ممنوع‌های باستانشناسی

یک پژوهشگر و باستان‌شناس درباره اولویت‌ قرار دادن کاوش های نجات بخشی و یا پرسش‌محور توضیحاتی را ارائه کرد و به ممنوع‌های باستانشناسی و حفاری پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم،محمدتقی عطایی درباره کمبود اعتبارات در حوزه باستانشناسی و اینکه با این اعتبارات بهتر است برخی کاوش‌ها انجام نشود و فقط کاوش‌های نجات بخشی صورت پذیرد، اظهار داشت: خیر؛ کاوشگر نباید به سمت کاوشگری نجات بخشی برود بلکه باید به سمت کاوشگری پرسش‌محور و هدفمند برود.

این باستان‌شناس درباره اینکه ولی توصیه یونسکو این است زمانی کاوش صورت پذیرد که پس از کاوش نیز محوطه کاوش شده با اعتبارات مشخص، از آن به نحو مناسب نگهداری و محافظت شود، پاسخ داد: بله، کاملاً صحیح است، یعنی اینطور هم نباشد که بنده باستان شناس، 100 میلیون بگیرم و بروم نخستین تپه ای را که دیدم حفاری کنم.

وی ادامه داد: مسلماً این کاوش‌ها ممنوع است، بلکه شما باید دنبال کاوشی بروید که برای آن کاوش به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی باشید.

عطایی خاطرنشان کرد: مثلاً یک باستان شناس می‌گوید به طور مثال بنده سؤالاتی دارم و فکر می‌کنم این سؤالات بنا به این دلایل، در این محوطه باستانی جواب داده می‌شود و بعد برود محوطه را حفاری کند و از همه مهمتر در مورد نگهداری آن محوطه نیز فکر و برنامه ریزی شود.

705

کد خبر: 883870

وب گردی

وب گردی