بیگانه کامو در فهرست برترین های نیویورک تایمز

«در جستجوی "بیگانه": آلبر کامو و زندگی یک کلاسیک ادبی» کتابی نوشته آلیس کاپلان به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های سال ۲۰۱۷ نیویورک تایمز انتخاب شده است.

به گزارش ایسکانیوز از نیویورک تایمز، «بیگانه» برای خوانندگان در سراسر جهان یک کتاب شناخته شده کلاسیک است. این کتاب که از سال انتشارش در سال ۱۹۴۲ در فرانسه به بیش از ۶۰ زبان ترجمه و منتشر شده و بیش از ۶ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است، رمانی نادر است که هم می‌توان آن را در کوله‌پشتی نوجوانان یافت و هم در سمینارهای فلسفی. اگر قرن بیستم یک رمان تولید کرده باشد که بتوان آن را همه‌جانبه نگر نامید، آن رمان بی‌شک «بیگانه» است.

چگونه یک مرد جوان بیست و چند ساله که هرگز یک رمان هم ننوشته بود می‌تواند چنین شاهکاری خلق کند که هنوز پس از هفتاد سال که از انتشارش می‌گذرد، خوانندگان را در چنگ خود دارد، معمایی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است. آلیس کاپلان اما سعی دارد تا بتواند به شرح این موضوع بپردازد. در روندی که در کتاب دنبال شده، این نویسنده روشن می‌کند که دستاورد کامو حتی بسیار بیشتر از این است.

این نویسنده که در منطقه فقیر الجزایر استعماری متولد شد به عنوان یک خبرنگار به پوشش دادگاه‌های جنایی پرداخت. در نهایت دادگاه‌های بررسی قتل توجه او را جلب کرد و کاپلان نشان می‌دهد که این امر تاثیر اصلی بر شکل‌گیری و گسترش موضوع «بیگانه» داشته است. او کامو را در فرانسه دنبال می‌کند و با استفاده از خاطرات و نامه‌های وی به بازتولید تلاش تنهایی او با این رمان در مونمارتر پاریس می‌پردازد؛ جایی که او در نهایت این صدای اول شخص فراموش نشدنی را خلق کرد و موفق شد این رمان را شکل دهد.

با این حال و حتی پس از نوشته شدن رمان، انتشار آن خیلی مطمئن نبود: فرانسه تحت اشغال آلمان بود و نزدیک‌ترین فرد کامو به وی، مطمئن نبود که بتوان این کتاب را منتشر کرد و خود کامو نیز از بیماری سل در رنج بود. در همین شرایط کتاب منتشر شد و به مدد ناشری چون گاستون گالیمار، که هراسی از نبود کاغذ و سانسور نازی‌ها نداشت، به بازار آمد.

نخستین نقدهایی که «بیگانه» گرفت ترکیبی از نظرات مختلف بود و تا زمانی که آزادی به دست نیامد، فروش درخشان «بیگانه» شروع نشد. به گفته کاپلان، به محض این که فرانسه و دیگر کشورهای جهان شروع به بیرون آمدن از زیر سایه جنگ کردند، کتاب کامو نیز به کمک بازاریابی انتشارات «ناپف» برای ترجمه انگلیسی آن در سال ۱۹۴۶، به موفقیت انتقادی و تجاری دست یافت و کامو خود را به عنوان یکی از مشهورترین نویسندگان جهان یافت. ناگهان، داستان ظاهرا ساده‌ای از بیگانگی به آن چیزی بدل شد که واقعا بود.

تنها چند کتاب بوده‌اند که چنین راه الهام‌بخش و هیجان‌انگیزی که «بیگانه» طی کرد را طی کرده‌اند، و نمی‌توانست تشریح کننده‌ای بهتر از آلیس کاپلان برای این کار وجود داشته باشد؛ کسی که کتاب‌هایش درباره فرهنگ و تاریخ فرانسه قرن بیستم است و لژیونی از طرفدارانش را دارد. هیچ طرفدار واقعی کامو قطعا نخواهد خواست چنین موقعیتی را از دست بدهد.

«در جستجوی "بیگانه": آلبر کامو و زندگی یک کلاسیک ادبی» که از کتاب‌های برتر سال ۲۰۱۷ به انتخاب نیویورک تایمز است و از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو در ۲۸۸ صفحه منتشر شده، به قیمت ۱۹.۸۰ دلار در قالب کتاب با جلد سخت و به قیمت ۱۰.۸۸ دلار در قالب کتاب الکترونیک به بازار آمده است.

منبع: مهر

502

کد خبر: 885422

وب گردی

وب گردی