پویایی فرهنگ اسلامی و انقلابی جز با وجود یک نهاد سیاست‌گذاری کلان مقدور نیست

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سی و سومین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن تشریح برخی دستاوردها و خدمات این شورا بر لزوم استمرار حرکت افتخار آفرین پیشرفت‌های فرهنگی و علمی کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

فرارسیدن 19 آذرماه سی و سومین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، به امر رهبر کبیر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی «ره» در وهله نخست یادآور اهمیت موضوع فرهنگ و علم در منظومه فکری انقلاب اسلامی است.

سی‌وسه سال پیش و در اوج دفاع مقدس و حماسه‌آفرینی‌های ملت غیور و سرافراز کشورمان برای دفاع از انقلاب اسلامی و نظام برآمده از این انقلاب الهی، نگاه دوراندیش و آینده‌نگر حضرت امام خمینی «ره» به خوبی بر این نکته مهم و حساس تمرکز یافت که اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی و انقلابی به‌عنوان بن و ریشه همه ایثارگری‌ها، جان‌فشانی‌ها و شهامت‌طلبی‌ها را پویا و سرزنده نگاه داریم، انجام این مهم جز با وجود یک نهاد سیاست‌گذاری کلان و فرابخشی مقدور و میسور نیست.

به همین دلیل در آذرماه 1363 با پیشنهاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مدظله‌العالی» و موافقت حضرت امام خمینی «ره» شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و امروز در حالی این نهاد خدوم پا به سی و چهارمین سال حیات خود می‌گذارد که کارنامه‌ای مشحون از دستاوردها و توانمندی‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و علمی را به نام خود ثبت کرده است.

اصولاً فلسفه و چرایی تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در نگاه نخست آن است که دو حوزه مهم و سرنوشت‌ساز فرهنگ و علم باید به دور از تلاطم‌ها و کشمش‌های روزمره، مدیریت و سیاست‌گذاری شود تا یک خط مسیر معقول و منطقی در این دو حوزه مهم همواره مسیر حرکت را ترسیم کند.

به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین برخورداری از جایگاه رفیع قانونی و حضور نخبگان علمی و فرهنگی و مسئولان اجرایی دستگاه‌های دخیل در این دو حوزه، همواره تلاش کرده تا خود را از این تلاطم‌ها و کشمش‌ها دور نگاه داشته تا بتواند با نگاهی آینده‌نگر، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال‌های اخیر و با توجه به مأموریت‌های محول شده از جانب رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» و با بهره‌گیری از توان علمی و کارشناسی نخبگان حوزوی و دانشگاهی توانسته اسناد مهمی مانند نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، سند راهبردی کشور در امور نخبگان و... را تدوین و تصویب کند و برای اجرا در اختیار نهادهای مجری قرار دهد و همچنین به‌منظور اطمینان از حس اجرای این اسناد نسبت به نظرات بر روند اجرا نیز اهتمام کامل را به خرج داده است.

حساسیت نسبت به موضوع تهاجم فرهنگی و جنگ نرم نیز یکی از ابعاد مهم و قابل توجه در فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ ویژه در سال‌های اخیر می‌باشد که با توجه به بیانات مکرر رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» در این زمینه، شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن رصد مستمر، عمیق و چندلایه تحولات فرهنگی کشور و ریشه‌یابی معضلات و کاستی‌های این حوزه و تلاش برای توانمندسازی حوزه فرهنگ بومی، کوشیده تا به عنوان ستاد فرماندهی مقابله با تهاجم فرهنگی در این زمینه وظیفه خود را به نحو احسن به انجام برساند.

در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و... نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکیل شورای عالی اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور به‌منظور سیاست‌گذاری منسجم و اجرای کامل این سیاست‌ها، تلاش کرده است تا با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود، در گام نخست روند رشد این آسیب‌ها را متوقف کرده و در گام بعدی این آسیب‌ها را به تدریج کاهش دهد.

یکی از نقاط قوت عملکرد سال‌های اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌توان در نقش‌آفرینی این شورا در موضوع بسیار مهم جمعیت دانست.

هنگامی که در جریان تدوین سند مهندسی فرهنگی، کارشناسان و نخبگان علمی متوجه روند رو به کاهش جمعیت کشور شدند با تهیه گزارش مستدل و مستند این موضوع به استحضار رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» رسید و ایشان نیز با تأکید این موضوع صراحتاً در بیانات خود به این مسئله اشاره فرمودند.

هم‌اکنون نیز با تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع افزایش جمعیت به‌عنوان یک گفتمان علمی در سطح عمومی و نخبگانی جامعه جا افتاده و امید است با همکاری همه نهادها این موضوع مهم و سرنوشت‌ساز به نتیجه مطلوب نائل شود.

با توجه به آنچه که گفته شد باید اذعان کرد که نهاد توانمند و پرثمر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به نفس قدسی و الهی حضرت امام خمینی «ره» پایه‌گذاری شد و حیات آن با تأییدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» استمرار یافت، توانسته علی‌رغم همه کاستی‌ها و کمبودها از عهده انجام وظایف خود برآید و امیدوار است این روند با دعای خیر همه دلسوزان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی استمرار یابد.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی «ره» و همه شهدای گلگون‌کفن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مدظله‌العالی» و درخواست آمرزش و مغفرت الهی برای اعضای فقید این شورا، بر لزوم استمرار حرکت افتخارآفرین پیشرفت‌های فرهنگی و علمی کشور تأکید کرده و دست یاری همه نخبگان و فعالان دلسوز را به گرمی می‌فشارد.

کد خبر: 882191

وب گردی

وب گردی