بالیده درخصوص تولید این فیلم گفت: براساس مطالعه‌ای که داشتم، کهکشان گوتنبرگ نشانه وسیع‌تر شدن فرآیند چاپ در دنیا بوده و در آن زمان هر کشوری تلاش می‌کرده از دیگری سبقت بگیرد. ایران هم در آن برهه تاریخی یعنی دوره صفویه تلاش می‌کرده در صنعت چاپ سنگی پیشرفت‌هایی بدست آورد.

وی ادامه داد: البته صنعت چاپ هم مانند سینما بصورت اتفاقی وارد ایران شده بود و یکی از کشیش‌های جلفا به سفارش لهستان برای چاپ کتاب‌های دعا آن را به ایران آورد؛ اما همواره در پیشرفت صنعت چاپ مشکلاتی وجود داشته است و گویا ما اراده‌ای برای به ثمر رساندن چاپ بهینه نداریم! جمعیت مطالعه‌کننده هم در ایران اندک است و به نظر می‌رسد یک جای کار می‌لنگد.

این مستندساز با اشاره به موضوع مستند «گوتنبرگ کجاست؟» تصریح کرد: این مستند تلاشی است که برای احیای چاپ انجام شد؛ تلاش کارگر «خاچاطور» خلیفه وقت ارمنی که درصدد برآمد چاپخانه‌ای دایر کند و هنوز رگ و ریشه‌های ناکامی آن در ایران وجود دارد.

وی با بیان این که ساخت «گوتنبرگ کجاست؟» هشت ماه زمان برده و پژوهش‌های آن 6 ماه پیش از تولید آغاز شده است، توضیح داد: جمعیت کتابخوان ایران دغدغه‌ی هر کسی است، اما من شنیده بودم که مقرر شده هر فردی برای شهرش فیلمی درباره کتابخوانی بسازد. در اصفهان هم من در جلسات خانه کتاب انتخاب شدم، اما در ادامه حمایت مالی از فیلم صورت نگرفت و این مستند را با هزینه‌های شخصی ساختم. هنوز هم موافقت‌ها برای حمایت از فیلم به صورت شفاهی است!

گفتنی است که عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: مرتضی بالیده، تصویربردار: مجتبی اسپنانی، صدابردار: اسماعیل امینی، صداگذار و تدوینگر: سعید سراجی، گویندگان متن: منیره سلطانی، مریم تلگینی و حیدر بالیده، مدیر تولید: فیروز جابری، عکاس: مهدی بهرامی
*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

503

کد خبر: 875497

وب گردی

وب گردی