رونق فساد با تورم مقررات

رییس پارلمان بخش خصوصی گفت :متاسفانه در حال حاضر با مفسد برخورد میشود نه با عوامل ایجاد فساد در کشور و تورم مقررات موجب رونق فساد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در سومین همایش مبارزه با فساد گفت: رفتارهای فساد آلود و فرصت طلابانه با اوج گیری درآمدهای نفتی به حدی رواج یافته که بر اساس شاخص های جهانی ما در سال گذشته در رتبه خوبی در میان کشور های با فساد بالا قرار نگرفتیم .

او افزود: فساد پیامدهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی فراوانی دارد و مسیر رشد و توسعه اقتصادی را منحرف کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: فساد اعتماد عمومی را از بین میبرد و سرمایه اجتماعی را به نابودی می کشاند و فساد اداری می تواند رشد سرانه ناخالص تولید داخلی را بین یک تا هفت درصد کاهش دهد.
همچنین کاهش یک در صدی فساد می تواند باعث افزایش بیش از سه درصدی صادرات و بیش از دو درصدی واردات شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر تحمیل هزینه های فساد بر بخش خصوصی گفت :در این شرایط بنگاه های اقتصادی به جای بهبود بهره وری در صدد دسترسی به مجوزهای خاص هستند و انگیزه بهره وری به وجود نمی اید.

شافعی گفت: در جایی که قوانین به طور یکسان برای همه اجرا نشود راه صاف خوشامدگویی برای رانت و فساد در کشور هموار می شود و متاسفانه رانت و فساد در کشور سیستمی شده و ریشه دوانده است.

او تصریح کرد: ما در برابر سقوط اخلاقی در جامعه قرار گرفتیم که این مشکل بزرگی است که کسی به آن توجه نمیکند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در بخش خصوصی گفت :ما نیازمند تدوین آیین نامه اخلاق حرفه ای کسب و کار در بخش خصوصی و رعایت آن هستیم .

او با اشاره به مبارزه با فساد گفت: در حال حاضر با مفسد مبارزه می شود نه با عوامل ایجاد آن.

شافعی گفت: باید هزینه فساد بالا باشد و آمار در دست همه آزاد باشد و نظارت بر کانون هایی که توزیع رانت می کنند بیشتر شود همچنین استقلال قوه قضاییه بیشتر شود و برخورد قاطع با مفسدان در هر پست و جایگاهی شود.

او با اشاره به تورم مقررات در کشور گفت :اگر یک امضا کم شود یک دیوار از فساد می ریزد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت :اولویت اول کشور باید رفع کانون های فساد باشد.
403

کد خبر: 883020

وب گردی

وب گردی