بهترین روش مقابله با ایدز آموزش و خودمراقبتی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان با اشاره به تغییر الگوی انتقال ایدز در کشور ، گفت: در حال حاضر بهترین روش مقابله با این بیماری آموزش و خودمراقبتی است.

به گزارش ایسکانیوز، سید حسین داودی اظهار داشت: در گذشته بیشترین موارد انتقال ایدز ناشی استفاده از سرنگ آلوده مشترک در میان معتادان بود، اما متاسفانه امروز شاهد افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی محافظت نشده هستیم.

وی بیان داشت: براساس آمارهای موجود از سال 83 تاکنون بیش از یک هزار و 400 نفر مبتلا به ایدز در هرمزگان شناسایی شده که از این تعداد 90 درصد مرد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه 27 درصد از مبتلایان به ایدز در هرمزگان از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده بیمار شده‌اند، گفت: میانگین مبتلایان به ایدز از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده در کشور 19 درصد است.

داودی ضمن تاکید بر آموزش و خودمراقبتی به منظور مقابله با ایدز، اظهار کرد: طی 15 سال اخیر انتقال ایدز از طریق جنسی تنها 15 درصد رشد داشته، اما در نیمه نخست سال گذشته ، حدود 43 درصد انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی بوده که این مساله زنگ خطری جدی برای جامعه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ایدز فقط یک بیماری نیست بلکه با توجه به تبعات و پیامدهای اجتماعی مخربی که با خود به همراه دارد بطور قطع یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود که برای مقابله با آن نمی‌توان به اقدام‌های دولت بسنده کرد و در این زمینه مردم می‌توانند در قالب موسسات و سازمان های مردم نهاد غیردولتی ورود کنند.

به گزارش تسنیم، امروز بیماری نوظهور نیم قرن اخیر با نام ویروس اچ آی وی یا ایدز برای همه قشرهای جامعه تقریبا نامی آشناست. براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی تاکنون 83 میلیون نفر در دنیا در دو دهه اخیر به ویروس ایدز مبتلا شده اند که بیش از 35 میلیون نفر آن ها فوت کرده‌‌اند.

منبع: تسنیم

901

کد خبر: 881659

وب گردی

وب گردی