دشمن در حال تغییر نیازهای مردم است

رئیس دادگستری استان قم با اشاره به تلاش دشمن برای رواج ارزش بی‌عفتی و عریانی گفت: دشمن با تغییر نیازهای افراد جامعه به دنبال تغییر در ارزش‌ها است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام حمزه خلیلی ظهر پنجشنبه در یادواره شهدای حقوقدان استان قم با موضوع تبیین نقش حقوقدانان در نهادینه شدن مبانی ارزشی در جامعه که در سالن همایش آموزش قضات استان قم برگزار شد، با بیان اینکه ارزش‌ها یک گره‌ای با هنجارها خورده است، اظهار کرد: اکثر جامعه شناسان بین این دو هیچ تفاوتی قائل نیستند اما به نظر می‌رسد که این تفاوت وجود داشته باشد.

رئیس دادگستری استان قم افزود: علت قائل شدن این تمایز این است که وقتی یک مفهوم ارزشی در ذهن پرورانده می‌شود به عنوان مفهوم کلی و انتزاعی مطرح می‌شود اما وقتی به هنجار می‌رسیم یک خطوطی برای راهنمایی مردم می‌بینیم که یک قاعده می‌سازد.

وی با بیان مثالی از این تفاوت ارزش‌ها و هنجارها تأکید کرد: وقتی افزایش جمعیت وعدم کنترل جمعیت را به عنوان یک ارزش در جامعه مطرح کنیم هنجارها به سمتی پیش می‌رود که آن که کثرت اولاد دارد باید تشویق شود، اما در مقابل زمانی که کثرت اولاد به عنوان ارزش مطرح نمی‌شود کما اینکه ما در یک دوره زمانی با آن مواجه بودیم برعکس این موضوع به عنوان هنجار مطرح می‌شود.

حجت الاسلام خلیلی با بیان اینکه ما نباید ارزش‌ها را خاص بگیریم، افزود: متأسفانه امروز ارزش‌ها به صورت خاص و مقید مطرح می‌شود، ما باید ارزش‌ها را مطلق و عام در نظر بگیریم که هم شامل ارزش‌های مادی و هم ارزش‌های معنوی بشود.

رئیس دادگستری استان قم تأکید کرد: اگر گفتیم یکتاپرستی ارزش است باید بدانیم که تولید ثروت و قدرت هم ارزش است، نگاه به عالم و نگاه به کارگر در کنار هم ارزش هستند چون رسول گرامی اسلام فرمود من بوسه بر دستان کارگر می‌زنم و اگر گفتیم اطاعت نسبت به رسول اسلام و فرامین خداوند ارزش و واجب است پس اطلاعات بر اولی امر و ولی فقیه هم ارزش است.

امور معنوی و مادی باید در کنار هم ارزش باشند

وی با بیان اینکه در جامعه غرب امور مادی ارزش است، تأکید کرد: اگر پیشرفت و توسعه در جامعه غربی اتفاق افتاد به همین دلیل است و ما در این زمینه غفلت کرده‌ایم، وقتی در جامعه اسلامی تنها امور معنوی به عنوان ارزش مطرح شود در نهایت مترتب بر این است که جدایی دین از سیاست مطرح شود در صورتی که امور معنوی و مادی باید در کنار هم ارزش باشند.

حجت الاسلام خلیلی با بیان اینکه ما ارزش‌های جامعه را مولد یک نیاز می‌بینیم، تأکید کرد: نیازها هستند که ارزش‌های جامعه را به وجود می‌آورد تا نیازمند نباشیم پدیده‌ای برای ما ارزشمند نمی‌شود تا زمانی که فرد گرسنه نشود غذا برای او مطلوبیت ندارد همه نیازهای بیولوژیکی انسان همین قاعده را طی می‌کند.

وی افزود: یک سلسله نیازهای فطری هم داریم که این نیازهای انسان آن مقوله و مفهوم را ارزش می‌کند، ما فطرتاً خداپرستیم و این نیاز ارزش تلقی می‌شود و اگر کسی تمکین بر این نیاز نکند و خدشه بر آن وارد کند ضد ارزش محسوب می‌شود.

حجت الاسلام خلیلی تأکید کرد: اگر بتوانیم همین نیازهای بشر را تغییر دهیم ارزش‌ها هم تغییر می‌کند، اگر دشمن می‌خواهد بی‌عفتی و عریانی را در جامعه توسعه دهد نیازها را تغییر می‌دهد که این خود به خود ارزش‌ها را دگرگون خواهد کرد.

رئیس دادگستری استان قم با بیان اینکه دو شغل در جامعه بسیار حساس است، افزود: یکی حقوقدان و دیگری پزشکی است، تنها این دو شغل است که فعالان آن حتماً باید سوگند بخورند چون قرار است که یک ارزش را زنده کند و آن ارزش اخلاق است.

901

کد خبر: 884642

وب گردی

وب گردی